کد خبر: ۵۴۰۶۷۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷

ادعای روزنامه الحیات؛ سفر هم‌زمان سردار سلیمانی و فرستاده آمریکا به عراق

یک روزنامه عربی مدعی شد که فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران و فرستاده ویژه آمریکا در عراق به منظور تشکیل دولت این کشور هم‌زمان به بغداد سفر کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
 روزنامه الحیات چاپ لندن در گزارشی مدعی شد: اختلافاتی در محافل سیاسی عراق در رابطه با نامزد‌های تشکیل دولت آینده عراق به وجود آمده است و برخی از اخبار حاکی از آن است که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و برت مک کورگ، فرستاده ویژه آمریکا در عراق هم‌زمان به بغداد سفر کرده‌اند و هدف از این سفر تشکیل دولت آینده عراق است.

براساس این گزارش، اخبار ضد و نقیضی در رابطه با به وجود آمدن اختلافات در ائتلاف «النصر» که ریاست آن را حیدرالعبادی برعهده دارد، منتشر شده است و دلیل این اختلافات کاندیدا شدن فالح الفیاض برای نخست وزیری عراق و تلاش برای کنار گذاشتن حیدر العبادی است.

برخی منابع مدعی شد که ائتلاف دولت قانون و ائتلاف الفتح از فالح الفیاض دعوت کردند تا نخست وزیری عراق را برعهده بگیرد و این پیشنهاد بنا به درخواست ایران و موافقت نیرو‌های سنی و کردی انجام شده است.

این منابع مدعی شدند: در حالی که ایران معتقد است حیدر العبادی به دلیل موضع اخیرش در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران شانس نخست وزیر برای دوره دوم را از دست داده است، سردار قاسم سلیمانی دو روز پیش به بغداد سفر کرده است.

این روزنامه عربی مدعی شد که علاوه بر ائتلاف فتح و ائتلاف دولت قانون بیشتر نیرو‌های اهل سنت و دو حزب اصلی کرد‌ها با برکناری حیدر العبادی از نخست وزیری موافقت کردند و در مقابل از ایران خواستند تا منصب ریاست جمهوری، ریاست پارلمان و سهمیه‌های وزارتی را به آن‌ها بدهند. این در حالی است که مقتدی صدر، رییس جریان صدر وعمار حکیم، رییس جریان حکمت ملی عراق همچنان به دنبال تشکیل ائتلاف بزرگتر با العبادی هستند.

براساس این گزارش در میان این اخبار متناقض برخی منابع آگاه اعلام کردند که فرستاده ویژه آمریکا در عراق دو روز پیش به بغداد سفر کرده است و قرار است دیدار‌ها و مشورت‌هایی در رابطه با تشکیل دولت جدید بغداد انجام دهد، همچنین به مسئولان عراقی اعلام کند که واشنگتن در رابطه با مساله اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران جدی است.

روزنامه العربی الجدید نیز پیش از این مدعی شده بود که ایران یک هیات بلندپایه را به بغداد فرستاده است تا با رهبران احزاب شیعه عراق به منظور بحث و گفتگو در مورد تشکیل دولت آینده دیدار کنند.

از سوی دیگر، محمد العکیلی، یکی از فرماندهان دولت قانون عراق که ریاست آن را نوری مالکی برعهده دارد در گفتگو با پایگاه خبری بغداد الیوم سفر یک هیات ایرانی به عراق و دیدار غیر علنی با احزاب شیعه این کشور به منظور تشکیل دولت آینده را تکذیب کرد. تفاهم‌ها و گفتگو‌های ائتلاف دولت قانون با دیگر احزاب سیاسی برای تشکیل یک ائتلاف بزرگ‌تر به مرحله قابل ملاحظه‌ای رسیده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین