کد خبر: ۵۴۳۱۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳

بغزیان:تغییر نکردن قیمت ارز یعنی شاه‌کلید اخلال ارزی دستگیر نشده‌/بهتر است در این شرایط دولت سود بانکی را تغییر ندهد

آلبرت بغزیان گفت: هر تغییری در سود بانکی در شرایط کنونی می تواند مشکلات اقتصادی کشور را افزایش دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
استاد دانشگاه تهران با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرآنلاین افزود: وقتی صحبت از افتتاح سپرده مدت دار می شود، به این معناست که سود سپرده‌ها قرار است افزایش یابد.
وی در توضیح این مطلب افزود: افزایش سود سپرده‌ها در شرایط کنونی خود بحرانی جدی است ، در حال حاضر بانک ها برای سپرده یک ساله تا 23 درصد هم سود می دهند و طبیعی است که برای سپرده دو ساله و سه ساله و ... باید نرخ سود بیش از این ارقام باشد ، همین امر موجبات افزایش کارمزد تسهیلات و گران شدن بهای تمام شده پول برای تولید را فراهم می آورد.

وی گفت: ما این تجربه را در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد هم داشتیم،تورم در کشور بالا رفت و ناگهان بانک‌ها اعلام کردند سودهایشان را افزایش داده اند.در مدت زمانی کوتاه مردم سپرده گذاری کردند اما بعد دیدیم که عملا افزایش نرخ تسهیلات، موجبات رشد قابل توجه نرخ تورم را فراهم آورد. 
وی گفت: بهترین سیاست عدم تغییر نرخ سود بانکی است اما مکمل این داستان کنترل نرخ ارز است . اگر قرار باشد 10 درصدی قیمت ارز افزایش یابد، مردم وارد بازار ارز می شوند تا آن سود را کسب کنند و سپس نسبت به سپرده گذاری اقدام می کنند.


بازار ثانویه باید عمق پیدا کند

وی با اشاره به اینکه بازار ثانویه ارز هنوز نتوانسته است قیمت ارز در بازار را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: مشغله اصلی بانک مرکزی باید همین نکته باشد، اینکه چرا بازار ثانویه ارز نتوانسته است وضعیت را تغییر دهد. 

او ادامه داد: عملا پتروشیمی‌ها ارزی در این بازار عرضه نمی‌کنند و در نتیجه با عدم عرضه مناسب نمی‌توان انتظار تغییرات قیمتی را داشت.

او گفت: ما امروز باید فقط و فقط به خودمان تکیه کنیم، آمریکا از برجام خارج شده و امیدی به اروپایی‌ها نیست، روسیه نیز چیزی در دست ندارد که به ما بدهد پس می ماند گزینه مدیریت ارزی که باید مورد توجه قرار گیرد. 

بغزیان افزود: باید هدفگذاری دقیقی در خصوص تورم صورت گیرد، برخی می‌گویند که بهتر است با توجه به کاهش قدرت خرید دستمزد تعدیل شود، این یک دور باطل است، شما هر چقدر دستمزد را بالا ببرید همان قدر قیمت‌ها رشد می کند پس بهتراست تن به این کاهش قدرت خرید بزنیم اما با برنامه‌ریزی از تشدید این بحران پیشگیری کنیم.

او با اشاره به اینکه دادگاه متهمان ارزی در حال برگزاری است گفت: اعلام کردند که متهمان سوء‌استفاده در حوزه واردات خودرو و ارز دستگیر شده‌اند. همین حالا هم محاکمه در حال انجام است اما می بینیم نه قیمت ارز کاهش یافته و نه قیمت خودرو. 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر شاه کلیدها دستگیر شده بودند باید مناسبات بازار تغییر می‌کرد و شرایط عوض می شد اما وقتی همچنان قیمت‌ها بالاست و حتی قیمت دلار در همین محدوده زمانی هزار تومان افزایش می‌یابد این فرضیه را ایجاد می کند که مهره های اصلی و شاه کلیدها هنوز دستگیر نشده‌اند. 

بغزیان تاکید کرد: دستگیری مهره های اصلی می تواند شرایط را متحول کرده و زمینه کاهش قیمت را فراهم کند.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین