کد خبر: ۵۴۱۳۸۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵

مسلمانان کشور‌های مختلف در عید قربان چه می‌خورند؟

مسلمانان کشور‌های اسلامی در عید سعید قربان، در مهمانی و دید و بازدید عیدانه، خوراک‌های سنتی مخصوص را که گاهی قدمتی چند صدساله دارد، مصرف می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
 تهیه شده از گوشت قربانی، جزئی جدایی ناپذیر از مراسم عید سعید قربان است. در این روز مردم کشور‌های مسلمان با برگزاری مهمانی به طبخ خوراک مخصوص این روز می‌پردازند، و طبق سنت، مصرف برخی خوراک‌ها در بین مسلمان‌ها متداول است.
ازجمله محبوب‌ترین خوراکی‌ها درعید سعید قربان درکشور‌های اسلامی می‌توان موارد زیر را نام برد.

خوراک تجاین از کشور مراکش (Tagine)

این خوراک در کشور‌های شمال آفریقا بسیار محبوب است و درعید‌های مختلف مصرف می‌شود. خوراکی که با مرغ، گوشت و یا ماهی پخته می شود و به همراه سبزیجات مختلف مصرف کرد.


خوراک اوروک (Oruk) از کشور ترکیه

این خوراک نوعی کوفته ترکی همراه با گردو و گوشت است. خوراک خوشمزه اوروک درکشور ترکیه طرفداران فراوان دارد و یکی از خوراک های اصلی در بیشتر جشن و مهمانی‌ها است.
در تهیه این کوفته از بلغور و آرد سمولینا، گوشت گاو، گردو خرد شده، پیاز رنده شده و انواع ادویه و سبزیجاتی، چون جعفری، فلفل سیاه، زیره سبز، فلفل قرمز و نمک استفاده می‌شود.

کباب گوشت (Roast lamb) متداول در بیشتر کشور‌های خاورمیانه
گوشت کباب شده یکی از خوراک‌های محبوب در کشور‌های مسلمان به ویژه منطقه خاورمیانه است.
در تهیه این خوراک از گوشت به همراه انواع ادویه جات، سبزی‌های معطر و کره استفاده می‌شود. گوشت کبابی را به شکل سرخ کرده یا کبابی مصرف می‌کنند.

خوراک بریانی (Biryani) از کشور هندوستان

این خوراک تند ترکیبی از برنج پخته به همراه گوشت، سبزیجات، ادویه وگیاهان معطر است و درکشورهندوستان طرفدارانی زیاد دارد.

خوراک نالی نیهری (Nalli Nihari) ازکشورهندوستان
این خوراک فوق العاده مقوی و خوش طعم درکشور هندوستان بسیار محبوب است و کارشناسان ریشه آن را در شهر دهلی می‌دانند.
افزون برکشور هندوستان نالی نیهری در بسیاری از کشور‌های جهان با اسم‌هایی متفاوت محبوب است. اجزای این خوراک شامل، گوشت گاو پخته شده به همراه مغز قلم، ادویه، سبزیجات تازه و برگ‌های گشنیز است.

خوراک معمول (Maamoul) از کشور لبنان و اردن

این شیرینی خوش خوراک در کشور‌های خاورمیانه بسیارمحبوب است و دربسیاری از عید‌ها به همراه چای داغ یا قهوه سرو می‌شود. برای تهیه این شیرینی، مواد اصلی را داخل قالب‌هایی چوبی وارد کرده و سپس در فر قرار می‌دهند تا فرم اصلی خود را به دست آورد.
مواد اولیه متنوعی را می‌توان برای تهیه معمول به کار برد از جمله خرما، گردو، پسته، شکر و گلاب که طعمی به یاد ماندنی به این شیرینی می‌دهند. مصرف معمول درکشور‌های سوریه، اردن، لبنان، فلسطین، ترکیه و مصر متداول است.

فرنی هربِل (Herbel) از کشور مراکش

این خوراک نوعی فرنی و سوپ شیرین است که قدمت طبخ آن به قرن‌ها پیش می‌رسد و معمولاً به وسیله بانوان مسلمان مصرف می‌شود.
برای تهیه این خوراک، دانه‌های گندم به آهستگی درشیر و کره پخته می‌شوند تا زمانی که یکدست شوند. این فرنی خوش طعم را می‌توان با انواع میوه‌ها ازجمله شاه توت مصرف کرد.

خوراک شِرخُورما (Sheer Khurma) متداول درکشور‌های هند، پاکستان و بنگلادش
این خوراک خوش طعم نیز در بسیاری از کشور‌های آسیای مرکزی درمهمانی و عید‌های مختلف سرو می‌شود. دراین خوراک برای تزئین از دانه‌های میوه خشک و آجیل استفاده می‌شود.

این خوراک نوعی دسر تهیه شده از رشته سوپی، شیر، شکر، خرما و میوه‌های خشک است. رشته سوپی درشیر پخته می‌شود تا نرم شود، سپس میوه‌های خشک شده و دانه‌های آجیل برای تزئین به آن افزوده می‌شوند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین