کد خبر: ۵۴۲۰۴۱
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

آیا آب لیمو به بهبود بازگشت اسید معده کمک می‌کند؟

بازگشت اسید معده موجب التهاب و تحریک پوشش داخلی مری می شود. این شرایط ممکن است به احساس سوزش که به نام سوزش سردل شناخته می شود و همچنین آروغ زدن، حالت تهوع و استفراغ منجر شود.
آفتاب‌‌نیوز :
لیمو یک ماده اسیدی است، گرچه افراد بسیاری بر این باورند که می تواند به کاهش بازگشت اسید معده کمک کند. اما آیا این باور درست است و گزینه ای بی خطر محسوب می شود؟

به گزارش "مدیکال نیوز تودی"، بازگشت اسید زمانی رخ می دهد که اسید معده وارد لوله غذارسانی یا مری می شود. این شرایط شایع افراد بسیاری را در سراسر جهان تحت تاثیر می دهد و می تواند نشانه ای از بیماری بازگشت اسید معده به مری (GERD) باشد.

افراد بسیاری به درمان های خانگی برای تسکین علائم بازگشت اسید معده علاقمند هستند. در ادامه این مطلب نگاهی به تاثیر آب لیمو بر این شرایط خواهیم داشت.

آیا آب لیمو بازگشت اسید معده را تسکین می دهد؟

بازگشت اسید معده موجب التهاب و تحریک پوشش داخلی مری می شود. این شرایط ممکن است به احساس سوزش که به نام سوزش سردل شناخته می شود و همچنین آروغ زدن، حالت تهوع و استفراغ منجر شود.

بنابر نتایج یک بررسی در سال 2012، آبلیمو دیرزمانی است که در شرق و غرب برای کمک به گوارش و مشکلات گوارشی از جمله بازگشت اسید معده استفاده می شود.

با این وجود، شواهد محکمی که نشان دهند استفاده از این ماده موثر است، وجود ندارد. در حقیقت، به دلیل اسیدی بودن، آبلیمو می تواند شرایط بازگشت اسید معده را وخیم‌تر سازد.

برخی منابع بیان می کنند که آب لیمو دارای اثر قلیایی سازی است، به این معنی که می تواند اسید معده را خنثی کند و ممکن است بازگشت اسید معده را کاهش دهد. با این وجود، پژوهش های چندانی در این زمینه صورت نگرفته اند.

آبلیمو اسیدی است و pH آن 3 است، در شرایطی که آب دارای pH حدود 7 است، که به خنثی بودن آن اشاره دارد. این به معنای آن است که آب نه اسیدی و نه قلیایی است.

نوشیدن یک لیوان آب لیمو ممکن است برای برخی افراد به بهبود بازگشت اسید معده کمک کند. برای دیگران، یک مایع اسیدی، مانند آب لیمو، می تواند به تشدید علائم منجر شود.

چگونه از آب لیمو برای بازگشت اسید معده استفاده می کنید؟

پژوهشی وجود ندارد که نشان دهد آب لیمو علائم بازگشت اسید معده را تسکین می دهد. اگر فردی همچنان قصد دارد تا این درمان خانگی را امتحان کند می تواند توصیه های زیر را مد نظر قرار دهد:

یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه را با هشت اونس (236 میلی لیتر) آب ترکیب کنید. اگر طعم آن بیش از اندازه قوی است، آبلیموی کمتری در ابتدا اضافه کنید. همواره آبلیمو را با آب رقیق کنید تا اسیدیته آن کاهش یابد.

برخی افراد آب لیمو را 20 تا 30 دقیقه پیش از وعده های غذایی مصرف می کنند تا از وقوع بازگشت اسید معده پیشگیری کنند.

ابتدا مقدار کمی آب لیمو مصرف کنید و نحوه واکنش بدن را بررسی کنید. به تدریج میزان مصرف را افزایش دهید تا به یک لیوان پر برسد.

آب لیمو را با نی بنوشید زیرا اسید در آبلیمو می تواند به دندان ها و مینای آنها آسیب برساند.

فواید و خطرات نوشیدن آب لیمو

نوشیدن آب لیمو از فواید و برخی خطرات برخوردار است که آگاهی از آنها مفید است.

فواید

به گفته برخی افراد، آب لیمو می تواند طیف گسترده ای از فواید را ارائه کند.

آب لیمو حاوی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان محسوب می شود. بنابر گزارش موسسه ملی سلامت آمریکا، ویتامین C به بهبود شرایط سیستم ایمنی کمک می کند، که توانایی بدن در مبارزه هرچه بهتر با عفونت ها را بهبود می بخشد. این ماده مغذی به بدن در جذب بهتر آهن از رژیم غذایی نیز کمک می کند.

همچنین، برخی افراد معتقدند که آب لیمو می تواند عملکرد کلیه ها و ظاهر پوست را بهبود ببخشد و حتی خطر سرطان را کاهش دهد. با این وجود، شواهد قطعی درباره این ادعاها محدود هستند.

خطرات

آب لیمو به طور معمول یک نوشیدنی بی خطر در نظر گرفته می شود. با این وجود، برخی عوارض جانبی ممکن است شکل بگیرند.

آب لیمو می تواند به دندان ها و مینای آنها آسیب وارد کند. نوشیدن با کمک نی می تواند از بروز چنین آسیبی پیشگیری کند. پس از نوشیدن آب لیمو دهان خود را با آب شستشو دهید.

برای برخی افراد، آبلیمو می تواند شرایط بازگشت اسید معده یا بیماری بازگشت اسید معده به مری را وخیم‌تر سازد. همواره به سیگنال های بدن توجه داشته باشید و در صورت وخیم‌تر شدن علائم استفاده از یک درمان خانگی را متوقف کنید.

درمان های خانگی دیگر برای بازگشت اسید معده

برای بازگشت اسید معده با شدت خفیف یا متوسط برخی داروهای بدون نسخه و تجویزی در دسترس هستند که از آن جمله می توان به ضد اسیدها و مهارکننده های پمپ پروتون اشاره کرد. با پزشک خود درباره مصرف هر گونه داروی جدید صحبت کنید.

درمان های خانگی زیر ممکن است به کاهش بازگشت اسید معده کمک کنند:

نوشیدن شربت آلوئه ورا. مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که نوشیدن شربت آلوئه ورا علائم بیماری بازگشت اسید معده به مری را در شرکت کنندگان کاهش داده است. شربت آلوئه ورا را می توانید با آب ترکیب کنید تا التهاب و بازگشت اسید معده را کاهش دهد.

مصرف غذاهای سرشار از آنزیم. مصرف مواد غذایی مانند پاپایا و آناناس که سرشار از آنزیم های گوارشی هستند یا مصرف مکمل های آنزیم های گوارشی پیش از وعده های غذایی ممکن است بازگشت اسید معده را کاهش دهد.

برخی تغییرات سبک زندگی نیز می توانند به افراد در مدیریت بازگشت اسید معده کمک کنند:

پرهیز از پرخوری. غذا خوردن بیش از حد یا خوردن وعده های غذایی بزرگ می تواند معده را تحریک کرده یا به طور مستقیم موجب بازگشت اسید شود.

حفظ وزن سالم بدن. بازگشت اسید معده بین افراد دارای اضافه وزن یا چاق شایع‌تر است.

پرهیز از غذاهای محرک. الکل، کافئین، قند پردازش شده، شکلات، نوشیدنی های گازدار، تنباکو، و غذاهای تند می توانند همگی محرک بازگشت اسید معده باشند.

بالا بردن قسمت بالایی تختخواب. اگر بازگشت اسید معده هنگام شب رخ می دهد، قسمت بالایی تختخواب را بالاتر ببرید تا بازگشت اسید تسکین یابد. دو تا سه ساعت پیش از خواب از غذا خوردن پرهیز کنید.

آرام غذا خوردن. سریع غذا خوردن می تواند محرک بازگشت اسید معده باشد.

پرهیز از لباس های تنگ. پوشیدن لباس های آزاد و پرهیز از کمربندهای تنگ فشار بر ناحیه شکم را کاهش می دهد.

ترک سیگار. سیگار کشیدن خطر بازگشت اسید معده را افزایش می دهد.  

منبع: عصر ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین