کد خبر: ۵۴۱۹۲۱
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵

مافیای کنکور به آموزش و پرورش جهت می‌دهد/اخلاق علمی از جامعه ما رخت بسته است

رییس موزه علوم و فناوری ایران در دهمین کنفرانس آموزش شیمی به ایراد سخنرانی با عنوان "آموزش؛ راه رسیدن به توسعه پایدار" پرداخت و تاکید کرد: از مشکلات اساسی آموزش و پرورش وجود مدیران سیاست‌زده و تصمیمات عجولانه آنها در تغییر سیستم‌های آموزشی است؛ کسی که می‌خواهد آموزش ببیند باید قدری آزادی عمل داشته باشد که لازمه آن پذیرش آموزش غیر رسمی در کنار آموزش رسمی است.
آفتاب‌‌نیوز :
 سیف‌الله جلیلی در این کنفرانس که امروز 3 شهریور در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با بیان این که آموزش عین آماده‌سازی جامعه برای پذیرش یک فرهنگ جدید است و باید برای رسیدن به جامعه پایدار آموزش صحیح داشت، هدف اصلی از آموزش را کسب سواد دانست و تاکید کرد:‌ سواد خواندن و نوشتن علم تنها بخشی از این آموزش است. این در حالی است که سواد توانایی شناسایی در تغییر، خلق، ارتباط و محاسبه است و با سواد کسی است که بتواند ایده جدید ارائه کند.

وی در همین زمینه ادامه داد: شخصی با سواد است که توانایی درک و پاسخ به فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی و تاریخی، اقتصادی و محیطی را داشته باشد. ساختار آموزشی مناسب، کلید آموزش مناسب سواد و مهارت‌های زندگی است.

رئیس موزه علوم و فناوری ایران برخی از مشکلات سیستم کنونی آموزش و پرورش را کنکور محور بودن آموزش در مدارس، کتب درسی، مدیریت نامناسب و مدیران سیاست‌زده، نگرش‌های جهت‌دار به آموزش، آموزش‌های اجباری و دروس اجباری، تصمیمات عجولانه و بدون مطالعه و آموزش، مهارت محور نبودن آموزش در مدرسه و دانشگاه، رشد بی‌رویه مدرک گرایی و رشد تحصیلات تکمیلی بدون پشتوانه عنوان کرد و افزود:‌ مافیای کنکور به آموزش و پرورش جهت می‌دهد و این بزرگترین خیانت به ساختار آموزشی ماست.

جلیلی در همین خصوص پیشنهادات عجیب و غریب موسسات کنکور به رتبه‌های اول دانشگاه را یادآور شد و اضافه کرد: کتب درسی کنکورمحور است که این توهین به حساب می‌آید.

انتقاد از تصمیمات عجولانه مسئولین برای عوض کردن سیستم‌های آموزشی

وی با بیان اینکه کسی که می‌خواهد آموزش ببیند باید قدری آزادی عمل داشته باشد، از تصمیمات عجولانه مسئولین برای عوض کردن سیستم‌های آموزشی انتقاد کرد و افزود: مدرسه و دانشگاه، دانش‌آموز و دانشجو را به عنوان شهروند تربیت نکرده و مهارت‌های زندگی را به آنها آموزش نمی‌دهند.

رئیس موزه علوم و فناوری ایران همچنین به توسعه بی‌رویه تحصیلات تکمیلی بدون نیازسنجی و وجود بیش از چندین هزار فارغ‌التحصیل بیکار در مقطع دکتری در کشور اشاره و تاکید کرد:‌ جای سوال دارد که با وجود این حجم از دانشجوهای فارغ‌التحصیل تحصیلات تکمیلی با کمبود معلم مواجه بوده و نمی‌توانیم آنها را به مدارس بفرستیم.

جلیلی برخی از راهکارهای موضوعات فوق را قرار گرفتن آموزش غیر رسمی در کنار آموزش رسمی و پذیرش آن آموزش از سوی معلمان، تغییر منابع آموزشی و وجود مدیران مستقل و نه سیاست‌زده در آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: در حال حاضر همه چیز تغییر کرده و جزوه 50 سال پیش به درد تدریس نمی‌خورد و در این خصوص منابع آموزشی ما نیز باید تغییرکند.

وی همچنین بر ضرورت تنوع بخشی به انتخاب رشته‌ها تاکید کرد و گفت: رشته‌های دانشگاهی و دروس آنها شدیدا نیاز به بازنگری دارند.

به گزارش ایسنا،رئیس موزه علوم و فناوری ایران خاطر نشان کرد: اخلاق علمی از جامعه ما رخت بسته است؛ از زمانی که پول و تجارت وارد آموزش شد، این موضوع صدمه دیده که باید آن را تقویت کنیم و نیز از تجربه‌های آزمایش شده سایر کشورها در این زمینه بهره‌مند شویم.

جلیلی در پایان افزود: برای کنکور نیز باید جایگزین مناسبی پیدا شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین