کد خبر: ۵۴۳۴۰۰
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸

تقاضا، نرخ ارز را بالا کشید

افزایش هیجانی نرخ ارز، کاهش قابل توجه قیمت خودرو، نحوه تعیین قیمت کالا و خدمات و ... مهم‌ترین اخبار امروز اقتصادی ایسنا بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 نرخ ارز که در ماه‌های اخیر به عنوان یکی از حاشیه‌سازترین اخبار اقتصادی مطرح می‌شد بار دیگر در پی شدت گرفتن تقاضا در بازار ارز به طور لحظه‌ای افزایش پیدا کرد. امروز (یکشنبه) بازار ارز در نوسان و هیجانی قرار داشت که در چند روز گذشته شروع شد و از دیروز شدت گرفت. دلار تا مرز ۱۲ هزار تومان پیش رفت و ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان هم معامله شد، یورو نیز تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان فروش رفت. قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کرد و افزایشی پیش ‌می‌رفت، اما از حدود ساعت ۱۴ تا حدی از فشار بازار کم شد و اندکی عقب نشینی کرد به طوری که دلار به حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ و یورو تا ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. همچنین صرافانی هم که ارز خدماتی از جمله مسافرتی، دانشجویی و درمانی را در چارچوب ضوابط بانک مرکزی می‌فروشند قیمت‌ها را به مانند مدت گذشته نزدیک به نرخ بازار نگه داشتند و دلار را تا ۱۱ هزار و ۸۰۰ و یورو را تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان فروختند.

شرایط متفاوت بانک‌ها برای سپرده‌گیری ارزی دیگر خبر امروز بود که با وجود ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها برای سپرده‌گیری ارزی و تعیین شرایط مشخص برای انواع ارز، باز هم بانک‌ها گزینه‌های متفاوتی برای افتتاح حساب ارزی دارند؛ به طوری‌که نرخ سود تعیین شده در برخی موارد از ضوابط تعیین شده در دستورالعمل منحرف شده است. به طوری‌که گر چه حداکثر سود تا چهار درصد برای دلار تعریف شده است، اما سود پرداختی یکی از بانک‌ها به پنج درصد هم می‌رسد! در برخی بانک‌ها نیز جالب اینجاست که برای تمامی ارزها فقط دو درصد سود در نظر گرفته شده و حتی دلار هم امتیازی بیش از دو درصد ندارد و شعبه بانک مربوطه به مشتریان پیشنهاد می‌کند به بانکی که بیشترین سود را می‌دهد بروند! در مجموع بر اساس گشت و گذار در شعب بانک‌ها استقبال از سپرده‌های ارزی نسبتا خوب بوده و افرادی که قدرت مانور دادن با سپرده‌های خود در بازار ارز را ندارند، ترجیح می‌دهند برای حفظ امنیت و البته دریافت سود، ارز خود را به بانک‌ها بیاورند.

کاهش ۸ میلیونی قیمت خودرو

اما طی چند هفته گذشته در پی برخی اظهارنظرهای مسئولان از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت، قیمت خودروی داخلی در بازار با افزایش قابل ملاحظه‌ای همراه شد و خودروسازان نیز عرضه خودرو را متوقف کردند؛ به طوری‌ که قیمت خودروی پراید تا حدود ۴۰ میلیون تومان نیز رسید. اما امروز سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: از ابتدای هفته جاری به دنبال انتشار خبر عرضه ۴۰ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان، قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی نزولی شده و تا حدود ۸ میلیون تومان نیز کاهش یافته است. وی اظهار کرد: افزایش قیمت رخ داده در بازار خودروهای داخلی در یک ماه اخیر واقعی نبوده و ناشی از جوسازی دلالان و سفته‌بازان است.

قیمت گوشی پایین نمی‌آید

از سوی دیگر، یکی از موضوعاتی که امروز ایسنا به آن پرداخت، موضوع قیمت گوشی‌های تلفن همراه بود که با افزایش نرخ ارز، حالت صعودی به خود گرفت. قیمت گوشی در ماه‌های اخیر با افزایش نرخ ارز، روندی صعودی را در پیش گرفت و حتی زمان عرضه ارز دولتی به واردکنندگان گوشی هم شاهد افزایش قیمت گوشی بودیم، به نظر نمی‌رسد حتی عرضه گوشی‌های توقیف‌شده هم کمکی به کاهش قیمت‌ها کند.

داستان گرانی موبایل و احتکار گوشی از انتشار لیست واردکنندگان با ارز دولتی و پس از آن شروع شد که تعدادی از کسبه و فروشندگان موبایل و تبلت در تهران، نسبت به نوسانات نرخ ارز اعتراض کردند و در همین راستا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالی که پیش از این هم سوءاستفاده و سودجویی از وضعیت بازار را علت گرانی گوشی‌ها اعلام کرده بود، ‌لیست شرکت‌هایی که به آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشی تلفن همراه تخصیص یافته است را منتشر کرد.

با انتشار این لیست، مشخص شد بسیاری از شرکت‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دریافت کرده‌اند، نه تنها هنوز تمامی ارز اختصاص‌یافته را هزینه‌ی واردات نکرده‌اند، بلکه با انتشار اسامی برخی از شرکت‌ها حتی علت گرانی گوشی‌ها نیز معلوم شد؛ اینکه برخی از تامین‌کنندگان و یا واردکنندگان در عین دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، نوسانات ارز را بهانه کرده و با افزایش نرخ آزاد ارز، قیمت‌ کالاها را افزایش داده و بعضا با دلار ۷۰۰۰ تومانی محاسبه کرده و فروخته‌اند.

نحوه تعیین قیمت کالا و خدمات

نرخ ارز در ماه‌های اخیر همه قیمت‌های بازار اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری از کالاها افزایش قیمت‌های بدون نظارتی را داشتند، در همین راستا، امروز نحوه تعیین قیمت کالاها و خدمات از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مشخص شد.

محمد شریعتمداری روز گذشته (۱۰ شهریورماه) طی ابلاغیه‌ای به حسن یونس سینکی معاون امور اقتصادی و بازرگانی و دبیر کارگروه تنظیم بازار نحوه تعیین قیمت کالاها و خدمات را مشخص کرد.۵ بند در این دستورالعمل آمده است.

صادرات چای ایرانی ممنوع نیست

اما خبر دیگر اقتصادی ایسنا اینکه گمرک ایران اعلام کرد که صادرات چای ایرانی به صورت فله و بسته‌بندی با مجوز وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مسئول مانعی ندارد و این در حالی است که چند هفته پیش صادرات چای از سوی گمرک ایران در بخش‌نامه‌ای ممنوع اعلام شده بود. چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به گمرک ایران از ممنوعیت صادرات شش قلم کالا شامل انواع کاغذ شامل چاپ، بسته‌بندی و روزنامه، انواع تیشو، شیر خشک صنعتی، شیر خشک اطفال، چای فله و بسته‌بندی و کره در بسته‌بندی بالای ۵۰۰ گرم خبر داد.

بر اساس این اصلاحیه، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که منظور از ممنوعیت صادرات چای فله و بسته‌بندی، چای‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده و به این ترتیب صادرات هرگونه چای داخلی فله و بسته‌بندی با اخذ مجوزهای مربوطه از وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط بلامانع است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین