کد خبر: ۵۴۲۴۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳

سوال از رئیس‌جمهور/ذوالنور: دولت برای خروج آمریکا از برجام سناریو نداشت

یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام دولت برنامه‌ای برای ادامه راه نداشت چون کاخ آرزوهایی به نام برجام ساخته شده که با خروج ترامپ آن کاخ خراب شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در جلسه علنی امروز سه‌شنبه و در جریان سوال از رئیس جمهور به توضیحات دلایل طرح سوال از روحانی پرداخت و با تبریک هفته دولت و گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: آقای رئیس جمهور عنوان کرد که قاچاق از ۲۵ میلیارد به ۱۲ و نیم میلیارد رسیده است. همچنین موضوع کاهش واردات از ۷۰ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد دلار را بیان کرد اگر این آمارها صحت داشته باشد باید در ۵ -۶ سال گذشته که دولت در اختیار آقای روحانی بوده تقاضای ارز روند کاهشی پیدا کرده باشد یا این که جنس‌های خارجی در بازار کم شده باشد.

ذوالنور افزود: اگر آمارها درست باشد تولیدات داخلی باید افزایش یافته، حال این که طبق نظر کارشناسان ظرفیت بنگاههای تولیدی به ۴۰ درصد رسیده است. باید مصرف کم شده باشد، همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که باید سبک زندگی مردم تغییر کرده و با جنس خارجی خداحافظی کرده باشند یا این که جمعیت کم شده باشد. این اتفاقات هیچ کدام رخ نداده است.

نماینده قم اضافه کرد: در صورت درست بودن این آمارها با کاهش واردات و افزایش صادرات باید شاهد شرایط دیگری باشیم اما آقای روحانی شما از اول دولت یازدهم تاکنون یک جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حضور نداشتید و جز ایام طرح سوال از رئیس جمهور که آقای رحمانی فضلی را به عنوان نماینده ویژه گذاشتید نماینده‌ای در این ستاد نداشتید.

ذوالنور با اشاره به موضوع تحریم‌ها گفت: بنده از صحبت‌های آقای رئیس جمهور یک سری کلیپ از اینترنت تهیه کرده بودم و قصد پخش آن را داشتم اما به دلیل کمبود وقت از آن منصرف شدم. مردم یادشان است که شما در روزهای اول اجرایی شدن برجام از لغو شدن تمامی تحریم‌ها صحبت کردید و همچنین در ایام تبلیغات انتخاباتی در دولت دوازدهم به مردم قول دادید که می‌توانید علاوه بر برداشتن تحریم‌های هسته‌ای همه تحریم‌های اقتصادی را بردارید.

وی افزود: رهبری فرمودند هدف مذاکرات در برجام رفع تحریم‌ها است که اگر نشود خسارت محض دارد. آقای روحانی شما در پاسخ به سوالات در جزوه ای که منتشر کرده و توزیع کردید اعلام کردید که بعد از برجام با ۳۰۰ بانک دنیا ارتباط برقرار کردید سوال این است که این ارتباط با بانک های بزرگ بوده یا کوچک؟ حتما بانک‌های بزرگ بود. موضوع دیگر آن است که سیستم بانکهای اروپایی جزیره‌ای نیست و یکپارچه است و ابزار و امکانات بانکهای بزرگ نیز انعطاف زیاد ندارد. اگر مشکل نرم افزاری هم وجود دارد چرا بانکهای کوچک آن مشکل را نداشته و فقط بانکهای بزرگ مشکل نرم افزاری است. پس بحث بر سر مشکل نرم افزار نیست.

این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد: اگر موضوع را به FATF ربط می‌دهید. مجلس از کنوانسیون‌هایی مثل پالرمو و پولشویی عبور کرد و اکنون در دست شورای نگهبان است. تنها کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم باقی مانده است. اگر می‌خواهید همه امور را به آن ربط بدهید لازم است یاد آوری کنیم طبق نامه آقای طیب نیا در دو سال گذشته ریسک از ۶ به ۵ کاهش پیدا کرد و ما از لیست سیاه به لیست خاکستری وارد شدیم در این دو سال مشکل اف ای تی اف نبود. چرا باز با بانکهای بزرگ ارتباط برقرار نکردید.

ذوالنور افزود: مشکل آن است که شما در مذاکرات برجام تضمین نگرفتید و سایه تهدید و تحریم آمریکا روی بانکهای بزرگ باقی ماند. اگر صدتا FATF هم حل شود تحریم‌ها برداشته نمی‌شود چون برجام ماموریتش را انجام نداد و تحریم‌های بانکی سرجایش است.

وی با اشاره به موضوع بیکاری گفت: آقای رئیس جمهور سوال ما این است که شما رئیس جمهور سوئیس یا جمهوری اسلامی هستید؟ وقتی در مسکن مهر ۵ میلیون ساختمان ساخته شده صدای کارگران را نشنیدید در سال سوم ریاست جمهوری و در افطاری رهبری از ایجاد دو و نیم میلیون شغل صحبت کردید و در همان سال آقای جهانگیری موضوع ایجاد ۷۰۰ هزار شغل را مطرح کرد. امروز می‌گویید در این ۵ سال دو و نیم میلیون شغل ایجاد شده است. این تضادهای آماری را چطوری می‌بینید.

ذوالنور گفت: آقای روحانی شما در همان ایام انتخابات بیان کردید که وجود بیکار به آمار نیاز ندارد و با مراجعه به خانه‌ها می‌توان وضعیت بیکاری را دید ولی مگر با حلوا حلوا کردن دهن مردم شیرین می‌شود.

وی درباره‌ی مشکل ارز نیز اظهار کرد:‌ مشکل ارز به سوء مدیریت و مشورت نکردن با کارشناسان و استفاده نکردن رفتارهای علمی و مشکل خودشیفتگی بر می‌گردد چرا همیشه کاسه و کوزه‌ها را باید سر مردم خورد کنید. قیمت ارز تغییر پیدا می‌کند و باز مردم را مقصر می‌دانید اما بحث بر آن است که ما فقط تهدید به تحریم شدیم و صادرات نفت ما قطع نشد اما چرا وضعیت بازار این طور شد؟

این نماینده اصولگرای مجلس گفت: آقای رئیس جمهور موضوع سر آن است که کاخ آرزوهایی به نام برجام ساختیم که با خروج آمریکا این کاخ خراب شد و شما گزینه‌ی بعدی نداشتید. توجهی به توانمندی داخلی و اقتصاد مقاومتی نکردید و ارتباط با همسایگان را فراموش کردید. تا غربی‌ها هیچ وقت قهر نکنند.

ذوالنور ادامه داد: بارها گفتید اگر آمریکایی‌ها از برجام بیرون روند گزینه‌های مختلفی دارید حقیقا در این شرایط دو سناریو بود یا ترامپ در برجام می‌ماند و یا خروج پیدا می کرد اما شما برای خروج ترامپ سناریویی نداشتید.

به گزارش ایسنا،وی در پایان گفت: در موضوع ارز نیز همه چیز در اختیار شما بود، اما مشکل به وجود آمد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین