کد خبر: ۵۴۲۴۳۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸

وزیر اقتصاد از نیویورک می‌آید یا از خوزستان یا مناطق آزاد؟

با رأی عدم اعتماد مجلس‌نشینان به مسعود کرباسیان،حالا گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین احتمالی وزیر امور اقتصادی و دارایی بالا گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
پس از انتخاب رحمت‌الله كرمي، خزانه‌دار كل كشور، به‌عنوان سرپرست وزارت اقتصاد، زمزمه‌هایی مبنی‌بر انتخاب یکی از معاونان کرباسیان به‌عنوان جانشين كرباسيان به گوش می‌رسد و از سوی دیگر خبر عجیبی درباره احتمال انتخاب مرتضی بانک به‌عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی شنیده شده است.

در میان گزینه‌هایی که احتمالا به‌عنوان سرپرست و در آینده به‌عنوان گزینه وزارت امور اقتصادی به مجلس معرفی خواهند شد، چند چهره شانس بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها دارند. افرادی که همگی در دهه پنجم و ششم عمر هستند و همگی درحال‌حاضر در دولت روحانی مشغول به کارند. در ادامه به بررسی سوابق این گزینه‌ها خواهیم پرداخت. 

 خصوصی‌ساز

میرعلی‌اشرف عبدالله‌پوری‌حسینی، 57ساله، متولد تبریز و از نمایندگان ادوار تبریز در مجلس شورای اسلامی است. عبدالله‌پوری‌حسینی که سابقه نمایندگی در دوره‌های سوم و ششم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد، از فرماندهان دوران جنگ است که پس از پایان جنگ پا به دنیای سیاست گذاشت. حضور پررنگ او در فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس ششم و کمیسیون اقتصادی آن مجلس مقدمه‌ای برای آن شد که پس از پایان کار آن مجلس، در سال پایانی دولت دوم محمد خاتمی، به‌عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی انتخاب شود. او پس از آغاز به کار دولت احمدی‌نژاد جزء مدیرانی بود که مورد غضب قرار گرفت و پس از چهار ماه فعالیت که همراه با حواشی متعددی درباره عزل‌و‌نصب‌ها و شیوه خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی از سمت خود برکنار شد. پوری‌حسینی سال 92 با ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی در آذربایجان‌شرقی بار دیگر به عرصه قدرت وارد شد و درحالی‌که جزء اصلی‌ترین گزینه‌ها برای استانداری آذربایجان‌شرقی بود، بار دیگر به‌عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی انتخاب شد و تا امروز نیز این سمت را حفظ کرده است. 

 گزینه خارج از  وزارت اقتصاد

مرتضی بانک، 63ساله، متولد اصفهان است و سال‌ها در سمت‌های مختلف انجام وظیفه کرده است. او که قائم‌مقام ستاد کل حسن روحانی در انتخابات سال 96 بود، سابقه سال‌ها مدیریت اقتصادی در دستگاه‌های مختلف را در کارنامه دارد و درحال‌حاضر تنها گزینه مطرح برای جانشینی کرباسیان در خارج از این وزارتخانه است. بانک که از سال 1364 اولین سمت ریاستی خودش را در وزارت امور خارجه به‌عنوان رئیس اداره اقتصادی آسیا-اقیانوسیه این وزارت آغاز کرد، در سال‌های پس از آن در دولت هاشمی‌رفسنجانی سمت‌های مختلفی مانند مدیرکل اروپای شرقی وزارت خارجه و مدیرکل کشورهای مشترک‌المنافع وزارت خارجه را تجربه کرد. او در دولت دوم هاشمی‌رفسنجانی استاندار کرمان شد و پس از آغاز به کار دولت خاتمی، معاون مالی و اداری وزارت خارجه شد و هشت سال در این سمت باقی ماند. پس از آغاز به کار دولت احمدی‌نژاد، بانک سمت‌هایی مانند قائم‌مقامی دانشگاه آزاد و معاونت پژوهشکده مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را تجربه کرد و با آغاز به کار دولت روحانی، معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری شد. بانک که عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد است، بانك احتمالا جنجالی‌ترین گزینه میان گزینه‌های مطرح‌شده برای وزارت خواهد بود. 

 مجلس‌نشین جنوبی

اسماعیل جلیلی، 51ساله، متولد آبادان و از جانبازان جنگ است که پس از جنگ سمت‌های مختلفی را در خوزستان تجربه کرد. او که سمت‌هایی مانند مدیرکلی بنیاد مستضعفان و جانبازان خوزستان را در کارنامه داشت، در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی پیروز شد و در دوران نمایندگی‌اش در مجلس نهم سمت‌هایی مانند عضویت در هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌و‌بودجه، کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل 44 و فراکسیون‌های ایثارگران، ورزش و جوانان و مدیریت شهری را داشت. جلیلی که عضو کمیسیون تلفیق بودجه و کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه و همچنین عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی اداری کشور بود، در انتخابات مجلس دهم ردصلاحیت شد. او که با صدور بیانیه‌ای رد‌صلاحیت خود را حاصل تلاش گروه‌های افراطی و شبکه فساد حوزه انتخابیه خود خوانده بود، از راهیابی به مجلس به‌عنوان نماینده باز‌ماند اما با انتصاب به‌عنوان معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی، این‌بار به‌عنوان معاون پارلمانی کرباسیان به مجلس بازگشت. او هم‌اکنون معاون پارلمانی وزارت اقتصاد در مجلس است و به‌عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی کرباسیان مطرح است. 

 مرد مالیاتی

سیدکامل تقوی‌نژاد، 54ساله، متولد لنده کهگیلویه‌وبویراحمد و از مردان اقتصادی وزارت امور اقتصادی است که در ابتدا به‌عنوان کارشناس اقتصادی- اجتماعی نخست‌وزیری مشغول به کار شد. او که سابقه عضویت در انجمن اسلامی دانشگاه علامه را در کارنامه دارد، از جانبازان جنگ است که مدتی معاون سازمان برنامه‌وبودجه استان خوزستان، مدیرکل برنامه‌ریزی و امور اقتصادی استانداری در استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد و چهارمحال‌‌وبختیاری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان بود. او سمت‌هایی مانند معاونت وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت وزارت تعاون را در دولت خاتمی تجربه کرد و عضو هیئت‌مدیره بانک سپه و سپس مدیرعامل این بانک شد. مدیرکلی در وزارت کشور، وزارت جهاد سازندگی و سازمان ثبت احوال دیگر سمت‌های مدیریتی است که تقوی‌نژاد در آنها حاضر بوده است. او که معاون و مشاور شرکت بیمه دی نیز بوده، عضویت در هیئت‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید، فولاد و آهن سرمد، سرمایه‌گذاری نیرو و بازرگانی شاهد را تجربه کرده و درحال‌حاضر معاون وزیر و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و از اعضای حزب اعتماد ملی است. 

 دیپلماتی از نیویورک

محمد خزاعی‌ترشیزی، 65ساله، متولد کاشمر و از مردان دیپلماسی ایران است که چهره همیشه جدی و یقه دکمه‌دارش در سازمان ملل در ذهن ایرانیان نقش بسته است. خزاعی که نماینده مردم رشت در دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی بود، از چهره‌های فعال کمیسیون اقتصادی این مجالس بود. خزاعی که مدرک کارشناسی‌ارشدش را از دانشگاه جورج میسون آمریکا گرفته، پس از بالاگرفتن اختلافات میان محمود احمدی‌نژاد و جواد ظریف بر سر مسائل خارجی، جانشین ظریف در سازمان ملل شد و سال‌ها نمایندگی دائم ایران در این سازمان را برعهده داشت. پس از پایان کار دولت احمدی‌نژاد و انتخاب ظریف به‌عنوان وزیر امور خارجه، خزاعی از نیویورک به تهران بازگشت و در سال 93 توسط علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت، به‌عنوان معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران منصوب شد. سمتی که در دوران حضور کرباسیان در وزارت امور اقتصادی و دارایی برای خزاعی حفظ شد تا او، امروز یکی از گزینه‌های مطرح برای جانشینی کرباسیان باشد.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین