کد خبر: ۵۴۲۸۱۸
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷

آزادی ۷ زندانی غیرعمد با تغییر نذر یک نیکوکار

بانوی نیکوکار تهرانی با تامین مانده بدهی هفت نفر از زندانیان تحت حمایت ستاد دیه، زمینه آزادی ۵ نفر از بدهکاران مالی و ۲ محکوم به پرداخت دیه را فراهم نمود.
آفتاب‌‌نیوز :
 طبق مراجعات انجام شده در روزهای منتهی به ماه‌های محرم و رمضان علاقه عمومی نسبت به مشارکت در اقدامات خیرخواهانه این مجموعه حمایتی بیش از دیگر روزها است.

در آستانه عید غدیر نیکوکاری که تمایل به بیان نام خود نداشت با واریز مبلغی معادل ۶۱ میلیون تومان زمینه بازگشت ۳ زندانی عائله‌مند استان لرستان، ۲ مددجوی بدهکار استان آذربایجان شرقی و ۲ محکوم غیرعمد گیلانی  را به آغوش گرم خانواده فراهم نمود.

این بانوی خیراندیش اقدام انجام شده را به دنبال تغییر نیت خود در ادای یک نذر قدیمی مطرح نمود و موضوع صورت گرفته را تلاش خود در حفظ کرامت شهروندان جامعه اسلامی مطرح کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد دیه کشور،نیکوکار ستاددیه سختی در ایفای نذر را با عنایت به مشکلات جسمانی حادث شده برای خودش از جمله علت‌های اصلی در تغییر این نذر یاد کرد و تصمیم برای تبدیل نیات به مصادیق احسن و همسو با مقتضیات زمان را یک ضرورت اعلام نمود.

این خیّر تاکید داشت حمایت از مدیون غیر بزهکار تنها حمایت از یک مال‌باخته یا محبوس گرفتار نیست، بلکه دستگیری از خانواده‌های چشم‌انتظاری است که به واسطه یک بدهی مشکلات بسیاری بر آن‌ها تحمیل شده و یکی به واسطه غیبت عزیزشان و دیگر بابت دغدغه‌های عضوی از اعضای‌شان محروم از آرامش‌اند.

از نگاه این بانوی نیکوکار برخی از لحاظ شرعی هنوز در قبال این موضوع ساده دینی «تغییر محتوای نذر» توجیه نیستند، حال این که با تایید مراجع اهتمام در رفع نیازهای فردی یا جمعی امت شیعی به یقین رضایت بیشتر  اهلبیت علیهم‌السلام را در برداشته و آثار این قبیل اقدامات در زندگی این نذرکنندگان مشهودتر خواهد بود.

طبق استفتاء به عمل آمده از سوی مراجع عظام تقلید افرادی که برای ایام محرم و یا دیگر مناسبت‌های دینی نذرهایی داشته اما صیغه نذر جاری نساخته‌ باشند، در شرایط خاص می‌توانند در نیت خود تغییر و تبدیل داشته باشند.

با عنایت به تماس‌های صورت گرفته و سوالات مطروحه در ادامه تجویز برخی علماء دینی در مورد تبدیل نذورات از نظر می‌گذرد؛

آیت‌الله خامنه‌ای: در فرض سوال (این که صیغه نذر نخواندند و نیت انجام نذر را نداشتند) تغییر و تبدل مانعی ندارد.

آیت‌الله صافی: در فرض سوال اگر صیغه نذر را حتی به فارسی نخوانده‌اند تغییر اشکال ندارد.

آیت‌الله مکارم: هرگاه صیغه نذر را به عربی یا فارسی و یا زبان دیگر نخوانده تغییر و تبدل آن مانعی ندارد.

آیت‌الله تبریزی: بهتر این است که به همان مورد نذر و در زمان تعیین شده عمل شود.

آیت‌الله سیستانی: اگر صیغه نخوانده‌اند چیزی بر آن‌ها واجب نیست و هر گونه تغییری اشکال ندارد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین