کد خبر: ۵۴۴۲۸۰
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
با اشاره به قضایای سوریه و شکست آمریکایی‌ها

مقام معظم رهبری در دیدار پوتین: آمریکا مهارشدنی است

رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب (جمعه) در دیدار رییس‌جمهوری روسیه و هیأت همراه، ضمن اظهار امیدواری برای پرثمر بودن نشست سه‌جانبه تهران، گفتند: همکاری ایران و روسیه در موضوع سوریه یک نمونه برجسته و یک تجربه بسیار خوب از همکاری دوجانبه است که به معنی واقعی کلمه، هم‌افزایی است.
آفتاب‌‌نیوز :
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب (جمعه) در دیدار ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه و هیأت همراه، ضمن اظهار امیدواری برای پر ثمر بودن نشست سه جانبه تهران، سخنان رییس جمهور روسیه مبنی بر لزوم گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های دوجانبه را تأیید کردند و گفتند: همکاری ایران و روسیه در موضوع سوریه یک نمونه برجسته و یک تجربه بسیار خوب از همکاری دو جانبه است که به معنی واقعی کلمه، هم‌افزایی است.

به گزارش آفتاب نیوز، رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه همکاری‌های دو جانبه ایران و روسیه می‌تواند در مسائل جهانی نیز گسترش یابد، افزودند: یکی از مواردی که دو طرف می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند، مهار آمریکا است زیرا آمریکا یک خطر برای بشریت است و امکان مهار آن نیز وجود دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قضایای سوریه را یک نمونه موفق از مهار آمریکا برشمردند و خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها اکنون در سوریه شکست واقعی خورده اند و به اهداف خود نرسیدند.

ایشان با تشریح اهداف آمریکا در ابتدای قضایای سوریه به ویژه بعد از سرنگونی حکومت‌های وابسته به آمریکا در مصر و تونس گفتند: آمریکایی‌ها قصد داشتند با استفاده از شرایط به‌وجود آمده در آن زمان در کشورهای عربی، ضربه وارده در مصر و تونس را در سوریه و با سرنگونی حکومت طرفدار مقاومت جبران کنند اما اکنون کاملاً شکست خورده اند.

رهبر انقلاب اسلامی تحریم ایران، روسیه و ترکیه از جانب آمریکا را یک نقطه اشتراک بسیار قوی برای گسترش همکاری‌ها دانستند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران و روسیه باید ضمن گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی، توافق های انجام گرفته در نشست تهران را با جدیت پیگیری کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین بر انجام مبادلات و معاملات اقتصادی خارج از چارچوب دلار تأکید کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اظهارات آقای پوتین در خصوص برجام اشاره کردند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است اما اروپایی ها به وظایف خود عمل نکرده اند و این قابل قبول نیست که ما به‌طور کامل به تعهدات خود در برجام عمل کنیم اما آنها تعهدات خود را انجام ندهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با خیرخواهانه خواندن دیدگاه رئیس جمهور روسیه درباره برجام تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران درخصوص برجام موضعی را خواهد گرفت که به نفع منافع و عزت کشور و ملت باشد.

ایشان افزودند: اگرچه آمریکایی‌ها فعلاً درباره ایران، مسائل موشکی و مسائل منطقه را مطرح می کنند اما مسئله آنها با جمهوری اسلامی ایران فراتر از این مسائل است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها ۴۰ سال است که می خواهند ریشه جمهوری اسلامی ایران را بِکَنند اما ما در این مدت، بیش از چهل برابر رشده کرده ایم که همین ایستادگی جمهوری اسلامی و موفقیت های آن، یک نمونه موفق دیگر از مهار آمریکا است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر وجود زمینه برای نقش آفرینی سیاسی روسیه در دیگر مسائل منطقه، به شرایط اسف بار مردم یمن و کشتار آنان به‌وسیله سعودی‌ها اشاره کردند و افزودند: سعودی‌ها قطعاً در یمن به نتیجه نخواهند رسید و نخواهند توانست مردم مقاوم یمن را به زانو درآورند.

در این دیدار که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری کشورمان نیز حضور داشت، رییس‌جمهوری روسیه مذاکرات با همتای ایرانی خود در خصوص مسائل دوجانبه و مسأله سوریه را پربار و بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: ما در این مذاکرات بر گسترش روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها به ویژه همکاری‌های اقتصادی و تجاری تأکید کردیم.

پوتین افزود: در بخش انرژی، پیشنهاد احداث پروژه جدید نیروگاه هسته‌ای و نیروگاه‌های با ظرفیتِ کم را مطرح کردیم و برقی‌سازی خطوط راه‌آهن و افزایش فروش نفت ایران را مورد بررسی قرار دادیم.

رییس‌جمهوری روسیه ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای توسعه روابط دو کشور را بسیار بیشتر از سطح کنونی همکاری‌ها دانست و با اشاره به مانع‌تراشی آمریکا در این زمینه با توسل به روش‌های مختلف از جمله تبادلات مالی گفت: آمریکایی‌ها با ایجاد محدودیت در تبادلات مالی در حال انجام یک اشتباه راهبردی هستند زیرا به قیمت یک موفقیت سیاسی و کوتاه‌مدت، موجب سلب اعتماد از دلار در فضای جهانی و تضعیف آن خواهند شد.

پویتن برجام را محور بعدی مذاکرات دوجانبه با رئیس‌جمهور ایران خواند و با ابراز تأسف از پایبند نبودن برخی طرف‌های مقابل ایران در برجام به تعهدات‌ خود، گفت: آمریکایی‌ها با اقدامات نابجا شرایط را خراب کرده‌اند و اروپایی‌ها نیز به دلیل وابستگی به آمریکا در عمل تابع آنها هستند؛ اگرچه اعلام می‌کنند به دنبال راه‌هایی برای حفظ برجام نیز هستند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین