کد خبر: ۵۴۴۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹

واردات نفت ایران به چین رکورد زد

آمارهای اداره گمرکات چین نشان می دهد که واردات نفت خام ایران به این کشور در ماه گذشته میلادی (اوت) به 874 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آخرین باری که واردات نفت خام ایران به چین رکورد زد، آوریل 2014 بود که به 803 هزار بشکه در روز رسیده بود.
واردات نفت خام ایران به چین در ماه گذشته میلادی شامل بشکه هایی است که مستقیما به آن کشور فرستاده شده بود و بخش دیگری از آن نیز توسط یک نفت کش در میانمار تخلیه شد و از طریق خط لوله میانمار- چین به پالایشگاهی در جنوب غرب چین ارسال شد.
آمارها نشان می دهد که مجموع واردات نفت خام ایران به چین از ژانویه تا اوت 2018 بالغ بر 304.05 میلیون بشکه رسیده است. این رقم 32.2 درصد بالاتر از مجموع واردات نفت ایران به چین طی سال 2017 است. صادرات نفت ایران به چین در سال گذشته میلادی 229.99 میلیون بشکه بود.
بنابراین گزارش، یک تحلیلگر مستقر در هنگ کنگ اظهار داشت: رکوردی که ماه اوت ثبت شد احتمالا به این دلیل بود که خریداران چینی قصد دارند تا پیش از تحریم های ماه نوامبر علیه ایران نفت بیشتری از ایران وارد کنند.
انتظار می رود که به رغم تحریم های نوامبر، چین بزرگترین مشتری نفت خام ایران بماند زیرا پکن اعلام کرده که با وجود تحریم های آمریکا روابط دو کشور ایران و چین طبق معمول ادامه خواهد داشت.
شرکت «سینوپک» که بزرگترین پالایشگاه دنیاست، اظهار داشت: اگر این شرکت واردات نفت از ایران را متوقف کند، کسب و کار خودمان زیان می بیند. 
سینوپک در سال 2017 حدود 149.83 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرد. مدیر این شرکت اظهار داشت که وابستگی سینوپک به نفت ایران امری طبیعی است زیرا بسیاری از پالایشگاه ها به نحوی تجهیز شده اند که بتوانند نفت ایران را فرآوری کنند. 
سینوپک گفته، «از آنجایی که ما طبق قراردادهای مرتبط با ایران تعهداتی بر عهده داریم، لازم است که طبق قرارداد به این خریدها ادامه دهیم.
شرکت دولتی «ژوهای ژنرونگ» یکی دیگر از مشتریان اصلی نفت خام است که نیاز پالایشگاه های چین را تامین می کند. 
شرکت پتروچاینا هم سالانه حدود 21.99 میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد می کند که در مجموع 10 درصد از واردات نفت خام به چین را تشکیل می دهد. 
پتروچاینا دومین پالایشگاه بزرگ چین است که اخیرا با تاسیس مجموعه پتروشیمی «یونان» در جنوب غرب این کشور، ظرفیت خود برای پالایش نفت ایران را افزایش داده است. 
این شرکت در سال 2018 دو محموله نفت خام ایران را دریافت کرده که یکی در ماه ژوئن و دیگری در ماه اوت از طریق خط لوله میانمار-چین تحویل شد. انتظار می رود که محموله سوم شامل 1.99 میلیون بشکه اوایل ماه سپتامبر به میانمار رسیده و از آنجا به چین منتقل شود.
یکی از مدیران این شرکت هفته گذشته اعلام کرد: پتروچاینا طبق روال معمول به خرید نفت خام از ایران ادامه می دهد. ما فعلا هیچ برنامه ای برای متوقف کردن نفت خام از ایران نداریم. 
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سالی جاری ضمن اعلام خروج کشورش از برجام، تحریم های رفع شده طبق این توافق را بازگرداند. دور اول این تحریم های 15 مردادماه اعمال شد و دور بعدی که بیشتر شامل تحریم های نفتی است از 13 آبان اجرا می شود.
آمریکا می گوید می خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما ناظران و تحلیلگران تاکید دارند که این خواسته محقق نخواهد شد و با کاهش صادرات ایران قیمت جهانی نفت به شدت افزایش خواهد یافت.
هند که جزو خریداران اصلی نفت ایران است همانند چین با تحریم های آمریکا مخالفت کرده و خواهان ادامه واردات نفت از ایران است. شرکت های نفتی دولتی هند در واردات ماه ژوئیه رکورد خرید روزانه 768 هزار بشکه نفت از ایران را ثبت کردند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین