کد خبر: ۵۴۱۰۱۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
آیت‌الله مکارم شیرازی، علی مطهری و بسیاری از چهره‎ها خواستار بررسی ماجرای تجمع طلاب شده‎اند

واکنش‌ها به پلاکارد جنجالی طلاب در تجمع مدرسه فیضیه قم| سرنخی برای فوت مبهم آیت‌الله هاشمی؟

فائزه هاشمی، دختر آیت الله هاشمی گفت: «علیرغم بررسی‌های شورای عالی امنیت ملی، ابهامات ما رفع نشده بود و با پلاکاردی که در تجمع طلاب در دست گرفته بودند، شاید بتوان این پلاکارد را سرنخی حساب کرد که می‌تواند به جای خاصی برسد و بررسی‌ها را معنادار بکند.»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- فائزه هاشمی، دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی خواستار پی گیری فوت آیت الله هاشمی و پلاکارد تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم، از سوی دستگاه‌های امنیتی و شورای عالی امنیت ملی شد.
 
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ او در گفتگو با یورونیوز گفت که علیرغم پی‌گیری‌های شورای عالی امنیت ملی، ابهام او و خانواده‌اش درباره مرگ آیت الله هاشمی رفع نشده است.
 
واکنش‎ها به پلاکارد جنجالی طلاب در مدرسه فیضیه قم| سرنخی برای فوت مبهم آیت الله هاشمی؟
 
آیت الله هاشمی رفسنجانی، نوزدهم دی ماه ۱۳۹۵ در ۸۲ سالگی در بیمارستان تجریش تهران در حالی درگذشت که ابهام‌هایی در مورد علت مرگ او از سوی اعضای خانواده او و همچنین برخی رسانه‌ها مطرح شده است. وزیر بهداشت به‌صورت رسمی علت مرگ آیت الله هاشمی را «عارضه قلبی و تنفسی» اعلام کرده بود.
 
فائزه هاشمی، دختر آیت الله هاشمی یادآور شد: «علیرغم بررسی‌های شورای عالی امنیت ملی، ابهامات ما رفع نشده بود و با پلاکاردی که در تجمع طلاب در دست گرفته بودند و با توجه به اینکه روی دسته پلاکاردها نوشته شده بود که این پلاکارد را باید برگردانید - یعنی نگاه امنیتی وجود داشته که این پلاکاردها دست هرکسی نیفتد- وظیفه نهادهای امنیتی، شورای امنیت و نهادهای مرتبط با رسیدگی به فوت بابا است که این مساله را پی‌گیری کنند و شاید بتوان این پلاکارد را سرنخی حساب کرد که می‌تواند به جای خاصی برسد و بررسی‌ها را معنادار بکند.
 
فائزه هاشمی، فعال سیاسی و دختر آیت الله هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «شاید فکر نمی کردند که از دسته پلاکاردها عکس گرفته و منتشر شود. در دنیای امروز که هیچ چیزی مخفی نمی ماند گاف داده اند و از دست‌شان در رفته است. البته قطعی نمی شود حرف زد و افراد غیرمسول که حرف متفاوت می‌زنند، زیاد هستند. اما نهادهای امنیتی به خصوص شورای عالی امنیت ملی که با مساله فوت بابا مرتبط بودند و این موضوع را بررسی می کردند نباید این موضوع را فقط یک سهل انگاری یا اشتباه از سوی برخی ببینند بلکه باید به عنوان یک سرنخ به این پلاکارد نگاه کنند و موضوع را دنبال و به نتیجه برسانند.»
 
خانم هاشمی در این ارتباط گفت: «تصور خود من این است که نمی تواند تصادفی بوده باشد و حتما یک چیزی پشت پرده است که چنین مساله‌ای روی داده است. انتظار ما این است که این اتفاق بیفتد و شورای امنیت بررسی کند.»
 
پیش از این اما شورای عالی امنیت ملی، مرگ آیت الله هاشمی را بررسی کرده بود. فائزه هاشمی در آذر ماه گذشته در مصاحبه با سایت اعتمادآنلاین گفت: «به ما اعلام کردند که بررسی نشان می دهد که در بدن پدر ۱۰ برابر حد مجاز رادیواکتیو بوده البته به ما اعلام کردند که دلیل فوت این نبوده است.»
 
او اما روز یکشنبه، ۲۸ مرداد ماه به یورونیوز گفت: «در شورای امنیت به ما گفتند که رادیو اکتیو زیاد در بدن بابا است ولی رادیواکتیو دلیل مرگ نیست و دلیل مرگ را سکته ارزیابی کردند. ما دنبال این هستیم که ببینیم چرا رادیواکتیو در بدن ایشان بوده است. البته کارشناسان و متخصصان به ما گفتند که رادیواکتیو ردگم کنی بوده چون رادیواکتیو در بدن خیلی‌ها است.»
 
فائزه هاشمی گفت: «ما خواستار رسیدگی رسمی شده ایم ولی اینکه شکایت بکنیم نه. در ذهن ما شخصی به طور خاصی متهم نیست که از او شکایت کنیم ولی خواستار رسیدگی شده‌ایم و پیرو آن شورای امنیت رسیدگی کرد و آن نتیجه را داد و آقای روحانی روی این گزارش شورای امنیت نوشته بود که باید عمیق‌تر بررسی کنید اما بعد از آن ما نتیجه‌ای نگرفتیم و هیچ چیزی به ما نگفته‌اند. مستقل پی گیری کردن ما هم معنی ندارد چون موضوع امنیتی است. ما در ایران کارآگاه خصوصی به آن معنی که نداریم. اگر هم باشند و پی گیری کنند باز می رسند به نهادهای امنیتی. موضوعی عادی که نیست. مستقل نمی توانیم پی گیری کنیم. درنهایت باز باید برویم سراغ وزارت اطلاعات و شورای امنیت که آنها پی گیری کنند. ما ابزاری برای پی گیری نداریم. به هرحال حدس و گمان است و آنها باید پاسخ دهند.»
 
شاید بدشان نمی آید که دیگران هم حساب کار خودشان را بکنند
 
فائزه هاشمی گفت: «چیزی که در ذهن مردم هم مرگ طبیعی تصور نشده است. باید پاسخ دهند این ابهام چرا وجود دارد و چرا شفاف‌سازی نمی‌کنند که این ابهام از بین برود؟ شاید بدشان نمی‌آید که دیگران هم حساب کار خودشان را بکنند.»
 
سردار سعید قاسمی اولین بار از مرگ آیت الله هاشمی در استخر فرح خبر داده و این عنوان را به کار برده بود.
 
فائزه هاشمی به یورونیوز گفته است: «استخر فرح نبود. ساختمانی بوده که در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده در نزدیکی کاخ سعدآباد، پایین پشت هتل حافظیه. استخر فرح عنوان کرده‌اند که ذهن عوام را بتوانند بیشتر تحت تاثیر قرار دهند و بهره‌برداری‌های دیگر بکنند.»
 
فائزه هاشمی همچنین در ارتباط با پلاکارد مورد اشاره و تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم گفت: «این دست کارها، حرکت های تندروانه‌ای است که مدت‌هاست شروع شده و به شدت هم ادامه دارد. در حرکت‌های افراطی، عقلانیت جایگاهی ندارد و این پلاکارد به هرحال یک جور تهدید بود. مثل بر هم زدن برنامه‌ها و ... . گروههای آتش به اختیار و تجمعاتی که به ظاهر می گویند مردمی است اما من معتقد هستم که اینها ساماندهی می شوند و اینطور نیست که واقعا مردمی باشد. چرا مردمی‌های منتقد نمی‌توانند اینطور فعال باشند. تجمع کنند و پلاکارد در دست بگیرند؟ اینها هدایت شده هستند و حرکت‌های افراطی که با تهدید و از طریق زور و قلدری می‌خواهند افکار خود را پیاده کنند و اجازه تغییر ندهند. وقتی در مقابل منطق کم می‌آورند به این حرکت‌ها دست می‌زنند.»
 
فاطمه هاشمی: تابلو «استخر فرح» ابهامات در مورد مرگ مشکوک پدرم را که تاکنون بی‌پاسخ مانده است، قوت می‌بخشد
 
«فاطمه هاشمی» دختر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در یادداشتی با عنوان «اثبات شبهات مرگ پدر؟» می‌گوید: «این مهم علاوه بر اینکه شبهات و ابهامات اعلام شده توسط اعضای خاندان در مورد مرگ مشکوک پدرم را که تاکنون بی‌پاسخ مانده است قوت می‌بخشد».
 
متن یادداشت فاطمه هاشمی در پی می‌آید: «روز پنج شنبه ۲۵ مردادماه، جمعی از به اصطلاح طلاب حوزه علمیه قم، با تجمع، شعارهای تهدید آمیزی علیه دولت و رییس جمهوری قانونی کشور سردادند و بطور ضمنی و تلویحی او را به ترور و قتل به شیوه قتل مرحوم آیت ا… هاشمی و خفه کردن در استخر تهدید کردند.
 
شعارهایی که این جمع (لابد مجوز از وزارت کشور هم داشته‌اند) آزادانه علیه دولت سر دادند و یا نوشته‌هایی که بر سر چوب‌های عاریه‌ای که باید بلافاصله بعد از انجام ماموریت، به صاحبانش پس می‌دادند، دارای چندین شبهه و پیام‌های معنادار است که در صورت پیگیری مسوولان ذیربط، البته اگر اراده‌ای برای اینکار داشته باشند یا بتوانند، می‌تواند روشن کننده‌ی ابهامات مرگ مشکوک مرحوم پدرم باشد که تاکنون علیرغم پیگیری‌های خانواده، هنوز بی‌پاسخ مانده است.
 
اولا سکوت معنادار مسوولان رده بالای نظام و قضایی کشور، در مورد ادعای کاملا کذب «استخر فرح» که تاکنون بارها وبارها، توسط عوامل و محافل شناخته شده‌ی تندرو و افراطی، مطرح شده و می‌شود به خودی خود، شبهات را در مورد طراحی یک ترور، آنهم در محلی که بعدها بتوان به عنوان «استخر فرح» در اذهان جا انداخت، تقویت می‌کند. ثانیا، تهدید رییس جمهوری منتخب مردم در حوزه‌ی علمیه که باید منادی وحدت و انسجام در کشور باشد به قتل شبیه مرحوم پدرم، صراحتا، مرگ ایشان را ترور و قتل، آنهم خفه کردن در آب اعلام می‌کند!
 
این مهم علاوه بر اینکه شبهات و ابهامات اعلام شده توسط اعضای خاندان در مورد مرگ مشکوک پدرم را که تاکنون بی‌پاسخ مانده است قوت می‌بخشد، وظیفه‌ی دستگاه‌های قضایی و امنیتی را یک بار و همیشه برای پاسخ به سووالات و ابهامات مردم که مدام از ما سوال می‌کنند و روشن شدن ابعاد این موضوع دو چندان می‌کند. اگر بخواهند البته کار سختی نیست. کافی است از شعار دهندگان یا گردانندگان و روسای آنان سوال کنند چگونه و با چه روشی می‌خواهند تهدید خود را عملی کنند؟!»
 
سردار رمضان شریف: سپاه درباره ماجرای مدرسه فیضیه بیانیه می‌دهد
 
سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اعلام کرد که این نهاد درباره حواشی مدرسه فیضیه قم بیانیه صادر می کند.
 
سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد: در پی واکنش مراجع تقلید به حواشی مراسم مدرسه فیضیه، سپاه بیانیه‌ای صادر می کند و به سوالات و ابهامات پاسخ می دهد.
 
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ صبح امروز آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید با انتشار بیانیه‌ای، حادثه‌ای را که در مدرسه فیضیه رخ داد «به تمام معنا یک فاجعه» دانست و تأکید کرد که از یکسو مسئولان حوزه علمیه باید روشن سازند این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسی صورت گرفته و از سوی دیگر مسئولان سپاه نیز باید روشن کنند آیا با اجازه آنها گروهی از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند یا خیر.
 
همچنین آیت الله حسین نوری همدانی از دیگر مراجع تقلید صبح امروز در سخنانی در مشهد در واکنش به این اتفاق اظهار کرد: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعار ها نادرست و موجب تأسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد. و از مسوولان محترم حوزه میخواهم که سریعا موضوع پیگیری شود.
 
شورای عالی حوزه درباره حاشیه‌های فیضیه موضع‌گیری می‌کند
 
آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز درباره ماجرای تجمع طلاب در مدرسه فیضیه که پنج شنبه گذشته برگزار شد، به سؤالات ایرنا پاسخ داده است. 
 
تجمعی که هفته گذشته در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، بسیار واکنش‌برانگیز بود. شما در جریان این اتفاق بودید و مسائلی که به وجود آمد را پیگیری کردید؟ 
 
من نه قبل و نه بعد از برگزاری در جریان نبودم. شورای عالی حوزه سخنگو دارد و موضع می‌گیرند. ما به صورت پراکنده موضع نخواهیم داشت. انشاءالله جلسه داریم و موضع‌گیری خواهیم کرد.
 
یعنی شما از برگزاری تجمع اطلاعی نداشتید؟
 
 اطلاع رسمی خیر. من هم مثل دیگر شهروندان که از طریق فضای مجازی متوجه می‌شوند، از برگزاری این تجمع مطلع شدم.
 
این مراسم باعث شد یکسری نقدها به حوزه علمیه وارد شود.
 
من بیشتر از این نظری نمی‌دهم. من با هماهنگی با شورا نظر خواهم داد.
 
گفتنی است در تجمعی که روز پنج‌شنبه در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، به جز حسن رحیم پورازغدی؛ یکی از فرماندهان سپاه نیز سخنرانی کرد. حسین طیبی‌فر، فرمانده تیپ 83 امام جعفر صادق(ع) قم در سخنانش در این مراسم، برای دولت خط و نشان کشید که این تجمع برای اخطار به آنان بوده است.
 
پیش از این نیز علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در این باره نوشت: شعارهایی که در تجمع مدرسه فیضیه قم سر داده شد یا روی تابلوها حمل می‌شد، نشان می‌دهد که لااقل بخشی از حوزه علمیه قم از نظر بینش اجتماعی و سیاسی دچار انحطاط شده است. تأسف بیشتر زمانی به انسان دست می‌دهد که می‌بیند یکی از شعارهایی که روی تابلو حمل می شد، این بود: ای آنکه مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارت، اشاره به رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی. این شعار می‌تواند سرنخی برای نحوه فوت آن مرحوم باشد که برای بسیاری از اذهان به صورت یک معما باقی مانده است. در واقع مفهوم این شعار این است که آقای رئیس‌جمهور، ما همانطور که سر آقای هاشمی را زیر آب کردیم سر تو را هم زیر آب خواهیم کرد.
 
همچنین برخی حقوقدانان  به این پلاکارد واکنش نشان داده و خواستار پیگیری آن از سوی نهادهای مسئول شدند.
 
درخواست از مجلس
 
علی شکوری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با بیان این نکته که فوت آیت‌الله هاشمی از ابتدا طبیعی به نظر نمی‌رسید، خواستار تحقیق و تفحص مجلس شد.
 
واکنش‎ها به پلاکارد جنجالی طلاب در تجمع مدرسه فیضیه قم| سرنخی برای فوت مبهم آیت‌الله هاشمی؟
 
تجمع مدرسه فیضیه وزیر کشور را به مجلس کشاند
 
محمدرضا تابش، رییس فراکسیون امید نیز از طرح سئوال جمعی نمایندگان از وزیر کشور در مورد تجمع طلاب در مدرسه فیضیه خبر داده و اعلام کرده عبدالرضا رحمانی فضلی باید برای پاسخگویی به این سوالات در مجلس حاضر شود. 
 
مصطفی کواکبیان، نماینده تهران نیز در نشست علنی مجلس در تذکری شفاهی به وزیر کشور گفت: «بنده از وزیر کشور سوال کردم و تعدادی از نمایندگان نیز این سوال را امضا کردند. سوال بنده این بود آیا تجمعاتی نظیر طلاب قم مجوز قانونی داشته است یا خیر؟» او همچنین خواستار پاسخگویی وزارت اطلاعات در مورد پلاکاردهایی شده که حاضران در تجمع مدرسه فیضیه قم در دست داشته‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
1
5
... سخنران را دستگیر کنید تا عاملان و آمران و ...را شناسائی کنید.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
4
2
پیراهن عثمان و اصلاح طلبان اتفاقا بررسی شود کالبد شکافی صورت گرفته ... تا همه بفهمند موسوی و کروبی رو هم از حصر دربیارید تو را به خدا خاتمی هم از ممنوع التصویری دربیاد بابا جان ببینیم آخه اینا چه حرفی برای گفتن دارن مثلا بهتر از روحانی عمل میکردن یا چی مثلا موسوی اگه 88 رییس جمهور بود چی میشد جز همین شرایطی که حاکم هستش چرا اون موقع از 84 تا 92 که کلا احمدی نژاد رو تخریب می کردن حتی بهش فحش و بد بیراه میگفتن کسی چیزی نمی گفت الان روزنامه های اصلاحطلب میگن اگه روحانی استعفا بده باید احمدی نژاد اعدام بشه به چه جرمی جرمشو بگید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
2
خوبه خودتو ن رو لو میدین . خخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
3
محاکمه علنی پیشگیری از تکرار
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
3
اینا همه شانتاژه بازی سیاسیه ... که حواسآ پرت شه ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
1
هر حرکت زیر زمینی .روزمینی شود .به نفع مملکت است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
آقای پور ارغدی بیاد و با منتقدین خودش مناظره کنه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین