کد خبر: ۵۴۱۸۱۳
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵

برای خودش یک چاه نفت است

با ورود به پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی ارومیه برای لحظه‌ای محو هنرنمایی هنرمندان می‌شدی؛ هنرمندانی که هنر های خود را روی مس و چوب و پارچه به طرز حیرت آوری به رخ بیننده کشیده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
نمایشگاه پر بود از  منبت، طراحی روی چوب، قلم زنی‌های بی نظیر، دستبندها و انگشتران دست ساز، اگر اهل لباس سنتی باشی یکی دو غرفه در گوشه و کنار نمایشگاه دایر بود که رنگ و برق پولک ها و سنگهای کارشده آنها چشمک زنان نظرت را جلب میکرد.

به هنرمند به چشم یک چاه نفت نگاه شود

ناطق لو تولید کننده و هنرمند اصفهانی رشته خاتم شرکت کننده در پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: ۴۰سال  است در رشته خاتم به عنوان شغل پدری فعالیت میکنم و در اکثر نمایشگاه‌های کشوری حضور داشتم ولی متاسفانه مردم شناخت کافی از خاتم کاری ندارند.

وی بااشاره به وضعیت فروش و استقبال از خاتم کاری اصفهان گفت: اگرچه طی ۵ روز برپایی نمایشگاه فروش خوبی داشتم ولی در کل وضعیت این صنعت چندان جالب نیست.

ناطق لو از گرانی مواد اولیه و تهیه آن گلایه داشت و اظهار کرد: اگر به هنرمند و صنعتگر به چشم چاه نفت نگاه شود، به یک رکن اساسی در رونق اقتصادی کشور تبدیل می شود.

این هنرمند اصفهانی رونق صنایع دستی را منوط به گسترش ورود توریسم به کشور عنوان کرد و گفت:  اگرچه برپایی چنین نمایشگاههایی در شناخت و فروش صنایع دستی موثر است ولی ایجاد شهرک صنایع دستی برای رشته های خاص در جذب توریسم و معرفی آثار و صنایع دستی میتواند کارگشا باشد.

هنوز در صف دریافت تسهیلاتم

یکی از هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه در رشته حصیربافی از دزفول خوزستان  در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: از ۱۴سالگی در روستایمان مشغول به حصیربافی بودم و از سال ۶۴ در شهر به تولید محصولات مختلف حصیری مشغولم که در حال حاضر ۳۰شاگرد در این رشته تربیت کردم و تولیداتشان را بفروش می رسانم.

وی با بیان اینکه از سال ۸۴در اکثر نمایشگاههای کشوری حضور داشته و این سومین بار حضورش در نمایشگاه ارومیه است تصریح کرد: برپایی چنین نمایشگاههایی در شناخته شدن محصولاتم در کشور مفید بوده و خداروشکر استقبال خوب بوده و اکثر محصولاتم فروش رفته است.

این خانم حصیرباف نیز از گرانی مواد اولیه گله مند بود و اظهار کرد: اکثر زنان شهرمان حصیربافی ممر درامد شان است اما متولی صنایع دستی استانمان انچنان که باید از هنرمندان حمایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در دریافت تسهیلات و وام پشتیبانی برای توسعه کارگاهم هنوز در صف دریافت وام هستم گفت: به غیر از آذربایجان غربی که غرفه و محل اسکان رایگان برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی فراهم کرده، در اکثر استانها علاوه بر اجاره غرفه گاه بدون محل اسکان در غرفه، شب را صبح کرده‌ام و امیدوارم اداره کل بیشتر به هنرمندان صنایع دستی توجه کند تا فارغ از دغدغه های جا و اجاره بتوانیم تولیداتمان را به کشور برده و معرفی کنیم تا علاوه بر درامد برای خودمان به رشد اقتصادی کشور هم کمکی کرده باشیم.

برای صنایع دستی باید تبلیغات شود

یک تولید کننده گلیم باف اردبیلی نیز در گفت و گو با ایسنا اضافه کرد: ۳۰سال است که در عنبران اردبیل مشغول گلیم بافی هستم و شغل پدری ام است. گلیم به عنوان کالای لوکس جز کالاهای اساسی محسوب نمی‌شود و مردم قدرت خرید چندانی ندارند.

این گلیم باف اردبیلی با بیان اینکه مردم شناخت چندانی از گلیم ندارند، افزود: تبلیغات و برگزاری نمایشگاه‌ها در شناخت و بازاریابی موثر است اما کافی نیست و دولت باید حمایت بیشتری از هنرمندان بکند.

وی، کشورهای خارجی را بازار و بستر مناسب برای فروش گلیم در مقایسه با داخل کشور عنوان کرد و ادامه داد: محصولات از این دست در خارج از کشور طرفدار بیشتری دارد که دولت با ایجاد بستر ورود توریسم می تواند از هنرمند حمایت کند.

یک هنرمند قلم زن اهل ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: برپایی نمایشگاه در بازاریابی محصولاتم بسیار کمک کرد. خدارا شکر فروش خوبی داشتم و مردم هم استقبال خوبی داشتند.

به جای اجناس چینی، صنایع دستی بومی را هدیه دهید

رنجبر، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی برگزاری پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی را فرصتی مغتنم برای شناساندن ظرفیت های استانها عنوان کرد و  افزود: در این نمایشگاه هنرمندان 25 استان کشور تولیدات و محصولات خود را در 140 غرفه در معرض دید و عرضه قرار داده اند.

وی، قیمت محصولات صنایع دستی در این نمایشگاه را کاملا مناسب عنوان کرد و گفت: محصولات عرضه شده ، از تولید به مصرف و بصورت مستقیم عرضه می شود. 

رنجبر، هنر چوب به خصوص در زمینه منبت، معرق و پیکرتراشی از صنایع دستی مهم و اول آذربایجان غربی نام برد و گفت: در حوزه صنایع دستی فرش، گلیم بافی، صنایع شیشه نیز استان از ظرفیت بالایی برخوردار است.

معاون صنایع دستی آذربایجان غربی تصریح کرد: در حوزه صنایع دستی بیش از 2000 پروانه فعالیت در استان صادر شده که در رشته های مختلف چوب، زیورالات، گلیم و فرش در حال فعالیتند.

رنجبر با اشاره به حمایت میراث فرهنگی از هنرمندان در استان تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه اگرچه جز وظایف اداره کل میراث فرهنگی است و ما این وظیفه را انجام می دهیم ولی حمایت دولت تنها یک بخش است و حمایت مردم از صنایع دستی و دیدگاه مردم به این هنر جایگاه دیگری دارد. مردم به جای خرید اقلام چینی برای هدیه و لوازم مورد استفاده خود در منزل، صنایع دستی بخرند تا علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان به شناساندن ظرفیت‌های دستی، بومی و هنری منطقه کمک کنند.

 اولین جشنواره ملی گردشگری و پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در ارومیه به کار خود پایان داد. این جشنواره از ۲۹مرداد تا ۲شهریور با برپایی ۱۴۰غرفه و حضور ۲۵استان در ارومیه دائر بود که هنرمندان از رشته های مختلف چوب، خاتم، زیورآلات و گلیم به عرضه محصولات خود پرداختند. در این جشنواره طی ۵روز  آیین ها و مراسمات استانهای مختلف به همراه  برنامه های فرهنگی مختلف اجراشد و زمینه آشنایی مردم را با رسوم مختلف اقوام فراهم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین