کد خبر: ۵۴۲۵۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰

درباره سرطان‌های سینه بیشتر بدانید

فوق تخصص خون و سرطان بیمارستان توحید سنندج، با تاکید بر اینکه حدود ۱۰درصدسرطان‌های سینه ژنتیکی است، گفت: سرطان، تقابل عوامل ژنتیکی و محیطی است و در واقع عوامل محیطی باعث می‌شود ژنتیک بدن دچار تغییر و سلول‌های سرطانی در بدن ایجاد شود.
آفتاب‌‌نیوز :
قادری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است که در صورت تشخیص سریع، شانس درمان موفقیت آمیز بیمار بسیار زیاد می‌شود ، اظهار کرد: رشد غیر طبیعی سلول‌های بدن عامل خطر در سرطان سینه است که از نظم خاصی پیروی نمی‌کند و اگر در بافت سینه اتقاق بیفتد فرد مبتلا به سرطان سینه می‌شود.

 وی با بیان این مطلب که مهم‌ترین عامل خطر در سرطان سینه هورمون‌های زنانه است، تصریح کرد: تمام زنان هورمون استروژن در بدن دارند، خطر سرطان سینه بر روی افرادی که زود به بلوغ می‌رسند و زنانی که دیر یائسه می‌شوند، بیشتر است.

فوق تخصص خون و سرطان بیمارستان توحید سنندج، ادامه داد: اولین شیردهی زنان در سن بالا، نازا بودن، و تک زایمان بودن از جمله عوامل موثر در خطر ابتلا به سرطان سینه است، که همه این موارد به هورمون های زنانه بستگی دارد.

قادری عنوان کرد: یکی از موارد هشدار دهنده در مورد سرطان، کاهش وزن فرد بدون دلیل و بدون کاهش میزان غذا است، این نوع کاهش وزن ناگهانی و بدون دلیل نشانه وجود مشکلی در بدن است. 

قرص‌های ضد بارداری عامل خطر سرطان سینه نیستند

وی با بیان اینکه قرص‌های پیشگیری از بارداری بسیار اثر جزئی دارد و به عنوان عامل خطر سرطان سینه شناخته نشده است، افزود: هورمون درمانی در زنانی که دچار یائسگی زودرس می‌شوند خطر سرطان سینه را بیشتر می‌کند.

فوق تخصص خون و سرطان بیمارستان توحید سنندج، اظهار کرد: تقریبا در حدود 6 تا 10 درصد سرطان سینه عامل ارثی دخالت دارد و ممکن است در یک خانواده هم‌زمان دو خواهر و یا بیشتر افراد فامیل گرفتار شوند.

باید زنان از رژیم‌های غذایی چاق کننده و پر چرب خودداری کنند

قادری تصریح کرد: قبل از یائسگی هورمون‌های زنانه و بعد از یائسگی چاقی به عنوان عامل اصلی سرطان سینه شناخته شده است، باید زنان از رژیم‌های غذایی چاق کننده و پر چرب خودداری کنند. 

خود آزمائی سینه یا معاینه توسط بانوان متخصص 

فوق تخصص خون و سرطان بیمارستان توحید سنندج، با اشاره به اینکه زنان بعد از سنین 40 سالگی باید سالیانه آزمایش ماموگرافی انجام دهند، تصریح کرد: زنان می‌توانند ماهانه 9 تا 7 روز بعد از شروع قائدگی سینه‌های خود را معاینه کنند و در صورتی که هر گونه زخم، توده، غیر قرینه‌گی سینه‌ها، ترشحات غیر طبیعی از سینه و هر گونه تغییر در بافت سینه را مشاهده کردند جهت معاینه مراجعه کنند چون این موارد از علامت‌های احتمالی سرطان سینه هستند.

معاینات دوره‌ای توسط پزشک 

قادری با اشاره به اینکه زنان هر سه یا چهار ماه باید توسط ماما یا پزشک تحت معاینه قرار بگیرند، افزود: معاینه توسط پزشک دقیق‌تر است و می‌تواند توده‌های کوچک تر را در سینه نیز تشخیص بدهد، در واقع هر چه سن از ۳۵ سالگی بالاتر رود اهمیت این معاینات بیشتر می‌شود زیرا احتمال سرطان سینه در سنین بالا بیشتر است. 

غربالگری سبب تشخیص سرطان سینه به موقع است

وی با بیان اینکه غربالگری از 40 سالگی پیشنهاد می‌شود، تصریح کرد: غربالگری سبب تشخیصبه موقع سرطان سینه است، در واقع اگر سرطان سینه در مرحله اول تشخیص داده شود نسبت به بیماری که سرطانش در مرحله سه یا چهار تشخیص داده شده و به بافت‌هایش در دور دست، دست‌اندازی شده بقای بیشتری دارد چراکه با تشخیص به موقع درمان را زود شروع می‌کند. 

تشخیص سرطان به وسیله نمونه‌برداری از بافت بیمار انجام می‌گیرد

فوق تخصص خون و سرطان بیمارستان توحید سنندج، با بیان اینکه فردی که احساس می‌کند یک توده در سینه‌اش قرار دارد به وسیله آزمایش ماموگرافی و سونوگرافی تشخیص داده می‌شود، اظهار کرد: تشخیص سرطان به وسیله نمونه برداری از بافت بیمار انجام می‌گیرد، در واقع نمونه‌برداری بدخیم و خوش‌خیم بودن توده را مشخص می‌کند.

  جراحی، شیمی درمانی رادیو تراپی و هورمون درمانی اقدامات درمانی سرطان سینه

قادری عنوان کرد: اگر در نمونه‌برداری تشخیص داده شود که توده خوش خیم است نیاز به اقدام بیشتری نیست اما اگر در نمونه‌برداری بدخیمی تشخیص داد شد باید اقدامات درمانی شروع شود که شامل جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمون درمانی است، هر کدام از موارد فوق باید توسط پزشک معالج تایید گردد.

وی بیان کرد: به طور کلی بهتر است، در مرحله اول سرطان در صورتی که سرطان سینه پخش نشده باشد ابتدا فرد را جراحی کرد، بعد شیمی درمانی و در صورت نیاز رادیو تراپی و هورمون درمانی انجام بگیرد، براساس تشخیص مرحله‌ای بیماری، پیشنهاد می‌شود اول شیمی درمانی بعد از آن جراحی انجام بگیرد.

فوق تخصص خون و سرطان بیمارستان توحید سنندج، با توجه به اینکه در مرحله اول بیماری، بقای بیمار طولانی و طول عمر بیشتری خواهد داشت، گفت: در مراحل پیشرفته به دلیل تهاجم دور دست بافت طول عمر بیمار کمتر خواهد بود.

قادری خاطرنشان کرد: بهترین راه پیشگیری از سرطان درست زندگی کردن و تغذیه سالم است و اینکه افراد تا حد امکان از چاقی جلوگیری کنند چون راهی برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد.

دارو خاصی در پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد 

وی در پایان یادآور شد: داروی خاصی برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد فقط در زنانی که سرطان سینه دارند و یک سینه آنها عمل شده به دلیل اینکه سینه مقابل درگیر سرطان نشود هورمون درمانی انجام می‌شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین