کد خبر: ۵۴۲۹۷۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵

پایان ماه عسل ارز دانشجویی/ نیما ۱.۵ میلیارد دلاری شد

میزان معامله در سامانه نیما بین صادرکنندگان و واردکنندگان پس از ۲۰ روز از اجرایی شدن بسته جدید ارزی، تعیین تکلیف ارز دانشجویی، تشریح بسته حماینی از زبان سرپرست وزارت رفاه و جزئیات افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت با تکیه بر توان داخلی جزو سرفصل‌های مهمترین اخبار اقتصادی امروز بود.
آفتاب‌‌نیوز :
با تصمیم دولت برای تغییر در نحوه مدیریت ارزی از ۲۱ فروردین سال جاری، شرایط پرداخت ارز و پاسخگویی به نیاز متقاضیان متفاوت شد به گونه‌ای که آن دسته از کسانی که تا پیش از این مشمول ارز مبادله‌ای یعنی نرخ پایین‌تر از بازار آزاد و آنچه که بانک مرکزی تعیین کرده بود، می‌شدند و چه افرادی که نیاز خود را از بازار آزاد تامین کرده و مشمول ارز مبادله‌ای نبودند، در مجموعه قواعد و چارچوب جدید قرار گرفته و تامین ارز  بر اساس تعریفی که بانک مرکزی برای نیازها دارد، قرار گرفت.

پایان ماه عسل ارز دانشجویی تا روزهای آینده

اما از جمله گروه‌هایی که قبلا ارز مبادله‌ای دریافت می‌کردند، دانشجویان بودند که در سیاست‌های جدید ارزی نیز برای آنها شرایط تازه‌ای تعریف شده بود. در آخرین تغییراتی که در مجموعه قوانین و مقررات ارزی برای تامین ارز دانشجویی در نظر گرفته شده، در شش مورد مراحل دریافت ارز تعریف شد که به تازگی بانک مرکزی از تعیین تکلیف ارز دانشجویی و پرداخت با نرخ بازار خبر داد. آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است، ارز دانشجویی بابت نیمسال اول تحصیلی سال ۲۰۱۸ و تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ قابل پرداخت بوده و پس از تاریخ مورد اشاره ارز دانشجویی به نرخ بازار و از طریق دو بانک پرداخت می‌شود.

نیما ۱.۵ میلیارد دلاری شد

دیگر خبر اقتصادی امروز میزان معامله وارد کنندگان و صادرگنندگان در سامانه نیما بود که با گذشت بالغ بر ۴ ماه از رونمایی سامانه نیما و حدود ۲۰ روز ازاجرایی شدن بسته جدید ارزی، حدود یک و نیم میلیارد دلار ارز در سامانه نیما مورد معامله قرار گرفت. سامانه نیما که به منظور جلوگیری از سودجویی ارزی و شفافیت این بازار ایجاد شده است علی رغم مزایایی که دارد اما مشکلاتش برای تامین ارز متقاضیان تمام شدنی نیست تا جایی که چندی پیش گله ایرلاین‌ها را با خود به همراه داشته است. از این رو تا زمانی که دستگاه‌های ذیربط و به طور خاص بانک مرکزی مسایل این سامانه را حل و فصل نکنند، روال معمول صادرات و واردات نیز تحت الشعاع خواهد بود.

بسته‌های حمایتی در راهند ...

طی روزهای گذشته نوبخت از تدوین پنج بسته حمایتی از مردم با توجه به نوسانات ارزی خبر داده بود که مقرر شد جزئیات آن به زودی اعلام شود که امیدواریم اخبار خوبی طی روزهای آینده در همین زمینه به گوش مردم برسد  در همین زمینه سرپرست وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی  اعلام کرد یکی از برنامه‌های دولت در شرایط تحریم کم کردن فشارهای اقتصادی به عموم جامعه است. در همین راستا یک بسته تامین کالای اساسی تهیه شده که در آن کالاهایی وجود دارد که با افزایش نرخ ارز افزایش قیمت داشتند. این بسته تقریبا عمومی است و به همه افراد جامعه با توجه به قیمت ارز قبل از افزایش تعلق می‌گیرد. محسنی بندپی ادامه داد: علاوه بر آن بسته برای گروه‌های دیگر از جمله مستمری بگیران، بازنشسته‌های با حداقل حقوق، اعضای سازمان بهزیستی و کارگران با حداقل حقوق و همچنین برای خانواده‌هایی که بیماران صعب‌العلاج دارند و در کل برای پنج دهک اول درآمدی بسته‌های ویژه‌ای داریم. ۱۸ مهر ماه سال گذشته بود که وزیر نفت از آماده سازی یک بسته ۵ میلیارد دلاری برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره‌برداری خبر داد. بسته‌ای که قرار است در طول دو سل برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره‌برداری اجرا شود که بخشی از آن شامل تعمیر چاه‌ها و بخشی دیگر شامل حفر چاه‌های جدید در مناطق مختلف نفتی از جمله مناطق نفت خیز جنوب، فلات قاره، مناطق مرزی و غیره می‌شود. حال آماده‌سازی این بسته به سالگرد خود نزدیک می‌شود. بسته‌های کاری عنوان شده در قالب قراردادهای EPC اجرایی و با تکیه بر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، بازپرداخت آن از محل عواید میدان تامین خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود با اجرای کامل این طرح، بیش از ۴۰۰ هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید روزانه کشور اضافه ‌شود.

کارگران بیکار چشم انتظار بیمه بیکاری

به گزارش ایسنا، یکی از مشکلات همیشگی که گریبانگیر کارگران است بهره‌مندی از مقرری بیمه بیکاری است. متاسفانه امروز کارگرانی که به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد، نوسانات نرخ ارز و رکود کارخانه‌ها از کار بیکار می‌شوند، نمی‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند چراکه منابع موجود برای پوشش شاغلان بیکار شده محدود است، در حالی که کارگران ماهانه مبلغی بابت حق بیمه خود به صندوق تامین اجتماعی واریز می‌کنند و این حق را دارند که در شرایط خاص بتوانند از حقوق قانونی خود بهره‌مند شوند.عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار معتقد است کارگرانی که ماهانه بیمه‌پردازی کرده و ناخواسته بیکار می‌شوند، حق بهره‌مندی از مقرری بیمه بیکاری را دارند. اما با توجه به محدودیت منابع و بدهکاری دولت به صندوق تامین اجتماعی بابت افراد بیکارشده باید مسوولان هر چه سریعتر نسبت به تقویت منابع صندوق تامین اجتماعی اقدامات لازم را صورت دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
0
0
ماه عسل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟هرپولی برای مردم ایران باشه ماه عسله؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
0
جوانان این مرز وبوم که اینده سازان این کشور هستند را به ماه عسل تعبیر کردن کاملا از مغز یک فرد معیوب عقل بر میاید واقعاً متاسفم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین