کد خبر: ۵۴۱۱۱۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
آيات عظام خواستار برخورد با مسببان غائله مدرسه فيضيه شدند

از حمله به رئيس مجلس تا تهديد رئيس‌جمهور؛ تندروهای دلواپس به كجا وصلند؟ در قم چه خبر است؟

آيت‌الله مكارم شيرازي: حادثه‌اي كه در مدرسه فيضيه كانون حوزه علميه رخ داد به تمام معنا يك فاجعه بود/سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طي بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن برخي شعارها و دست‌نوشته‌ها در تجمع اخير طلاب و روحانيون در مدرسه فيضيه قم، هرگونه دخالت اين نهاد درفرآيند برگزاري مراسم را تكذيب كرد
آفتاب‌‌نیوز :
حاشيه‌هاي تجمع روز پنجشنبه حوزه علميه كه توسط تعدادي از طلاب جوان برگزار شد همچنان ادامه دارد. انتشار تصوير يك پلاكارد كه درآن رييس‌جمهور به استخر فرح تهديد شده بود، نقطه آغاز حواشي بود. تهديدي كه بازي در زمين دشمنان بود زيرا از زمان فوت مرحوم هاشمي‌رفسنجاني، رسانه‌هاي بيگانه همواره اصرار داشتند تا فوت رييس سابق مجمع تشخيص مصلحت نظام را مشكوك جلوه دهند و اين‌بار صداي آنان با پلاكارد از مدرسه حوزه علميه شنيده شد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ تجمع طلاب و همچنين پلاكارد موهون در اين برنامه، واكنش‌هاي بسياري را به همراه داشت. يكي از منتقدين اين برنامه آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع عظام تقليد بود كه با انتشار بيانيه‌اي شديداللحن خواستار توضيح مسوولان مدرسه فيضيه شد.

از حمله به رييس مجلس تا تهديد رئيس‌جمهور؛ تندروهای دلواپس به كجا وصلند؟

فاجعه به تمام معنا

آيت‌الله مكارم شيرازي اتفاقات مدرسه فيضيه را يك فاجعه خواند و نوشت: حادثه‌اي كه در مدرسه فيضيه كانون حوزه علميه در چند روز پيش رخ داد به تمام معنا يك فاجعه بود. متاسفانه جمعي از طلاب و اساتيد محترم را به آنجا دعوت كرده بودند، تا درباره مسائل اقتصادي مردم صحبت كنند. سپس ورق برگشت.

آيت‌الله مكارم شيرازي درادامه اين بيانيه به انتقاد از سخنران برنامه و پلاكاردهاي در دست حاضرين پرداخت و افزود: گوينده‌اي را كه هيچ اطلاعي از وضع حوزه‌هاي علميه شيعه نداشت، دعوت كرده و بدترين اهانت‌ها را به حوزه علميه و مراجع شيعه كرد و پلاكاردي را در دست گرفتند كه رييس‌جمهور محترم را تهديد به مرگ مي‌كرد و اعتراف ضمني به مطالب ديگري داشت. آيا صحيح است در كانون حوزه علميه اينگونه سخنان گفته شود؟

در ادامه اين بيانيه آمده است: «حوزه علميه‌اي كه محل پرورش امام، بنيانگذار انقلاب اسلامي و رهبر انقلاب بوده است. حوزه علميه‌اي كه بيشترين شهيدان را نسبت به ساير مردم تقديم انقلاب نموده. حوزه علميه‌اي كه در سال ده‌ها هزار نفر براي تبليغ به اقصي نقاط در داخل يا خارج كشور براي دفاع از اسلام و مذهب اهل‌بيت (عليهم السلام) مي‌فرستد. حوزه علميه‌اي كه در سال صدها كتاب برگزيده درباره علوم اسلامي و مسائل مورد نياز مردم و مسائل اقتصادي و سياسي مي‌نويسد و منتشر مي‌كند. حوزه علميه‌اي كه مراجع آن هزاران مدرسه، مسجد، خانه عالم و مراكز خيريه در نقاط محروم كشور ساخته‌اند.

اين مرجع تقليد با انتقاد از مسوولان حوزه علميه تاكيد كرد: مسوولان محترم حوزه علميه بايد روشن سازند كه اين برنامه زيانبار با اجازه چه كسي صورت گرفته و مسوولان محترم سپاه نيز روشن سازند، آيا با اجازه آنها گروهي از سپاهيان در اين برنامه شركت داشته‌اند. به هر حال، در شرايط حساسي كه در آن قرار داريم، تضعيف حوزه علميه و مرجعيت و تهديد رييس‌جمهور بر اساس چه ضابطه‌اي بوده؟ آيا همه اينها آب به آسياب دشمن ريختن نيست؟! اگر گروهي از طلاب و اساتيد مي‌خواستند نسبت به برنامه‌هاي اقتصادي انتقاد كنند، مانعي نداشت كه با بيان منطقي سخنان خود را بازگو كنند و راهكار برون‌رفت نشان دهند، چه كساني دستور داشتند افتخارات شيعه را به اين آساني زير سوال ببرند و دشمن را كه گفته تا مرجعيت و عاشورا در ميان شيعيان وجود دارد، نفوذ در انقلاب اسلامي ممكن نيست، خوشحال كنند. خداوند همه ما را به راه راست هدايت فرمايد.

پاسخ سپاه به درخواست روشنگري آيت‌الله مكارم شيرازي

از آنجايي كه آيت‌الله مكارم شيرازي در اين بيانيه از مسوولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خواسته بود تا درباره حضور نيروهاي سپاه در آن تجمع روشنگري كنند، سردار رمضان شريف سخنگوي سپاه در گفت‌وگو با ايرنا‌پلاس اعلام كرد:« در پي واكنش مراجع تقليد به حواشي مراسم مدرسه فيضيه، سپاه بيانيه‌اي صادر مي‌كند و به سوالات و ابهامات پاسخ مي‌دهد.» ساعتي پس از اين گفت‌وگو سپاه بيانيه‌اي در‌اين‌باره منتشر كرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين بيانيه محكوميت شديد برخي شعارها و دست‌نوشته‌ها در تجمع اخير طلاب و روحانيون در مدرسه فيضيه قم، هرگونه دخالت اين نهاد درفرآيند برگزاري مراسم را تكذيب كرد.

در اين بيانيه با اشاره به انتساب برخي حواشي تجمع پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه ۹۷ طلاب و روحانيون حوزه‌هاي علميه در مدرسه فيضيه قم به سپاه، تصريح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با محكوميت شديد برخي شعارها، دست‌نوشته‌ها و پلاكاردهاي تجمع اعتراضي روحانيون و طلاب در قم، هرگونه دخالت اين نهاد درفراخوان، دعوت سخنران و برگزاري اين مراسم كه بر اساس قرائن و شواهد موجود به صورت خودجوش برپا شده است را تكذيب و اعلام مي‌دارد «سپاه هيچگونه برنامه‌اي براي حضور كاركنان خود در اين مراسم نداشته است».

اين بيانيه افزوده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي همان‌گونه كه در بيان فرماندهان و مسوولان ارشد و نيز مواضع رسمي خود اعلام داشته است، با نصب‌العين قرار دادن منويات و رهنمودهاي حكيمانه رهبر معظم انقلاب اسلامي وفرماندهي كل قوا امام خامنه‌اي عزيز (مدظله العالي)، حمايت، همكاري و كمك به دولت محترم براي رفع مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم را فريضه‌اي غفلت‌ناپذير دانسته و همه امكانات و ظرفيت‌هاي خود را در اين مسير مبارك بسيج كرده است.

اين بيانيه در پايان با تكريم جايگاه والاي مرجعيت و تاكيد بر اهميت و ضرورت حفظ حرمت و احترام مراجع عظام ‌تقليد، حفظ وحدت و يكپارچگي ملي را عامل سربلندي ايران اسلامي براي عبور از شرايط خطير كنوني قلمداد و خاطرنشان كرده است: پاسداران انقلاب اسلامي و آحاد ملت شريف، مومن و انقلابي ايران بر اساس باورهاي ديني و معرفتي و آموزه‌هاي تاريخي خود هرگز اجازه نخواهند داد عده‌اي با خروج از موازين شرعي و اخلاقي و بازي كردن در زمين معاندين نظام اسلامي، اسباب نگراني و آزردگي خاطر شريف مراجع عظام تقليد و حوزه‌هاي علميه را فراهم سازند.

 اظهار تاسف آيت‌الله نوري همداني از اظهارات رحيم پورازغدي

در كنار آيت‌الله مكارم شيرازي، آيت‌الله نوري همداني نيز نسبت به اتفاقات مدرسه فيضيه و اظهارات رحيم پورازغدي كه سخنران تجمع طلاب بود، واكنش نشان داد. نوري همداني ضمن اظهار تاسف از بعضي مطالب و شعارهاي تجمع طلاب در مدرسه فيضيه گفت: در شرايط فعلي كشور نياز به تفكر و كمك براي حل مشكلات مردم دارد و اين تجمع هم ظاهرا براي همين موضوع بود اما چطور مي‌شود كسي بيايد سخن بگويد و حوزه علميه و خدمات علماء و مراجع را زيرسوال ببرد.حوزه علميه كه در طول تاريخ در مقابل ظلم ماند و استكبار ستيز بود حال اينگونه قضاوت بي‌انصافي است. حوزه هيچگاه سكولار نبود و نيست و نخواهد بود. چرا بايد كسي را به حوزه بياورند كه از حوزه بي‌اطلاع باشد.

وي برخي شعارهاي دست‌نوشته شده را در اين تجمع بسيار ناراحت كننده دانسته و بيان كرد: كساني كه اين شعارها را نوشتند خواسته به حق طلاب و علما را منحرف كردند. علما و مراجع خواستار كمك به مردم هستند.

آيت‌الله نوري همداني تاكيد كرد: بخشي از سخنان سخنران و بعضي از شعارها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهيم داد كسي خدمات مراجع و علماي بزرگ و حوزه علميه را زير سوال ببرد و از مسوولان محترم حوزه مي‌خواهم كه سريعا موضوع پيگيري شود.

تجمعي كه براي رحماني فضلي دردسر ساز شد

پس لرزه‌هاي اين تجمع به وزارت كشور و بهارستان نيز رسيده است. روز گذشته محمدرضا تابش نايب‌رييس فراكسيون اميد در گفت‌وگويي با خبرگزاري ايسنا، خبر از سوال تعدادي از اعضاي فراكسيون اميد از وزير كشور درباره حوادث قم داد و گفت: شايد در مواردي خواسته يا ناخواسته در ميداني حركت مي‌شود كه طراحي بدخواهان نظام است. ما شاهد اين بوديم كه در دولت اوباما ۲۰ نفر در خزانه‌داري اين كشور مسوول تحريم‌هاي اقتصادي ايران بودند و اين تعداد الان به ۳۰۰ نفر رسيده است اما ما چه كرده‌ايم و چه اقدام بازدارنده‌اي صورت گرفته است؟ تابش با بيان اينكه هدف از طرح سوال از وزير كشور درباره تجمع اخير قم ريشه‌يابي اين وقايع است، گفت: چطور مي‌شود در تجمع روحانيون در مشهد و قم شاهد سردادن شعارهاي ساختارشكنانه هستيم آن هم روحانيوني كه در پي افكندن انقلاب موثر بوده و مدافع نظام هستند و به مخاطراتي كه از جانب بي اعتمادي مردم به حاكميت ايجاد مي‌شود آشنا هستند ما هم خيلي از مشكلات را مي‌دانيم اما منشأ داخلي و خارجي آن را بررسي مي‌كنيم. اينكه در تجمعي شعار ساختار‌شكنانه مي‌دهند و تابلويي بالا مي‌برند كه سوال‌برانگيز است، كه البته ممكن است نفوذي‌ها باشند جاي سوال دارد. چطور در تظاهراتي كه خود طلاب برگزار مي‌كنند چنين شعارهايي سر داده مي‌شود و موجي ايجاد مي‌شود كه در جهت مطامع بدخواهان ملت است. نايب‌رييس فراكسيون اميد ياد آور شد: ما از وزير كشور مي‌خواهيم اين موضوع را ريشه‌يابي كند.

اما در اين ميان سيد احمد خاتمي امام جمعه موقت تهران و عضو شوراي عالي حوزه مدعي است از اين تجمع بي‌خبر بوده است. خاتمي در گفت‌وگو با ايرنا در پاسخ به سوالي درباره آنكه آيا درجريان اين تجمع بوده و آيا اتفاقات رخ داده در اين مراسم را پيگيري كرده است يا خير گفت: «من نه قبل و نه بعد از برگزاري در جريان نبودم. شوراي عالي حوزه سخنگو دارد و موضع مي‌گيرند. ما به صورت پراكنده موضع نخواهيم داشت. ان‌شاءالله جلسه داريم و موضع‌گيري خواهيم كرد. من هم مثل ديگر شهروندان كه از طريق فضاي مجازي متوجه مي‌شوند، از برگزاري اين تجمع مطلع شدم. من بيشتر از اين نظري نمي‌دهم. من با هماهنگي شورا نظر خواهم داد.»

مخالفت وزارت كشور با تجمع مدرسه فيضيه

پس از آنكه نايب‌رييس فراكسيون اميد خبر از طرح سوال از وزير كشور داد، روح‌الله جمعه‌اي مشاور وزير كشور با اشاره به برخي اعتراضات نسبت به نقش وزارت كشور در برگزاري تجمع اخير در حوزه علميه قم گفت: اين تجمع در داخل محوطه حوزه علميه برگزار شد و قانون تكليف صدور مجوز براي برگزاري اينگونه تجمعات در محيط‌هاي سربسته مانند مساجد و دانشگاه‌ها را بر عهده وزارت كشور نگذاشته است. مشاور وزير كشور افزود: اين تجمع قرار بود ابتدا بيرون از محوطه برگزار شود كه وزارت كشور با آن مخالفت كرد و از برگزاري و تداوم آن در بيرون از محوطه جلوگيري شد.

فاطمه هاشمي: تابلو استخر فرح به ابهامات قوت بخشيد

پس از فوت آيت‌الله هاشمي در استخر، شائبه‌هايي در اين زمينه مطرح شد كه پلاكاردهاي تجمع طلاب به اين شائبه‌ها دامن زد تا جايي كه در بيانيه آيت‌الله مكارم شيرازي نيز از اين اتفاق به عنوان اعتراف ضمني به مطلب ديگري ياد شده است. در همين زمينه فاطمه هاشمي دختر ارشد مرحوم هاشمي‌رفسنجاني نيز در يادداشتي عنوان داشت: تابلو «استخر فرح» شبهات و ابهامات در مورد مرگ مشكوك پدرم را كه تاكنون بي‌پاسخ مانده است، قوت مي‌بخشد. در ادامه يادداشت فاطمه هاشمي آمده است: شبهات و ابهامات اعلام شده توسط اعضاي خاندان در مورد مرگ مشكوك پدرم را كه تاكنون بي‌پاسخ مانده است، قوت مي‌بخشد، وظيفه‌ دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي را يك بار و هميشه براي پاسخ به سوالات و ابهامات مردم كه مدام از ما سوال مي‌كنند و روشن شدن ابعاد اين موضوع را دو چندان مي‌كند. اگر بخواهند البته كار سختي نيست. كافي است از شعاردهندگان يا گردانندگان و روساي آنان سوال كنند چگونه و با چه روشي مي‌خواهند تهديد خود را عملي كنند؟»

از حمله به رييس مجلس تا تهديد رييس‌جمهور

برخي جريانات، خواسته يا ناخواسته موضوعات خاصي را مطرح مي‌كنند يا اقداماتي انجام مي‌دهند كه بازي در زمين دشمن است. از نمونه اين اقدامات مي‌توان به حمله با مُهر به رييس مجلس، آتش زدن سفارت عربستان، تسخير سفارت انگليس، اخلال در سخنراني سيد حسن خميني در سالگرد ارتحال امام خميني (ره) و مواردي از اين دست اشاره كرد كه هزينه‌هاي سنگيني به نظام تحميل كرده است. اگر اين اقدامات آگاهانه باشد قطعا خيانت به نظام و كشور است و اگر ناآگاهانه باشد، جهل است؛ جهلي كه قلب نظام را نشانه گرفته و اصلاح آن نيازمند بازنگري در سياست‌هاي تربيتي است. چه اين اتفاقات از روي جهل باشد و چه از روي انتخاب، در هر دو صورت برخورد جدي و قاطع نهاد‌هاي قضايي و امنيتي با مسببان اين حوادث را طلب مي‌كند. اتفاقات مدرسه فيضيه نيز از جنس همان اتفاقات است. اين تجمع و شعار‌هاي سرداده شده در اين مراسم، موجي از نگراني و ناراحتي در ميان مراجع عظام تقليد، مسوولان و افكار عمومي ايجاد كرده است كه مبادا جريانات خود‌سر با حركاتي نسنجيده هزينه سنگيني به كشور و انقلاب تحميل كنند؛ به همين دليل مراجع تقليد، علما و مسوولان مربوطه خواهان برخورد جدي با مسببان اين اتفاق هستند. نكته جالب توجه اين ماجرا، بي‌توجهي خبرگزاري‌هاي اصولگرا به بيانيه و اظهارات آيات عظام مكارم شيرازي و نوري همداني بود. تقريبا اكثريت خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي منتسب به اصولگرايان پوشش بيانيه‌هاي انتقادي آيات عظام نوري همداني و مكارم شيرازي را بايكوت خبري كرده و آن را منتشر نكردند. اين در حالي است كه پيش از اين، خبرگزاري‌هاي فوق‌الذكر تمامي اخبار مربوط به مراجع تقليد را پوشش مي‌دادند.

الله كرم: اتفاقات مدرسه فيضيه درون خانوادگي است

واكنش‌هاي فعالين سياسي اصولگرا به بيانيه مراجع تقليد و اتفاقات مدرسه فيضيه جالب است. محمد نبي حبيبي دبيركل حزب موتلفه به «اعتماد» مي‌گويد چون در جريان اين اتفاقات نيست، در جايگاه فردي كه اظهارنظر كند، نمي‌تواند قرار گيرد. حسين‌ الله‌كرم دبير شوراي هماهنگي انصار حزب‌الله نيز در گفت‌وگويي كوتاه با «اعتماد» موضع جالبي در مقابل بيانيه آيت‌الله مكارم شيرازي و تجمع مدرسه فيضيه اتخاذ كرد.‌الله‌كرم اين اتفاقات را موضوعي درون خانوادگي در خانواده بزرگ حوزه عنوان كرد و گفت: درباره تجمع مدرسه فيضيه، مسوولان مربوط به حوزه بايد اظهارنظر كنند زيرا اين يك موضوع درون خانوادگي است و دليلي ندارد افرادي كه با حوزه سر و كار ندارند در اين‌باره نظر دهند.‌الله‌كرم در ادامه به درخواست روشنگري آيت‌الله مكارم شيرازي درباره حضور نيروهاي سپاه در اين تجمع اشاره كرد و گفت: سپاه قطعا بايد در اين باره توضيح دهد و اين كار را انجام خواهد داد زيرا اين نهاد انقلابي همواره پاسخگو بوده است.

منبع: روزنامه اعتماد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
3
محکوم میکنیم چیه؟یارو را خلع درجه و لباس کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
4
اقای وزیر کشور بایستی نسبت به استاندار های قم ومشهد تجدید نظر کنند
وکیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
3
در و دیوار هم می دانند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
3
ملت بدانید واگاه باشید که این مسئله از نان سر سفره شما ، بیکاری فرزندانتان ، تورم ، افزایش قیمت های بصورت لجام گسیخته مهمتر ومهمتر است تمام ارکان دولت ونظام در همه جا باید گروه تشکیل دهند و با اینها برخورد کنند .

..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
2
وقتي ميگيد خودجوش بوده آدم خودش ميفهمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
3
اينها پشتشان به كوه وصل است كداميك تا بحال محكوم شده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
ایران امروزه باچین تجارت می کند تجارت با چین یعنی تجارت با کل جهان چرا همه کشورها در آنجا سرمایه گذاری کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
آخه IQ الان بحث اقتصاد و چین و آشغالهای چینی است ....؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین