کد خبر: ۵۴۲۲۸۹
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵

نوسانات ارز تجهیزات دندانپزشکی را گران کرد/ مردم 48 ثانیه در روز مسواک می‌زنند

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نوسانان قیمت ارز، تجهیزات و مواد اولیه دندانپزشکی را هم گران کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد جواد اقبال روز دوشنبه در یک نشست خبری افزود: کشور ما در حوزه خدمات دندانپزشکی از سطح کیفی بالایی برخودار است اما مواد اولیه آن باید از خارج وارد شود و نیاز به ارز دارد و وقتی کالایی گران می شود بر همه حوزه ها تاثیر می گذارد.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شدت بر روی تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی کار می کند تا کمبود این تجهیزات را به نحوی مدیریت کند.

اقبال با بیان اینکه 95 درصد خدمات دندانپزشکی را بخش خصوصی ارائه می دهد، ادامه داد: نیاز به خدمات دندانپزشکی نیازی مستمر است و مردم در طول زندگی خود چندین مرتبه باید این خدمات را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: دندان از مهمترین اعضای بدن است که همواره نیاز به ترمیم دارد و اگر درمان نشود جزو بیماریهای مسری قرار می گیرد.

* پوسیدگی دندان در سنین بالاتر بیشتر می شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: میزان پوسیدگی دندان در سن 12 سال به طور متوسط برای ایرانیان حدود 2.16 دندان است اما این شاخص در سنین بالاتر افزایش یافته و نیاز مردم به دریافت خدمات دندانپزشکی بیشتر می شود.

اقبال گفت: پیشگیری از پوسیدگی دندان منوط به آموزش، مراقبت و تغذیه است و مردم باید به این اصول توجه کنند تا دندانهایشان کمتر دچار پوسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه 30 هزار دندانپزشک در کشور فعالیت می کنند، افزود: اگر به طور متوسط در کنار هر دندانپزشک، دو تا سه نفر هم کار کنند، می توان گفت بالای 100 هزار نفر در کلینیک های دندانپزشکی فعالیت می کنند.

* آموزش دندانپزشکی دچار چالش است

اقبال اظهار داشت: آموزش رشته دندانپزشکی در کشور دچار چالش است زیرا این رشته الزاماتی دارد که به آن توجه نمی شود به عنوان مثال تاسیس دانشکده های دندانپزشکی در برخی از شهرها مانند کیش، قشم، خرم آباد، هرمزگان و غیره نوعی بی خردی بود. با تاسییس این دانشکده ها بودجه حوزه دندانپزشکی اضافه نشد بلکه مخارج چهار برابر شد در عین حال برای تربیت استاد کاری انجام ندادیم.

اقبال تصریح کرد: در حال حاضر 18 دانشکده دندانپزشکی متخصص تربیت می کنند که نیاز نیست. زیرا کمبود استاد داریم و پذیرش دانشجو بر اساس نیازسنجی و امکانات نیست.

وی درباره هزینه های دندانپزشکی ، گفت: هزینه دندانپزشکی همه جای دنیا گران است و در کشور ما نرخ این هزینه پایین تر است.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی به برگزاری همایش دندانپزشکی که قرار است 13تا 16 شهریور در سالن اجلاس سران برگزار شود اشاره کرد و افزود: در این همایش 500دانشجوی دندانپزشکی ثبت نام کرده اند و در حاشیه این همایش نمایشگاه جانبی نیز برگزار می شود.

* مردم 48 ثانیه در روز مسواک می زنند

سید علی حائری طباطبایی، دبیر علمی همایش دندانپزشکی نیز در این نشست گفت: بر اساس گزارش های جهانی افراد در روز میانگین 48 ثانیه مسواک می زنند در حالی که اصول درست مسواک زدن دو تا سه بار در روز و هر بار دو تا سه دقیقه است.

وی افزود: افراد تصور می کنند هر چه مسواک محکم تر و شدیدتر به دندانها بزنند، بهتر است، در حالی که این کار باعث آسیب به بافت دندان شده و سایش ایجاد می شود.

حائری تاکید کرد: برای بهداشت دهان و دندان باید از نخ دندان استفاده شود اگر افراد به این مسئله توجه نکنند یک سوم سطح دندان تمیز نمی شود و پوسیدگی ایجاد خواهد شد.

این دندانپزشک اظهار داشت: در همایش دندانپزشکی 50 سخنران داخلی و 11 سخنران از کشورهای آمریکا، کانادا، هلند، ترکیه وهند حضور دارند.

به گزارش ایرنا، حائری اضافه کرد: تشخیص و درمان به روزترین روشهای دندانپزشکی، ابزارآلات ، اصول مطب داری و غیره از محورهای اصلی این همایش است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین