کد خبر: ۵۴۳۹۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۷

باهنر: تسویه حساب سیاسی علیه دولت عادلانه نیست

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: شاید اشکالات متعددی به دولت وارد باشد اما امروز اگر کسی بخواهد فرار رو به جلو و تسویه حساب سیاسی کند، کارعادلانه ای نکرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدرضا باهنر در نشست خبری در خبرگزاری مهر، با اشاره به هفته دولت و گرامیداشت یاد شهدای هشتم شهریور دولت و هفتم تیر حزب جمهوری اسلامی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره عملکرد مجلس دهم، گفت: برخی تصور می کنند این مجلس خیلی ضعیف است ولی من این حرف را قبول ندارم. این مجلس هم مانند مجالس گذشته انسان های با سابقه و متفکر وجود دارد اما یک تفاوت ساختاری با گذشته دارد مجلس دهم یک فراکسیون اکثریت ندارد. در مجلس دهم فراکسیون اکثریت وجود ندارد؛ در مجالس گذشته عموماً فراکسیون اکثریت و اقلیت وجود داشت که می‌ توانست کار را به صورت شفاف و روشن جلو ببرد.

باهنر با بیان اینکه در مجلس دهم هر سه فراکسیون در اقلیت هستند، خاطرنشان کرد: در علوم سیاسی مجالسی که فراکسیون ها با هم ائتلاف می کنند به دلیل بده بستان و معاملات، مجالس ضعیفی هستند. بر این اساس هیچ فراکسیونی با اقتدار نمی تواند کار خود را پیش ببرد. 

وی تاکید کرد: در مجلس دهم به دلیل نداشتن فراکسیون اکثریت، اتفاقات غیرقابل پیش بینی رخ می دهد. مثلا در هقته های آخر سال 96 طرح استیضاح سه وزیر مطرح شد ولی آنها رای آوردند. در سال 97 دو وزیر استیضاح شد و بر کنار شدند. این مسائل به دلیل ناهماهنگی ساختاری در مجلس رخ داد. 

باهنر با بیان اینکه امام (ره) فرمودند مجلس در راس امور است و به تعبیر مقام معظم رهبری، مجلس باید نقشه راه تعریف و تنظیم کند، تاکید کرد: به این جمع بندی رسیده ام که کشور باید دو مجلسی باشد چون نمی توان با یک مجلس اداره کرد. یکی مجلس نخبگی و دیگر مجلس منطقه ای باید باشد. 

وی تصریح کرد: مجلس ما مجلسی منطقه ای است به دلیل اینکه کمتر رسیدگی می کند و به دلیل مشکلات ساختاری به جای منافع ملی به مصالح منطقه ای، صنفی و جنسیتی، قومیتی توجه دارد. 

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درخصوص اینکه نظر اصولگرایان در مورد مانیفیست نو اصولگرایی جمعیت عدالت و پیشرفت چیست، اظهار داشت: بزرگان دین، مومنان را به اصلاحات روزمره توصیه کرده اند و باید تلاش کنیم از روز قبل بهتر باشیم. 

وی ادامه داد: «اصلاح در مسیر حرکت شاید یکی از اصول راه رفتن درست و درست راه رفتن در راه درست است» تعبیری چند سال قبل مقام معظم رهبری تعبیری داشتند ایشان فرمودند، به زعم من براساس معارف اصیل اسلامی ما اصولگرای غیر اصلاح طلب و اصلاح طلب غیر اصولگرا نداریم. اصولگرایی یعنی مخلوط، همگرا و همراه کردن واقعیات با آرمان ها است. 

باهنر افزود: مشخصا نمی‌دانم این مانیفست چه هست ولی کلیت تصویب «نواصولگرایی» را تبریک می گویم و آنرا گام مثبتی می دانم اما اینکه آیا این می تواند منشور یا مانیفست باشد و اینکه اصولگرایان روی این مانیفست وحدت می کنند باید منتظر آینده باشیم. 

باهنر در ادامه به افزایش تورم و مسایل سیاسی و اقتصادی در دوره دوم ریاست جمهوری بعضی رییس جمهورها اشاره کرد و گفت: در دوره دوم مرحوم آیت الله هاشمی در سال 74 رکورد 49.5 درصدی تورم را زدیم در دوره اول خاتمی بحث ها عمدتا سیاسی بود، قتل های زنجیره ای، عالیجناب سرخ پوش این حرف ها بود ولی در دوره دوم ایشان مقداری کارهای اقتصادی رونق پیدا کرد و تورم کمتری داشتیم. 

وی افزود: در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد دلار 1200تومانی شد 3500 تومان و دوره دوم دولت روحانی هم دلار 3500 تومانی شد 11 هزارتومان، یعنی این ژن ترکیدن تورم در اقتصاد ما مثل یک ژن ماندگار شده است بنابراین از این جهت خیلی فرقی نمی کند احمدی نژاد، یا روحانی و یا هاشمی رئیس جمهور باشند البته به این معنا نیست که قصور و غفلت نکردیم. 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: سال گذشته تقریبا100 هزار سرمایه بین 5 میلیون تا 500 میلیون در کشور آزاد شد؛ مردم پول خود را در صندوق های مالی و اعتباری پس انداز کرده بودند اما بعضی این صندوق ها از روی ناکارآمدی و بعضی ها به خاطر سوء استفاده ورشکسته شدند. 

وی یادآور شد: بنابراین برای این که پول مردم پرداخت شود به خاطر اعتراض هایی که در این زمینه شده بود، با فشار مجلس، بالاخره دولت تسلیم شد و خط اعتباری در بانک مرکزی برای پرداخت طلب های آنها باز شد و بسیاری از این پول ها برگشت داده شد. 

باهنر گفت: اگر مسئولان دقت می کردند مشخص بود که آزادی این سرمایه ها سیلی بنیان ‌کن است و اقتصاد را تحت شعاع قرار می دهد که متاسفانه دولت راه حلی برای ورود این سرمایه ها به بازار سرمایه ها اعلام نکرد و این سرمایه ها به سمت بازار سکه، خودرو خارجی صفر و ملک رفت. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر برنامه ریزی شده بود با این سرمایه های آزاد شده می توانستند بازار سرمایه را تحریک کنند؛ قیمت بازار سرمایه کشور هم اکنون 60 تا 70 میلیارد دلار ارزش دارد که من مدعی هستم که با یک برنامه میان مدت دو تا سه ساله می توان ارزش بازار سرمایه را 200 تا 250 درصد بزرگ کنیم مشروط بر اینکه خیلی از این بنگاه هایی که بی خودی در دست دولت و خصولتی ها که کار اقتصادی بلد نیستند در بازار سرمایه نشر داد و سرمایه آنها را به فروش گذاشت و آدم های حرفه ای را در آنجاها به کار گرفت. 

وی ادامه داد: بزرگ شدن بازار سرمایه در اقتصاد هم یعنی رشد اشتغال، عبور از رکود و افزایش درآمدهای مالیاتی و بالا رفتن درآمد دولت است، اگر این کار انجام نشود با تورم در بازار سکه و ارز مواجه خواهیم بود. باهنر اظهار داشت: در حال حاضر تورم نقطه به نقطه حدود 25 درصد است در حالی که تورم در چند سال گذشته کنترل شده بود و حتی بعضی دولتی ها مدعی بودند که تک رقمی شده است بنابراین باید برای اینکه تورم کنترل شود، تصمیمات مدبرانه و شجاعانه گرفته شود. وی تاکید کرد: بسیاری از مشکلات کشور در داخل قابل حل است مشروط بر این که تصمیمات مدبرانه و شجاعانه در کشور وجود داشته باشد. 

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به پرسشی درباره مرز انتقاد از دولت گفت: روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری وعده هایی به مردم داد که البته بسیاری از کاندیداهای دیگر هم این وعده ها را دادند مثل عبور از رکود، گردش چرخ های اقتصاد کشور و وعده های دیگر که اگر دولت در این زمینه ها خواست تلاش کند نه تنها باید انتقاد کرد بلکه باید با دولت همراهی و کمک کرد اما اگر مسائل اصلی به حاشیه برود و مسائل حاشیه ای به متن تبدیل شود، باید رصد و نقد کرد.

 وی افزود: متاسفانه بسیاری از رسانه های کشورمان که مستقیم یا غیرمستقیم از بودجه کشور تغذیه می شوند، حتی رسانه ملی و تریبون مجلس شورای اسلامی، ناکارآمدی را در کشور تبلیغ می کنند در حالی که کارآمدی های زیادی هم در کشور وجود دارد. 

باهنر ادامه داد: یا ناکارآمدی را یا فساد را تبلیغ می کنیم البته قبول دارم که در بعضی جاها ناکارآمدی و فساد در کشور وجود دارد و حتما مطالبات مردم در بعضی جاها پاسخ داده نمی شود اما متاسفانه برخی تریبون ها 10 برابر واقعیت آن را تبلیغ می کنند.

 باهنر در خصوص استیضاح های اخیر در مجلس گفت: استیضاح در روابط بین دولت و مجلس را مثل طلاق می دانم. مجلس در استیضاح ها باید توجه داشته باشد که وزیر را که استیضاح می کند و فرد دیگری را جایگزین آن بخواهد بشود باید توانمندتر باشد چرا که اگر توان آن مثل وزیر قبل باشد که اصلا برای چه استیضاح صورت گرفته است. تغییر یک وزیر خود خیلی خسارت دارد برای این که 6 ماه یک وزارتخانه وزیر نداشته باشد خود باعث کم کاری و مردد شدن در آنجا می شود. 

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: اگر این استیضاح ها نقشه راه درستی داشته باشد و دولت و مجلس با تفاهم کار کنند و احساس نشود که مجلس به دنبال مچ گیری است، خوب است. 

باهنر در خصوص اختلافات احزاب کارگزاران و اعتدال و توسعه نیز گفت: کابینه و رئیس جمهور باید مسئولیت کارهای خود را بپذیرند. رئیس جمهور اختیارات وسیعی دارد و می تواند کارهای بزرگی انجام دهد. اینکه عده ای در وضعیت سخت و مشکلات جای خالی بدهند و فرافکنی کنند، جوانمردانه نیست. 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر لزوم هماهنگی کامل رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر این افراد همدل نباشند اقتصاد کشور درست مدیریت نمی شود. 

باهنر تصریح کرد: رئیس جمهور شدن روحانی نه کار حزب اعتدال و توسعه بود، نه حزب کارگزاران و نه اصلاح طلبان. وی در خصوص عملکرد جمنا و برنامه های آنها هم گفت: من جریان کارهای آنها نیستم باید از خود آنها سوال کنید اما به نظر می آید که باید اصلاحات ساختاری و رویکردی در جمنا ایجاد شود. 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این پرسش درباره حل مشکلات کشور و پروسه عبور از روحانی گفت: بعضی از اعضای هیات دولت مدیریت برای حل مشکلات و بحران ندارند و چهره برخی آنها به نظر می آید که خسته اند به تعبیر طنز باید گفت در گذشته دولتی داشتی که خرد جمعی نداشت ولی شجاع بود اما این دولت تدابیر خوب دارد اما شجاعت ندارد. 

وی تاکید کرد: بسیاری از مشکلات با همدلی و تدبیر و شجاعت و اراده برای حرکت، قابل حل است اما اینکه الان عده ای بخواهند از این وضعیت سواستفاده سیاسی کنند، موقعیت بسیار نامطلوبی است. 

باهنر تصریح کرد: شاید اشکالات متعددی به دولت وارد باشد اما امروز اگر کسی بخواهد فرار رو به جلو و تسویه حساب سیاسی کند، غیرعادلانه است. 

وی ادامه داد: زمان انتخابات رقابت ها باشگاهی است اما وقتی دولت مستقر می شود، مسابقات ملی و بین المللی شروع می شود. مساله عبور از روحانی اگر از طرف اصلاح طلبان یا دیگران مطرح شود، نه تنها بحران زدا نیست بلکه بحران زاست؛ البته معنای آن این نیست که دولت نباید کاری انجام دهد. دولت باید خانه تکانی جدی در خود انجام دهد. 

وی درپایان گفت: رسانه ها تلاش کنند برای دهه فجر کارنامه چهل ساله نظام جمهوری اسلامی عادلانه و عالمانه به تصویر کشیده شود. باهنر افزود: اینکه بعضی رفتارها و رویکردهای ما قابل نقد است، امروز 68 درصد جمعیت کشور قبل انقلاب و نزدیک به 60 درصد جمعیت امام و دفاع مقدس را درک نکردند. این 70 درصد جمعیت در نظام مردمسالاری دینی نقش مهم و تعیین کننده ای در انتخابات، تصمیمات و موضع گیری ها دارند. خوب است یک گزارش عالمانه و عادلانه از عملکرد نظام داشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین