کد خبر: ۵۴۱۵۲۸
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶

زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه واشنگتن درافغانستان می‌شود

زلمای خلیل‌زاد، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان، نماینده ویژه واشنگتن در افغانستان می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
زلمای خلیل‌زاد نخستین نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان بعد از سقوط طالبان بود و در نشست نخست بن در زمستان ۲۰۰۱، که صفحه جدید تاریخ افغانستان پس از طالبان را رقم زد، نقش پر رنگی داشت.

وی به عنوان سفیر  آمریکا در عراق و سازمان ملل متحد نیز کار کرده ‌‎است.

قرار است این تصمیم هفته آینده رسماً اعلام شود.

خلیل‌زاد بیشتر روند مذاکرات صلح با طالبان را از جانب آمریکا مدیرت خواهد کرد.

هرچند وزارت خارجه آمریکا نماینده‌گی ویژه برای افغانستان و پاکستان داشت، اما سال گذشته این دفتر را ملغی و مسوولیت آن به الیس ولز، معاون وزارت خارجه آمریکا درامور آسیای جنوبی و مرکزی سپرده شد.

اکنون که واشنگتن تمرکزش را بر گفت‌وگو با طالبان معطوف ساخته ظاهرأ می خواهد تا با انتصاب زلمای خلیل‌زاد تلاش‌هایش را در این راستا بیشتر سازد.

گفته شده گزینش خلیل‌زاد به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان بخاطر شناخت دقیق او از افغانستان و منطقه و برای پیش‌رفت گفت‌وگوهای صلح با طالبان صورت می‌گیرد.

از خلیل‌زاد به عنوان یکی از دیپلمات‌های کار کشته آمریکایی یاد می‌شود که معمولا کارهای دشواری را در زمان‌های دشوار انجام داده است.

عملکرد خلیل‌زاد در ارتباط به افغانستان منتقدان خودش را هم دارد، شماری از افغان‌ها باور دارند که آقای خلیل‌زاد زیربنای ساخت افغانستان بعد از طالبان را کج نهاد و از آن به بعد، شکاف‌های قومی در این کشور عمیق‌تر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری طلوع، خلیل‌زاد ۶۷ ساله متولد شهر مزارشریف در شمال افغانستان با تابعیت آمریکایی است. او در دو دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش سمت‌های مهمی مانند سفیر آمریکا در عراق، سفیر آمریکا در سازمان ملل و سفیر آمریکا در افغانستان به عهده داشته است.

خلیل‌زاد یکی از منتقدان سیاست‌های پاکستان در قبال افغانستان است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین