کد خبر: ۵۴۰۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

پاسخگو کردن دستگاهها کمک رسانه ها را می طلبد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از دستگاههای اجرایی خواسته است تا اسناد عادی را به شهروندان عرضه کنند، بنابراین برای پاسخگو کردن نهادها رسانه ها باید کمک کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سید عباس صالحی روز جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان در پاسخ به سوأل خبرنگار ایرنا افزود: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در مرحله اجرا تعویقی داشت که در نهایت در دولت تدبیر وامید اجرایی شد. 
وی ادامه داد: تاکنون گام های رو به جلویی در اجرای این قانون طی شده و کمیسیون عالی ستاد دسترسی آزاد به اطلاعات آیین نامه های خوبی برای این قانون تهیه کرده است. 
صالحی با بیان اینکه انتشار اطلاعات به شفافیت کمک می کند و شفافیت نیز زمینه ساز اعتماد است، تصریح کرد: مطالبه گری عمومی از طریق رسانه ها و مکاتبه با دستگاههای مختلف برای پیوستن به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، به مثابه مرحله گذاری است که ما در حال طی کردن آن هستیم. 
به گزارش ایرنا، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 88 ابلاغ و در دولت یازدهم در سال 93 آیین نامه اجرایی آن تدوین شد.
خردادماه 96 سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به صورت آزمایشی فعالیت می کرد که در تیرماه همان سال به صورت رسمی از آن رونمایی شد. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فهرست دستگاه هایی که به سامانه نپیوسته اند و یا پاسخگویی شان را با تاخیر انجام می دهند، در سامانه مشخص است و هر چند وقت یک بار هم دبیرخانه فهرست دستگاهها را اعلام می کند. 
وی ادامه داد: در مرحله بعد، گزارش جامعی را از دستگاههایی که به سامانه نپیوسته اند به رئیس جمهوری ارائه خواهیم داد. 

** ارز کافی برای تهیه کاغذ اختصاص یافته است 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نوسان قیمت ارز حوزه رسانه را در رابطه با تهیه کاغذ و مواد اولیه تحت تاثیر قرار داده است، گفت: ما در ارتباط با این موضوع کارهای متعددی همچون قراردادن کاغذ در فهرست کالاهای اساسی را انجام دادیم و ارز کافی نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است. 
صالحی افزود: برای نظارت بر فرایند تامین ارز کاغذ، کارگروهی متشکل از نمایندگان صنوف مختلف، نمایندگان دولتی و نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده است. 
وی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کاغذ وظیفه خاصی نداشته و در کنار مصرف کنندگان است، ولی به مرور که دیده شد فضای بازار کاغذ دچار تلاطم شد، به این حوزه ورود پیدا کردیم. 
صالحی گفت: نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد سیاستگذاری بود و در این جهت تمام تلاشمان را کردیم تا کاغذ جزو کالاهای اساسی قرار گیرد. 
وی افزود: با تدبیرهای انجام گرفته بازار کاغذ در حوزه نشر و مطبوعات شرایط آرامی را طی خواهد کرد. 

** 13 فیلم تولید مشترک با دیگر کشورها در ایران ساخته می شود 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه توجه به اقتصاد هنر مورد تاکید این وزارتخانه است، گفت: با همین نگاه حضور در بازارهای خارجی در حوزه فرهنگ و هنر مورد اهتمام ما است. 
وی افزود: تولیدهای مشترک درحوزه سینما، فضای سینما از لحاظ بازار را گسترش می دهد و در این زمینه 13 فیلم را با تولید مشترک کشورهایی که دارای اشتراکات فرهنگی با آنان هستیم در دستورکار داریم. 
صالحی اظهار داشت: در حوزه هنرهای تجسمی و موسیقی نیز کارهایی در ارتباط با عرضه کالاهای فرهنگی کشور به شکل اقتصادی صورت گرفته است. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اساسنامه جدید کانون های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و گفت: بر طبق اسناسنامه جدید، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مسئول شورای سیاستگذاری تعیین شده است. 
صالحی ادامه داد: با اساسنامه جدید، خط ارتباطی ساختار کانون های مساجد به شکل های مختلف با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حفظ شده است. 
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه لایحه مالکیت فکری مراحل پایانی خود را در کمیسیون قضایی مجلس طی می کند، گفت: فکر می کنیم لایحه بسیار خوبی تهیه شده است و نمایندگان مجلس نیز کار خوبی را در تکمیل آن در کمیسیون انجام داده اند. 
صالحی خاطرنشان کرد: تصویب لایحه مالکیت فکری معنوی در مجلس کمک می کند تا ما شرایط بهتری را در صیانت از فضای فرهنگی و هنری کشور داشته باشیم. 

** عدالت فرهنگی به صورت جدی مورد توجه است 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح اهداف و دستاوردهای سفر خود به استان زنجان، گفت: امضای تفاهم نامه با استاندار زنجان شامل تعهدات نقدی از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارزش 432 میلیارد ریال در کنار تعهدات غیر نقدی به منظور توسعه زیرساخت ها و فعالیت های فرهنگی در استان از برنامه های سفر بود که اجرای این تفاهم نامه به شکل جدی مورد توجه است. 
وی دیدار و گفت و گوی حضوری با اصحاب فرهنگ و هنر را فرصتی برای آشنایی و درک بهتر مسائل و مشکلات عنوان کرد و افزود: گفت و گوها کمک می کند تا اعتماد نسبت به یکدیگر افزایش پیدا کند. 

**جریان فرهنگ و هنر کشور به سمت استان ها در حرکت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین روز جمعه در جمع هنرمندان شهرستانهای ابهر، خرمدره، سلطانیه و خدابنده استان زنجان گفت: نگاه مرکز گرایانه از مشکلاتی است که در کشور وجود دارد و باید جریان فرهنگ و هنر از مرکز گرایی به ایران گرایی پیش برود و از حالتی که فقط تهران پایگاه فرهنگی و هنری و در جاهای دیگر خشکسالی باشد خارج شویم.
صالحی افزود: رویکردی که در این دوره به دنبال آن هستیم بیش از گذشته باید از مرکز کشور به سمت استان ها و شهرستان ها حرکت کنیم و در این خصوص مهندسی معکوس در وزارتخانه درنظر گرفته شده است.
این مسئول تاکید کرد: در رویکرد جدید امکانات وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی را با برشی مشخص به سمت شهرستان ها پیش خواهیم برد و همچنین از هنرمندان شهرستان ها در فعالیت ها به طور جدی تر بهره خواهیم برد و در رویکرد سوم در سفرهای استانی با تفاهم نامه هایی که با استانداران منعقد خواهد شد در راستای رفع مشکلات استان ها قدم خواهیم گذاشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در یک سال گذشته و دوره مدیریت جدید رویکرد عمده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود تا فضای رونق افزایی در حوزه فرهنگ وهنر با کمترین تنش و حاشیه دنبال شود.
وی ادامه داد: سال گذشته 100 فیلم سینمایی در کشور تولید شد که در آمد حاصل از فروش این فیلم ها به یکهزار و 840 میلیارد ریال رسید و سال گذشته نیز سینمای ایران 562 جایزه از جشنواره های مختلف منطقه ای و بین المللی به دست آورد.

این مسئول خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز وضعیت حوزه سینما در تولید و هم در میزان استقبال مخاطبان مسیر رو به جلویی دارد تا آنجا که در میزان فروش رشد 40 درصدی و در حوزه اسقبال مخاطبان شاهد رشد 35 درصدی نسبت به گذشته هستیم.

صالحی با بیان اینکه سال گذشته هشت هزار اجرای موسیقی و کنسرت در کشور اجرا شد، افزود: همه اجراها در نتیجه فراهم کردن تمهیدات با حداکثر امنیت و آرامش برگزار شد.

وی ادامه داد: سال گذشته همچنین 6 هزار و 930 مورد اجرای تئاتر در کشور داشتیم که بالغ بر 101 هزار نفر از این اجراها استقبال کردند.

حضور در نشست مشترک شوراهای فرهنگ عمومی استان و شهرستان های تابعه، نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، از برنامه های عمده سفر 2 روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان زنجان بود. 

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین