کد خبر: ۵۴۱۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

دلجویی آیت‌الله مکارم‌شیرازی از سپاه

نماینده ولی فقیه در سپاه قم و فرمانده تیپ امام صادق به دیدار آیت‌الله مکارم‌شیرازی رفتند تا باز هم تأکید کنند آنچه در مدرسه فیضیه روی داده، ربطی به سپاه نداشته است. این دو در همین دیدار نامه فرمانده سپاه امام علی‌بن‌ابیطالب (ع) را به آیت‌الله ارائه کردند. نامه‌ای که در آن از سازماندهی این رخداد برائت جسته و خواستار برخورد با کسانی شده که به گفته او سعی داشتند نقش سپاه در این تجمع را به‌وسیله تصاویر القا کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
 حجت‌الاسلام سیدحسن اکبری، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان، حجت الاسلام طیبی‌فر، فرمانده تیپ امام صادق (ع) و جمعی از فرماندهان سپاه امام علی بن ابی‌طالب (ع) با آیت‌الله مکارم‌شیرازی دیدار و گفت‌وگو کردند. 

به گزارش روابط عمومی سپاه استان قم،حجت‌الاسلام اکبری در این دیدار گفت: سپاه در شکل‌گیری و برگزاری این تجمع هیچ‌گونه نقشی نداشته و هیچ یک از نیروهای این نهاد در این برنامه حضور نداشتند و تصاویری که در بعضی رسانه‌ها از حضور اعضای سپاه در این برنامه منتشر شده، مربوط به مراسم دیگری بوده و انتشار این عکس‌ها اقدامی ناشیانه در راستای تخریب نهاد مقدس سپاه بوده است. 

در ادامه حجت‌الاسلام طیبی‌فر، فرمانده تیپ امام صادق (ع) به تشریح موضوع پیش‌آمده در تجمع طلاب پرداخت و ابراز کرد: با توجه به تأکید بنده، پلاکاردهای غیر سخنان مقام معظم رهبری جمع‌آوری شد و پیشگیری لازم در مورد بروز اتفاقات ناگوار انجام شد. 

آیت‌الله مکارم‌شیرازی هم ضمن تشکر از توضیحات ارائه‌شده، عنوان کرد: ناراحتی بنده از بعضی مسائل مطرح‌شده در این مراسم است. 

این مرجع تقلید در ادامه با انتقاد از حاشیه‌سازی بعضی با دردست‌گرفتن پلاکاردهایی با مضامین توهین و تهدید اظهار کرد: به‌زودی اعلام می‌کنیم که این موضوع ربطی به سپاه و پاسداران نداشته است. 

نامه سپاه امام علی (ع) در پایان این دیدار نامه فرمانده سپاه امام علی‌بن‌ابیطالب (ع)، سرتیپ دوم پاسدار غلامرضا احمدی، به آیت‌الله مکارم‌شیرازی تقدیم شد.

به گزارش شرق، در متن کامل این نامه خطاب به آیت‌الله مکارم‌شیرازی آمده است: «پیرو تجمع طلاب حوزه علمیه در تاریخ 25 /5/ 1397 در مدرسه فیضیه و حواشی پیش‌آمده در این تجمع و بیانیه حضرتعالی در‌این‌باره، ضمن تشکر و قدردانی از پیگیری‌ها و توجهات جنابعالی، در مورد ‌بندی از بیانیه که خواستار روشن‌شدن موضوع حضور نیروهای سپاه در این تجمع شدید، به استحضار حضرتعالی می‌رساند سپاه در شکل‌گیری و برگزاری این تجمع هیچ‌گونه نقشی نداشته و هیچ یک از نیروهای این نهاد در این برنامه حضور نداشتند و تصاویری که در بعضی رسانه‌ها از حضور اعضای سپاه در این برنامه منتشر شده مربوط به مراسم دیگری بوده و انتشار این عکس‌ها اقدامی ناشیانه در راستای تخریب نهاد مقدس سپاه بوده است. چراکه با کمی بررسی مشخص می‌شود که مراسم فوق در حسینیه مدرسه فیضیه برگزار شده ولی این تصاویر مربوط به تجمعی در حیاط مدرسه و در تاریخی دیگر می‌باشد. در این راستا کلیه اسناد اعم از عکس‌های خبری و فیلم‌های ضبط‌شده موجود می‌باشد که درصورت صلاحدید ارائه خواهد شد. در پایان برای استحضار حضرتعالی معروض می‌دارد؛ قطعا این اقدام، حرکتی از سوی عناصر کینه‌توز در راستای پروژه سپاه‌هراسی بوده و هدفی جز تخریب این سربازان فداکار نظام مقدس جمهوری اسلامی ندارد. سپاه نیز به‌عنوان مدعی در این قضیه خواهان برخورد قاطع با شایعه‌سازان و عوامل تخریب نهادمقدس سپاه بوده و از معظم له تقاضا دارد در این شرایط خطیر که دشمنان قسم‌خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌دنبال تضعیف نظام و نهادهای انقلابی هستند، مانند همیشه از فرزندان انقلابی خود در سپاه حمایت و عناصر نفوذی و بدخواهان را ناکام نمایید». 

ماجرای تجمع چه بود هفته گذشته جمعی از طلاب که خود را انقلابی می‌خوانند، در حرکتی که آن را خودجوش خواندند، در مدرسه فیضیه جمع شدند. بهانه این تجمع «مطالبه عدالت اقتصادی» بود که با شعار «روحانیت همدرد و همراه مردم» و با سخنرانی حسن رحیم‌پور‌ازغدی برگزار شد. شرکت‌کنندگان این مراسم که اغلب آنان لباس طلبگی به تن داشتند، پلاکارد و تابلونوشته‌هایی را با شعارهایی در دست داشتند که مخاطب آن فقط می‌توانست دولت باشد. در میان این شعارها اما تصویر فردی روحانی که تابلوی شعار «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت» را در دست داشت، بیش از همه در فضای مجازی بازنشر شد و اما نکته تأمل‌برنگیز آن این بود که روی پایه این تابلو و برخی تابلوهای دیگر برچسب «لطفا تابلوها را بعد از مراسم، تحویل دهید» قید شده بود. بعد از آن موجی از انتقادها از این تجمع و شعارهای مطروحه در آن به راه افتاد. 

در مهم‌ترین و تندترین این نقدها، بیانیه آیت‌الله مکارم‌شیرازی بود که در بخشی از آن آمده بود: «حادثه‌ای که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد، به تمام معنا یک فاجعه بود. متأسفانه جمعی از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند تا درباره مسائل اقتصادی مردم صحبت کنند، سپس ورق برگشت، گوینده‌ای را که هیچ اطلاعی از وضع حوزه‌های علمیه شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردی را در دست گرفتند که رئیس‌جمهور محترم را تهدید به مرگ می‌کرد و اعتراف ضمنی به مطالب دیگری داشت». 

روی سخن آیت‌الله مکارم با حسن رحیم‌پور‌ازغدی بود. او در سخنانش در آن تجمع حوزه را به سکولاریسم متهم کرده بود. آيت‌الله مکارم در بیانیه خود یادآور شده بود: «مسئولین محترم حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسی صورت گرفته و مسئولین محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهی از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند؟!». حالا البته آیت‌الله مکارم در دیدار فرماندهان سپاه قم به آنها وعده داده که «به‌زودی اعلام می‌کنیم که این موضوع ربطی به سپاه و پاسداران نداشته است».

 بعد از آن سپاه بیانیه اعلام برائت صادر کرد و فرمانده تیپ 83 امام جعفر صادق (ع) که در این تجمع حضور داشته، گفته بود: «تجمع یاد‌شده به صورت کاملا خودجوش برگزار شد و پس از آن حوزه علمیه ورود کرد که وضعیت تجمع را کنترل کند که موفق به این کار نیز شد». او درباره علت سخنرانی خود و مضمون پلاکاردهایی که در آن تجمع به کار رفته بود، هم گفته بود: «در همان چند دقیقه‌ای که بنده برای پرکردن خلأ به دلیل دیرآمدن سخنران صحبت کردم، اعلام کردم پلاکاردهای غیر از سخنان رهبری و مضمون سخنان رهبری در شأن جلسه طلاب و روحانیون نیست و با اصرار گفتم آنها را جمع کنید». اما همان پلاکارد یعنی «‌ای آنکه مذاکره شعارت/ استخر فرخ در انتظارت» باعث شد تا خیلی از چهره‌های سیاسی درباره موضوع مرگ هاشمی‌رفسنجانی صحبت کنند. 

علی مطهری گفته بود: «این شعار می‌تواند سرنخی برای نحوه فوت آن مرحوم [آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی] باشد که برای بسیاری از اذهان به ‌صورت یک معما باقی مانده است. درواقع مفهوم این شعار این است که آقای رئیس‌جمهور، ما همان‌طور‌ که سر آقای هاشمی را زیر آب کردیم، سر تو را هم زیر آب خواهیم کرد. وزارت اطلاعات باید این موضوع را پیگیری و نتیجه را به اطلاع ملت برساند. شاید ماجرای فوت ناگهانی و ‌باور‌نکردنی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روشن شود».

 تهدید منصور ارضی

 با وجود آنکه همه سعی دارند نشان دهند در این تجمع دخالتی نداشته‌اند و رئیس‌جمهوری را تهدید به مرگ نکرده‌اند؛ اما منصور ارضی، مداح معروف تهرانی که سال‌ها پیش در مراسم دعای عرفه دعا کرده بود خدا مرگ مرحوم هاشمی را برساند، امسال نیز در همان مراسم یعنی دعای عرفه رئیس‌جمهوری را تلویحا به مرگ تهديد کرد و با اشاره به واقعه درگذشت آیت‌الله رفسنجانی در استخر، گفت: «چنانچه صبر کنید، این اتفاق برای این دیگری هم تکرار خواهد شد». 

تداوم واکنش‌ها

 با وجود این تهدیدات همچنان واکنش‌ها علیه تجمع فیضیه ادامه دارد. جامعه مدرسین با صدور بیانیه‌ای درباره حواشی تجمع فیضیه آورده است: تحرکات ناشایست، ناآگاهانه و بعضا مغرضانه برخی در حاشیه‌ تجمع طلاب و روحانیون که در راستای مطالبات اقتصادی مردم در مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزار شده بود، دانسته یا ندانسته، ضربه و خدشه‌ای بر حوزه و روحانیت وارد ساخت. جامعه مدرسین اعلام می‌دارد: مسئولان و مدیران مجموعه‌های حوزوی باید با هوشیاری و دقت، نظارت لازم را به عمل آورند تا برخی افراد ناآگاه یا مغرض نتوانند با تحرکات، شعارها و نوشته‌های انحرافی مطالبات حوزه‌های علمیه و شأن آن را خدشه‌دار کنند».

 محمدرضا عارف هم در حساب توییترش نوشت: «رئیس‌جمهور محترم یک روحانی انقلابی و پرورش‌یافته در مکتب امام خمینی است. خط و نشان کشیدن برای ایشان از سوی عده‌ای از طلاب خلاف امنیت ملی و امری مشکوک تلقی می‌شود». 

طلبه پلاکارد به دست 

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری در حساب توییتر خود نوشت: «لطفا مزاحم طلبه پلاکاردی نشوید، فقط او را آگاه کنید که: 

1. «مذاکره» شعار هیچ مسئولی در جمهوری اسلامی ایران نیست. مذاکره ابزاری است برای کسب منافع ملی در شرایط مناسب. 2. «استخر فرح» یک دروغ ساخته‌شده برای یک موقعیت خاص بود و کاربرد عام ندارد. 3. آنچه مهم است، پاسخ‌گویی پس از مرگ است. 

رشید داوودی از شاگردان سيد‌حسن خمینی درباره طلبه‌ای که پلاکارد شعار معروف را در دست گرفته بود، نوشته است: «بیش از 15 سال است که طلبه پلاکارد به دست را می‌شناسم، از سال 84 به جرگه احمدی‌نژادی‌ها درآمد و کمتر با او ارتباط داشتم. این روزها که تصویرِ در دستش غوغا کرده، نگرانم که همه‌چیز بر سر او خراب شود».

تا به اینجا همه نهادها از‌جمله سپاه و وزارت کشور هرگونه ایفای نقش در برپایی این تجمع را تکذیب کرده‌اند. برخی نمایندگان مجلس هم وارد عمل شده و خواستار سؤال از وزیر کشور و نیز پیگیری از سوی وزیر اطلاعات هستند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین