کد خبر: ۵۴۳۶۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴

7 راه برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

راه‌های متعددی وجود دارند که می‌توانیم با عمل به آن‌ها خود را در برابر ابتلا به این بیکاری محافظت کنیم و اقدامات پیشگیرانه را عملی نماییم.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سلامت- یک نفر از هر 14 نفر در سنین بالای 65 سال در بریتانیا دچار ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود. متاسفانه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ با این حال، به نوشته روزنامه "گاردین" راه‌های متعددی وجود دارند که می‌توانیم با عمل به آن‌ها خود را در برابر ابتلا به این بیکاری محافظت کنیم و اقدامات پیشگیرانه را عملی نماییم.

7 راه برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر


"گاردین" به این راه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر اشاره می‌کند:

1-وزن خود را در حالت متعادل نگه دارید

در میان بزرگترین عوامل خطرزا برای ابتلا به آلزایمر، می‌توان به دیابت و چاقی در میانسالی اشاره کرد. ارتباطات زیادی بین افزایش فشار خون، سطح بالای کلسترول و خطر ابتلا به آلزایمر وجود دارند. اگرچه این موراد قطعی نیستند اما نظارت بر وزن و سلامت قلب و عروق‌تان در میانسالی می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر در کهنسالی را در شما تا حد زیادی کاهش دهد.

2-سیگار نکشید

مغز ممکن است تحت تاثیر پیامدهای دراز مدت سیگار کشیدن قرار گیرد. دانشمندان سیگار کشیدن را سبب افزایش خطر ابتلا به کاهش شناخت در پیری می‌دانند. در مطالعه‌ای مشخص شده بود که افراد میانسال که بیش از دو بسته در روز سیگار مصرف می‌کنند با دو برابر خطر بیشتر ابتلا به آلزایمر مواجه هستند.

3- فعال باقی بمانید

مطالعات نشان می‌دهند که فعالیت بدنی منظم و شدید و در برخی موارد حتی ورزش‌های خفیف مانند پیاده‌روی می‌توانند باعث حفظ مهارت‌های زندگی در سنین کهنسالی شوند. مطالعات نشان می‌دهند افراد مسن‌تری که برنامه‌های تمرینی منظم روزانه را آغاز کردند، عملکرد شناختی‌شان بهبود یافت. با این حال، جوانان باید از ورزش‌هایی که سر و مغز را در معرض آسیب قرار می‌دهد مانند بوکس یا حتی فوتبال اجتناب ورزند چرا که شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند حتی ضربات متوسط نیز می‌توانند خطر ابتلا به الزایمر را در فرد افزایش دهند.

4- یادگیری مهارت‌های تازه شناختی

با افزایش سن، یادگیری مهارت‌های جدید و انجام فعالیت‌های فکری مانند بازی شطرنج یا حل کردن جدول کلمات متقاطع می‌تواند از اعصاب محافظت به عمل اورد و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. 

5- اجتماعی باقی بمانید

حفظ فعالیت اجتماعی در دوران پیری مانند رفتن به باشگاه و یا کار داوطلبانه می‌تواند بدن را نسبت به احتمال بروز آلزایمر مقاوم سازد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که شبکه‌ای از روابط اجتماعی گسترده‌تر را دارند ظرفیت بالاتری در عملکرد شناختی دارند.

6- رژیم مدیترانه‌ای را در پیش گیرید

دانشمندان هنوز برای‌شان کاملا مشخص نشده که کدام مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها و گروه‌های غذایی دیگر بر میزان ریسک ابتلا به آلزایمر تاثیرگذار است. با این حال، مطالعات متعددی بر روی رژیم غذایی مدیترانه‌ای که شامل مقدار کمی گوشت و مقدار بیشتری دانه میوه و سبزیجات و ماهی و روغن زیتون است نشان داده‌اند که این رژیم می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را احتمالا با جلوگیری از افزایش فشار خون کاهش دهد.

7- الگوهای طبیعی خواب را حفظ کنید

اختلالات خواب می‌تواند خطر ابتلا به کاهش شناخت را در کهنسالی افزایش دهد. دانشمندان اما هنوز چگونگی تاثیر اختلال خواب بر بیماری آلزایمر را کشف نکرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین