کد خبر: ۵۴۳۵۱۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
تحلیلگران معتقدند که عامل مهم در بحران فعلی ارز در برخی کشورها، تغییر سیاستگذاری‌های بانک مرکزی امریکاست

از لیر ترکیه و رئال برزیل تا ریال ایران؛ چرا بحران واحد پول ملی، کشورهای "جنوب" را فرا گرفته است؟

ریال ایران سقوط کرد. لیر ترکیه سقوط کرد. پزو آرژانتین سفوط کرد. رئال برزیل سقوط کرد. چرا این رویدادها همزمان با یکدیگر اتفاق افتاده‌اند؟
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- نشریه "آسیا تایمز" با انتشار گزارشی ضمن اشاره به عوامل تاثیرگذار در بحران ارزی کنونی ایجاد شده در اکثر کشورهای حوزه جنوب جهان، می‎نویسد:"مشکل ترکیه به شدت تاثیرپذیر از حباب اعتباری ایجاد شده توسط بانک‌های اروپایی است. مشکل آرژانتین عمدتا به دلیل سیاست‌های ریاضتی نولیبرال "موریسیو ماکری" رییس جمهوری آن کشور است که اذعان کرده قادر به تکمیل پرداخت برای اهداف مورد توافق قرار گرفته با صندوق بین المللی پول ظرف مدت کمتر از سه ماه گذشته نبوده است. ایران نیز باید با تحریم‌های سخت گیرانه امریکا که پس از خروج یکجانبه ترامپ از برجام اعمال شده‌اند مقابله کند. بازار برزیل نیز منتظر است تا نتایج انتخابات ماه اکتبر آینده برای انتخاب رییس جمهوری بعدی مشخص شود این که آیا "لولا داسلیوا" رییس جمهوری زندانی سابق و یا نامزد تعیین شده توسط او قادر به پیروزی خواهند بود یا خیر. در نتیجه، بازار مالی در آن کشور در انتظار است. این بحران ارزی اما به شدت بر بازارها تاثیرگذار خواهند بود. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ برزیل، آرژانتین و ترکیه از اعضای گروه جی 20 هستند و ایران نیز بدون وجود فشارهای خارجی می‌تواند کیفیت لازم برای عضویت در آن گروه را داشته باشد. ترکیه و ایران هر دو تحت تحریم‌های امریکا هستند این در حالیست که ترکیه سال‌ها در محور واشنگتن قرار داشته است".

از لیر ترکیه و رئال برزیل تا ریال ایران؛ چرا بحران واحدهای پول ملی، کشورهای

این نشریه در ادامه می نویسد: "تحلیلگران مستقل از روسیه و ترکیه تا برزیل و ایران اما باور دارند که عامل مهم در بحران فعلی ارز در کشورهای حوزه جنوب، تغییر سیاستگذاری‌های فدرال ریزرو یا ذخیره فدرال بانک مرکزی ایالات متحده امریکاست. به نظر می‌رسد وزارت خزانه‌داری امریکا جنگی را علیه کل سیاره زمین اعلام کرده و به چاپ دلار امریکا در مقایس تریلیون لاری دست زده است. نرخ بهره امریکا بالاست. فدرال ریزرو خرید اوراق قرضه جدید را متوقف کرد و اوراق قرضه تازه‌ای را عرضه کرده است. به نظر می‌رسد هدف امریکا استفاده از دلار به عنوان سلاح برای جلوگیری از ظهور بازارهای تازه است تا جلوی رقابت سایرین با امریکا گرفته شود. 

جای تعجبی ندارد که روسیه، چین، ترکیه و ایران که همگی از بازیگران مهم منطقه‌ای سرمایه‌گذاری کننده در پروژه ادغام اوراسیایی هستند در حال خرید طلا هستند تا خود را از زیر یوغ هژمونی دلار خارج کنند. به نظر می‌رسد اکنون از دید آنان طلا پول است و همه اعتبار به آن تعلق دارد. البته جنگ ارزی کنونی در مورد طلا نیست بلکه مربوط به دلار امریکا است. روسیه و چین در حال خرید شدید طلا و سرمایه‌گذاری بر روی آن هستند. 

کشورهای عضو بریکس نیز در حال کار بر روی ایجاد سیستم‌های پرداخت جایگزین به جای دلار هستند؛ دلاری که اکنون سوئیفت نیز تحت تسلط آن قرار دارد. به نظر می‌رسد آلمان نیز در اینده نزدیک به این ایده نزدیک شود. اگر چنین اتفاقی روی دهد احتمالا می‌تواند راه اروپا را به سوی بازنگری در سیاست‌هایش بگشاید تا از لحاظ نظامی و استراتژیک استقلال لازم را از آمریکا کسب کند. البته تحقق این امر زمان‌بر و طولانی است اما برخی از عناصر آن در حال حاضر قبال مشاهده هستند. اکنون چین در حال استفاده از بازارهای تجاری امریکا است. در ادامه این روند بازارهای اصلی در حال ظهور نمی‌توانند یوان چین را در برابر دلار نادیده گیرند".

از لیر ترکیه و رئال برزیل تا ریال ایران؛ چرا بحران واحدهای پول ملی، کشورهای

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
4
سقوط ریال ایران قابل مقایسه با اون سه کشور نیست تا مسائل اقتصادی را اینجوری تحلیل کنید مشکلات حل نخواهد شد. ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
2
ایران .علت. جریانی داخلی دارد .که از پنج دی نود شش در مشهد رونمایی شد .
دیندار
|
United States of America
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
1
اولا قیاس شما درست نیست برای اینکه شرایط ایران با ترکیه متفاوت هست . ترکیه فاقد منابع و ثروتهای طبیعی نظیر نفت و گاز هست . مشکلات اقتصادی ایران را ناشی از تحولات و اقتصاد جهانی جلوه ندهید...................................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
1
نیازی نیست بحران اقتصادی کشور خودمان را تعمیم دهیم، ارزش رئال برزیل در مقابل دلار نسبت به سال 2016 تنها 4 درصد کمتر شده است، ولی .....
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
آفتاب جان دلیلش این است که ما متوجه نشدیم که دنیا دست کیست.
خودمان هم که نمی توانیم دنیا را بگردانیم. این هم نتیجه اش.
آن کشورهایی که خیلی زودتر از ما فهمیده اند که دنیا دست کیست، وضع شان خیلی بهتر از ماست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
جوری خبر میذارین که بگین مشکل ارز در همه جای دنیا هست.در حالی که افزایش نرخ ارز در ایران بسیار بیشتر از نرخ ارز در اون کشورهاست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین