کد خبر: ۵۴۳۲۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

فرماندهی مرکزی آمریکا: برای حفظ آزادی حمل‌ونقل دریایی در خلیج فارس آمادگی کامل داریم

با افزایش تنش‌ها بر سر تنگه هرمز، فرماندهی مرکزی آمریکا اظهار کرد که برای حفظ حمل و نقل‌های تجاری و آزاد در خلیج فارس آمادگی کامل دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
پس از اظهارات سرلشکر محمد باقری درباره تنگه هرمز سرگرد جاش تی. جیکس از فرماندهی مرکزی آمریکا اظهار کرد: آمریکا و شرکایش به همراه بسیاری از کشورهای دیگر آماده هستند تا امنیت و ثبات را در منطقه برقرار کنند.

به گزارش وبسایت خبری "میلیتری"، وی افزود: ما در کنار یکدیگر آمادگی خود را برای حصول اطمینان از آزادی حمل‌ونقل دریایی و جریان آزاد تجاری در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهند، حفظ می‌کنیم.

جیکس در پاسخ به سوالی درباره تهدید نیروهای آمریکایی در این منطقه از سوی ایران ادعا کرد: آخرین اقدام "غیرحرفه‌ای و خطرناک" نیروی دریایی ایران بیش از یک سال پیش صورت گرفته است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در ماه مه اظهار کرد که هدف رساندن درآمد نفتی ایران به صفر را دنبال می‌کند.

تنگه هرمز منطقه‌ای استراتژیک است که 30 درصد از تبادلات نفتی جهان از طریق آن صورت می‌گیرد.

 تنش‌ها بر سر این مساله هفته گذشته و با بیانات سردار پاسدار علیرضا تنگسیری و واکنش مقامات آمریکایی افزایش یافت.

تنگسیری اظهار کرده بود که از منافع جمهوری اسلامی در خلیج فارس و تنگه هرمز دفاع کرده و مشکلی که دشمن بتواند در این منطقه ایجاد کند نداریم. خلیج فارس خانه ماست و می‌توانیم با کمک کشورهای همسایه امنیت آن را تامین کنیم و نیازی به حضور کشورهای بیگانه از جمله آمریکا وجود ندارد.

وی با اشاره به حضور ناوهای هواپیمابر آمریکایی‌ها در خلیج فارس گفت: حضور این ادوات در آب‌های خلیج فارس آلودگی‌های زیست محیطی زیادی را به دنبال دارد و آن‌ها در آب‌های سرزمینی خود از این ناوها استفاده نمی کنند اما در منطقه ما حضور دارند.

 مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به سخنان سردار تنگسیری با ادعای اینکه جمهوری اسلامی ایران کنترل تنگه هرمز را در دست ندارد، توییت کرد: تنگه (هرمز) یک گذرگاه جهانی است. آمریکا به همکاری با شرکایش برای اطمینان از آزادی ناوبری و جریان آزاد تجارت در گذرگاه‌های جهانی ادامه خواهد داد.

علی اکبر ولایتی، ‌مشاور رهبری در امرو بین‌الملل نیز اظهار کرده بود، در صورتی که ایران اجازه نداشته باشد نفتش را از طریق این تنگه صادر کند، هیچ کشور دیگری از خاورمیانه هم قادر به انجام این کار نخواهد بود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین