کد خبر: ۵۴۴۱۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶

آخرین وضعیت منابع آب در کشور

سال گذشته حجم آب‌های سطحی کشور ۳۲ میلیارد مترمکعب بود اما امسال حجم این آب‌ها به ۲۵ میلیارد مترمکعب رسیده یعنی حجم آب‌های سطحی کشور حدود ۳۵ درصد کاهش یافته و این در شرایطی است که این عدد در دهه ۷۰، حدود ۸۰ میلیارد مترمکعب بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 آمار و اراقام منابع آبی کشور بیانگر اوضاع نابه‌سامان کشور در این حوزه است چراکه از یک سو با کاهش آب‌های سطحی و از سوی دیگر کاهش آب‌های زیر زمینی مواجهه هستیم، علاوه بر این، وضعیت بارندگی‌ها نیز چندان مناسب نیست.

بر اساس آخرین آمار از وضعیت بارش‌های کشور باید گفت که ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۱۴ شهریور سال آبی ۹۷-۹۶ بالغ بر ۱۶۹.۵ میلیمتر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ( ۲۴۶.۷ میلیمتر) ۳۱.۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۳۱.۵ میلیمتر) ۲۶.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. ضمناً حجم بارش طی این مدت نیز  معادل ۲۷۹.۳۴۱ میلیارد مترمکعب بوده است.

علاوه بر این از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز اصلی کشور ۹۰ سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه، کوثر و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

از سوی دیگر میزان برداشت از منابع آب تجدیدپذیر بسیار زیاد است به گونه‌ای که بر اساس گفته‌های عیسی کلانتری هیچ کشوری نباید بیش از ۴۰ درصد ظرفیت منابع تجدیدپذیر را مصرف کند اما در ایران ۱۳۰ درصد برداشت می‌شود.

آمار و ارقام وضعیت منابع آبی کشور موضوعی است که شاید آن طور که باید مورد توجه مردم و مسوولان قرار نگرفته و باید بیش از گذشته و به‌صورت فراگیر به این مساله مهم و حیاتی نگاه شود.
مبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین