کد خبر: ۵۴۲۸۷۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
"تحریم‌های آمریکا علیه ایران کم‌اثرتر از تحریم‌های پیش از سال 2015 میلادی خواهند بود"

هشدار واشنگتن‌پست به دولت ترامپ: به این سه دلیل گروه تازه "اقدام ایران" کاری از پیش نخواهد برد

روزنامه "واشنگتن پست" در گزارش تازه خود با طرح این پرسش که "چگونه این احتمال وجود دارد که فشار بر ایران بر رفتار آن کشور تاثیر بگذارد؟"، می‌نویسد علیرغم ادعای دولت ترامپ به نظر می‌رسد هدف آن دولت تغییر رفتار ایران نیست بلکه پیشبرد سیاست براندازی است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا به‌تازگی اعلام کرد که گروه اقدام ویژه را در مورد ایران به منظور هماهنگی و اجرای سیاست‌های امریکا در قبال تهران ایجاد کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دولت ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال کرد. این موضوع نشان می‌دهد دولت ترامپ قصد دارد به شدت علیه ایران اقدام کند.

هشدار واشنگتن‌پست به دولت ترامپ: به این سه دلیل گروه تازه

روزنامه "واشنگتن پست" در گزارش تازه خود با طرح این پرسش که "چگونه این احتمال وجود دارد که فشار بر ایران بر رفتار آن کشور تاثیر بگذارد؟"، می‌نویسد علیرغم ادعای دولت ترامپ به نظر می‌رسد هدف آن دولت تغییر رفتار ایران نیست بلکه پیشبرد سیاست براندازی است.

این روزنامه اما سه دلیل را بر می‌شمارد که نشان می‌دهد گروه اقدام ایران نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد:

1-خواسته‌های ترامپ شفاف و مشخص‌شده نیستند

"مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا در سخنرانی خود، در ماه  مه گذشته، 12 پیش‌شرط را برای ایران تعیین کرد که شروطی برای از سرگیری مذاکرات با امریکا بودند. چهار مورد از این 12 پیش شرط درباره توافق هسته‌ای قوی‌تر با ایران بودند که طبق آن امریکا می‌خواهد اطلاعات بیشتری در مورد فعالیت های هسته‌ای ایران داشته باشد. بخش دیگر مربوط به جلوگیری از توسعه برنامه موشکی ایران و اجازه دادن ایران به بازرسان برای دسترسی نامحدود به تاسیسات هسته‌ای بود. او نزدیک به هشت درخواست دیگر را در مورد جنبه‌هایی دیگر از رفتار ایران مطرح کرد؛ از جمله خواستار آزادی شهروندان امریکایی بازداشت شده در ایران و توقف حمایت ایران از گروه‌های شبه نظامی در یمن، لبنان، عراق و سرزمین‌های فلسطینی و خروج نیروهای ایرانی از سوریه شد. 12 خواست پمپئو کاملا مشخص هستند. با این حال، مشخص نیست که آیا ترامپ واقعا می‌خواهد حکومت ایران سیاست و رویکرد خود در حوزه مسائل داخلی را نیز تغییر دهد یا خیر؟ در هیچ یک از دوازده پیش‌شرط ذکر شده از لزوم تغییر رفتار ایران در قبال شهروندان آن کشور در ایران سخنی به میان نیامده است. با این حال، در اظهارنظری دیگر پمپئو گفت که هدف، تغییر بزرگ در رفتار ایران در داخل و خارج از مرزهاست. عبارت داخل و خارج از مرزها در اینجا معنادار است. او بار دیگر از لزوم تغییر رفتار ایران در قبال شهروندان‌اش و در قبال دیگر کشورها گفت.

هشدار واشنگتن‌پست به دولت ترامپ: به این سه دلیل گروه تازه

2-ایالات متحده هزینه کافی برای تحمیل تحریم‌ها و فشار را پرداخت می‌کند

یک مشکل بزرگتر در استراتژی ترامپ در قبال ایران آن است که او خواسته‌های گسترده‌ای را بدون اعمال فشار کافی مطرح می‌سازد. دولت ترامپ تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده است. با این حال، این تحریم‌ها قطعا کم‌اثرتر از تحریم‌های پیش از سال 2015 میلادی خواهند بود، چرا که امریکا در این مسیر تنها است و حمایت دیگر دولت‌های اروپایی را با خود نخواهد داشت. این فشار محدود شده نه تنها ایران را مجبور به اعمال محدودیت در برنامه هسته‌ای نمی‌کند بلکه موجب تغییرات اساسی در سیاست داخلی و خارجی ایران نیز نمی‌شود. ایران طبیعتا در برابر خواسته‌های امریکا مقاومت خواهد کرد. 

تحقیقات علمی سیاسی نشان می‌دهند که تحریم‌های اقتصادی به ندرت موثر هستند و نمی‌توانند تغییرات عمده سیاسی را ایجاد کنند به ویژه اگر از حمایت چندجانبه برخوردار نباشند. در واقع، در صورتی که ایرانیان به این باور برسند که تحریم‌های امریکا افراطی و غیرمنطقی هستند این موضوع می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و مردم را زیر چتر حکومت ایران و علیه امریکا بسیج کند.

3-آمریکا به ایران مسیر روشنی را ارائه نمی‌دهد

ممکن است 12 خواست پمپئو از ایران در ظاهر به منظور گشایش باب مذاکره باشد و ممکن ایران نیز بتواند با ارائه امتیازات کمی بتواند از معافیت‌هایی برخوردار شود. با این حال، برای آنکه این استراتژی کار کند ایران باید مسیر روشنی را برای مذاکرات پیش‌روی خود ببیند و بتواند اعتماد کند که ترامپ واقعا تحریم‌ها را در صورت اخذ امتیاز لغو خواهد کرد. این کار سختی است چرا که پیام‌های ترامپ در مورد ایران در هم و نامنسجم بوده‌اند. ترامپ اواخر جولای گفت که مایل است بدون پیش شرط با رهبران ایران مذاکره کند. پس از آن اما پمپئو در بیانیه‌ای گفت که امریکا تنها در صورتی مذاکره خواهد کرد که ایران متعهد به تغییر اساسی در نحوه برخورد با مردم خود و کاهش رفتارهای به زعم او بدخواهانه‌اش باشد و با توافق هسته‌ای قوی‌تری موافقت کند. در این میان آمریکا مشخص نکرده که مذاکره بر سر چه باید باشد؟ چه امتیازاتی داده می‌شود و چه زمانی مذاکرات صورت می‌گیرد؟ در پاسخ به این سردرگمی رییس گروه اقدام ایران تنها توانست بگوید که فشار اقتصادی و مذاکرات به طور موازی ادامه می‌یابند بدون آن که جزئیاتی در این باره ذکر کند.

هشدار واشنگتن‌پست به دولت ترامپ: به این سه دلیل گروه تازه

این روزنامه در بخش پایانی مطلب خود می‌نویسد: "در این میان چرا ایران باید به ترامپ اعتماد کند؟ ترامپ فردی است که از برجام خارج شده است. به نظر می‌رسد دولت ترامپ نیز می‌داند که ایران خواسته‌هایش را نمی‌تواند بپذیرد. در عوض دولت او احتمالا خواستار تغییر نظام سیاسی در ایران است. امریکا امیدوار است که تحریم‌ها موجب تشدید نارضایتی در داخل و براندازی شود. بولتون و پمپئو خواستار تغییر نظام سیاسی در ایران هستند. آمریکایی‌ها اما باید نسبت به این سیاست دولت ترامپ نگران باشند چرا که تجربیات تاریخی نشان داده‌اند تلاش‌های امریکا برای تغییر رژیم‌های سیاسی پرهزینه و غیرقابل پیش‌بینی هستند حتی پس از براندازی نظام‌های سیاسی".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین