کد خبر: ۵۴۱۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲

عکاسان بحران یا جان بر کفان فرهنگی؟

عکاسان بحران، با مشکلات زیادی از جمله نداشتن امنیت جانی و مالی روبه‌رو هستند و این امر آنها را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند؛ چالش‌هایی که در نشست عصر امروز دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به بخشی از آنها اشاره شد.
آفتاب‌‌نیوز :
نشست تخصصی عکاسی خبری و مدیریت بحران، عصر امروز ـ دوشنبه ـ با حضور حمید ضیایی‌پرور (رییس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها) و همچنین تعدادی از عکاسان خبری از جمله سعید صادقی، حسین حاتمی، محمد فرنود، جواد گلزار و افشین والی‌نژاد در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

محمد فرنود، عکاس خبری باسابقه که آرشیوی از عکس‌های زمان جنگ در عملیات‌های مختلف دارد و برندهٔ دو جایزه عکاسی خبری از مسابقات جهانی عکاسی خبری وردپرس فتو در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۹۱ از جنگ ایران و عراق و زلزله منجیل است، با بیان اینکه یک عکاس موظف است که عکس خوب بگیرد، گفت: ۴۰ سال است که کشور ما با بحران‌های مختلف روبه‌رو است و یک عکاس در درجه اول باید بحران‌های مختلفی که جامعه با آن مواجه است را شناسایی کند و ضمن رعایت اصول اخلاقی و صداقت، کار خود را انجام دهد.

او تصریح کرد: تا زمانی که مدیران کشور سیاست‌های درستی را در پیش نگیرند و درک درستی از مسائل جهان نداشته باشند، اتفاق‌های خوبی در هیچ زمینه فرهنگی رخ نخواهد داد.

فرنود درباره‌ طرح ترافیکی که باید به عکاسان خبری تعلق بگیرد، گفت: عکاسانی همانند من به پاس عکس‌هایمان لوح‌های تقدیر و یا نشان‌های افتخاری را از خود شخص رهبر و یا حتی امام (ره) دریافت کرده‌ایم اما زمانی که برای دریافت طرح ترافیک به شهرداری مراجعه می‌کنیم از ما نمونه کار می‌خواهند.

فرنود همچنین معتقد است تا زمانی که فضای لازم برای کار عکاسان فراهم نشود و به آنها آزادی عمل داده نشود، مشکلات عکاسان خبر و بحران حل نخواهد شد.

جواد گلزار، یکی از عکاسان بحران که از حوادثی همچون زلزله رودبار، آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و ... عکس‌برداری کرده، با اشاره به اینکه عکاسی خبری امروزه جایگاه خود را در مطبوعات یافته است، درباره مشکلات و چالش‌هایی که عکاسان خبری و بحران با آن مواجه هستند نکاتی را به شرح زیر بیان کرد:

ـ عکاسان خبری بحران که با خبرگزاری‌ها و یا نهادهای متفاوت همکاری می‌کنند، دستمزد بالا و قابل قبولی ندارند.

ـ برای عکاسان زن فعال در حوزه عکاسی خبری و بحران، موقعیت کاری مناسب وجود ندارد.

ـ ارشاد و نهادهای مختلف اهمیت کار عکاسان خبری را درک نمی‌کنند و فضای لازم برای فعالیت را به آنها نمی‌دهند.

ـ خبرگزاری‌ها برای تهیه عکس، عکاسانی را به طور جداگانه آموزش می‌دهند و از عکاسان باتجربه و یا حرفه‌ای در این حوزه استفاده نمی‌کنند که این امر باعث بیکاری عکاسان خبری می‌شود.

ـ فضای کاری عکاسان خبری دارای محدودیت‌های زیادی است.

ـ کارت‌های شناسایی که ارشاد تحت شرایطی سخت به عکاسان خبری می‌دهد دارای اعتبار بالایی نیست.

ـ سانسور یکی از بزرگترین معضلات کار عکاسان خبری است که در برخی موارد با خودسانسوری عکاسان نیز مواجه هستیم.

ـ علیرغم اهمیت بالای آموزش عکاسان بحران و خبری برای چگونگی برخورد با شرایط سخت، توجهی به این موضوع نمی‌شود.

- عکاسان خبری از حقوق کاری خود باخبر نیستند و باید در این زمینه آگاه‌سازی شود.

سعید صادقی، عکاس خبری هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه مهم‌ترین معضل حال حاضر ما کوته‌فکری مدیران کوتاه قد در عرصه‌های مختلف است، ادامه داد: نگاه یک عکاس خبری باید به مشکلات اجتماعی باشد و اگر بخواهد اثرش ماندگاری داشته باشد، نباید ایدئولوژی خاصی را در کار خود راه دهد و به طور کلی جهان‌بینی عکاس است که کار او را ماندگار می‌سازد.

او همچنین درباره حرفه عکاسی گفت: هر کس که یک دوربین عکاسی دارد لزوما عکاس نیست و اگر بخواهیم یک عکاس حرفه‌ای بحران باشیم باید اطلاعات کافی روان‌شناختی و اجتماعی درباره بحران‌های مختلف داشته باشیم.

صادقی افزود: عکاس‌ها باید عشق و استعداد این کار را داشته باشند و هر عکاس باید در یک حوزه عکاسی تخصص داشته باشد، نه اینکه به کلیه حوزه‌های عکاسی ورود کند.

حسین حاتمی، عکاس خبری با اشاره به اینکه هر اتفاقی همانند مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... که باعث از بین رفتن نظم و آرامش عمومی جامعه می‌شوند نوعی بحران هستند، افزود: ستاد بحران باید با هماهنگی دفتر معاونت مطبوعاتی کشور شرایط آموزش چگونگی برخورد با بحران و همچنین زنده ماندن در این شرایط را آموزش دهد و از کلیه رسانه‌ها درخواست کند که خبرنگاران و عکاسان خود را برای شرکت در این کلاس‌های آموزشی معرفی کنند.

وی ادامه داد: اگر برای زمان بحران در معاونت مطبوعاتی، ستاد مدیریت بحران به وجود بیاید شرایط برای عکاسان این حوزه راحت‌تر خواهد شد.

در پایان افشین والی‌نژاد، خبرنگار و عکاس خبری که تنها رسانه‌نگاری بود که بعد از رفتن همه خبرنگاران به خاطر خطر نشت تاسیسات هسته‌ای، هم‌چنان در کار فاجعه‌زدگان سونامی ژاپن ماند و ۴۰۰ هزار تصویر ماندگار را ثبت کرد، گفت: عکسبرداری از صحنه‌های سونامی ژاپن زندگی من را دگرگون کرد؛ چرا که من قبل از آن تنها خبرنگار بودم ولی حضور در حادثه سونامی فوکوشیما من را به سمت عکاسی نیز سوق داد ولی به طور کلی درآمدی از عکسبرداری در سونامی ژاپن کسب نکردم و آن زمان علاقه‌ای نیز به این کار نداشتم.

به گزارش ایسنا، او افزود: یک عکاس خبری باید روحیه خود را در مواقع بحران حفظ کند؛ چرا که با صحنه‌هایی روبه‌رو می‌شود که ممکن است احساسات او را برانگیزد و بر دیدگاه عکاسی او تأثیر بگذارد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین