کد خبر: ۵۴۲۷۱۴
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
دلالان ارز چگونه به صورت زیرزمینی در ایران فعالیت می‌کنند

خرید ارز در کمتر از 3 ساعت؛ روایت "وال استریت ژورنال" از تحویل پرخطر دلار از طریق جعبه پیتزا و کیف‌های چرم! | یک دلال: من فروشنده مواد مخدر نیستم اما به جنگ زیرزمینی هدایت شده‌ایم

"شما می‌توانید در تهران کمتر از سه ساعت با سفارش میزان دلار مورد نیازتان در تلگرام از طریق کانال‌هایی که توسط دلالان ارز در نظر گرفته شده‌اند، دلار مورد نیاز خود را جلوی در خانه‌تان تحویل بگیرید."
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- پیک جعبه مقوایی را با یک پیتزای با پنیر گرم تحویل ساکن یکی از خانه‌های مرکز تهران داد. این جعبه اما حاوی پیتزا نبود سه هزار دلار امریکا در آن جای داده شده بود!

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روزنامه امریکایی "وال استریت ژورنال" می‌نویسد: شما می‌توانید در تهران کمتر از سه ساعت با سفارش میزان دلار مورد نیازتان در تلگرام از طریق کانال‌هایی که توسط دلالان ارز در نظر گرفته شده‌اند، دلار مورد نیاز خود را جلوی در خانه‌تان تحویل بگیرید. این روزنامه می‌نویسد: "پیکی که جعبه پیتزای حاوی دلار را آورده بود از طریق کارت بانکی خریدار، مبلغ را دریافت کرد. معامله انجام شد. نیما یک فروشنده زیرزمینی ارز در ایران است. او می‌گوید من فروشنده مواد مخدر نیستم اما دولت کاری کرده که ما به سوی جنگ چریکی و زیرزمینی هدایت شده‌ایم. او به دلیل ترس از بازداشت شدن نخواسته نام‌اش فاش شود.

خرید ارز در کمتر از 3 ساعت؛ روایت

این روزنامه می نویسد: "بازار سیاه خرید و فروش دلار در ایران رونق گرفته است چرا که ایران با افزایش فشار به دلیل تشدید تحریم امریکا  با کاهش رسد اقتصاد داخلی مواجه شده است. سقوط ارزش واحد پول ملی ایران در ماه‌های اخیر سبب شده تا ایرانیان به دنبال راه‌هایی برای حفظ سرمایه خود باشند که مهمترین آن خرید دلار است. دولت ایران به دنبال محدود کردن بازار فروش‌های غیرقانونی ارز است. مسئولان و دلارفروش‌ها در حال بازی با یکدیگر هستند. در پشت‌پرده اما معامله ارز از طریق برنامه‌های پیام‌رسان ادامه دارد. حسن روحانی رییس جمهوری پرنفوذ ایران اکنون با فشار از سوی مخالفان خود در زمینه اقتصاد مواجه است. او رییس بانک مرکزی را تغییر داد. وزیر کار و اقتصاد او نیز با رای عدم اعتماد از سوی نمایندگان مجلس مواجه شدند. نمایندگان مجلس ایران، اخیرا شخص او را در صحن علنی مورد پرسش و انتقاد قرار دادند. افت ارزش ریال به بی‌ثباتی در داخل ایران نیز انجامده است. هزینه سفر خارجی و هزینه واردات بیش از دو برابر افزایش یافته است. فشار تورمی بالا رفته و در ماه های اخیر تجمعات اعتراضی برگزار شده است".

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که خروج امریکا از برجام موجب شد تا ارزش ریال به پایین‌ترین سطح برسد.

این روزنامه در ادامه می نویسد: "بسیاری از معامله‌گران ارز از ترس دستگیری به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند. یکی از آنان اما می‌گوید برخی اوقات این تجارتی ستودنی از سوی دولت محسوب می‌شود، یک روز دیگر اما نقض امنیت ملی محسوب می‌شود و فروشندگان بزرگ حتی ممکن است بازداشت و به اعدام محکوم شوند. او می‌گوید بسیاری از معامله‌گران ارز از حساب‌های بانکی خود برای نقل و  انتقال مالی استفاده نمی‌کنند و در عوض از حساب‌های رستوران‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها استفاده می‌کنند تا مقام‌های قضایی و پلیس مشکوک نشوند. نیما نیز مانند سایر دلالان ارزی از تلگرام و واتس‌آپ استفاده می‌کند. او می‌گوید این شبکه‌های اجتماعی امن‌تر هستند. او می‌گوید تماس تلفنی می‌تواند منجر به شناسایی آنان توسط ماموران شود. او می‌گوید نقل و انتقالات مالی را از طریق یک فروشگاه چرم فروشی در ایران انجام می‌دهد. او می‌گوید ارسال دلار درون این کیف‌های چرمی انجام می‌شود و به خریدار رمز عبور گفته می‌شود". 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین