کد خبر: ۵۴۴۳۱۴
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸

جاسوسی روسیه از اطلاعات نظامی فرانسه در فضا و گلایه پاریس

فرانسه مدعی است که یک ماهواره روسی تلاش کرده با جاسوسی از ماهواره مشترک این کشور با ایتالیا امکان رهگیری اطلاعات نظامی طبقه‌بندی شده را فراهم کند.
آفتاب‌‌نیوز :
فرانسه مدعی است که یک ماهواره روسی تلاش کرده با جاسوسی از ماهواره مشترک این کشور با ایتالیا امکان رهگیری اطلاعات نظامی طبقه‌بندی شده را فراهم کند.

به گزارش یورونیوز، فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه روز جمعه در جریان سخنرانی در یک مرکز مطالعات فضایی در تولوز با اعلام این خبر تصریح کرد که یک ماهواره روس سال گذشته هنگام گردش «آتنا- فیدوس» Athena-Fidus به دور زمین به آن نزدیک شده است.»

 پارلی معتقد است که قرار گرفتن ماهواره روس در فاصله ای بسیار نزدیک از ماهواره فرانسوی- ایتالیایی، به حدی که امکان رهگیری ارتباطات و اطلاعات میسر شود «نه تنها یک حرکت غیردوستانه بلکه مصداق بارز جاسوسی است.»

«آتنا- فیدوس»، ماهواره مشترک فرانسه و ایتالیا، یک ماهواره ارتباطاتی نظامی است که اطلاعات جمع آوری شده توسط آن در اختیار ارتش و وزارت دفاع قرار می گیرد.

وزیر دفاع فرانسه در ادامه به تشریح ماهیت ماهواره روسی پرداخت و تصریح کرد: «این ماهواره که از آن به عنوان "لوش-الیمپ" نام برده می شود دارای ابزارهای شنود بسیار پیشرفته است. هنگامی که متوجه نزدیک شدن این ماهواره شدیم اقدامات لازم را انجام دادیم.»

به ادعای این مقام دولتی فرانسه ماهواره یاد شده چند ماه پس از این ماجرا مانورهای مشابهی را در اطراف هدف های دیگر انجام داده است.

این درحالی است که آمریکا نیز اخیرا به «رفتار غیرطبیعی» یک «شیء فضایی» که اکتبر سال ۲۰۱۷ توسط روسیه در مدار زمین قرار گرفته، اشاره و نسبت به آن انتقاد کرده است.

وزیر دفاع فرانسه در ادامه با اشاره به تلاش دیگر قدرت های فضایی برای در مدار قراردادن اشیاء جدید و کارآمد از این اقدام به عنوان تجاربی یاد کرد که نشان از ظرفیت بالقوه تهاجمی آنها دارد.

فلورانس پارلی با استناد به موضوع یاد شده در سخنانی هشدار آمیز تاکید کرد: «جاسوسی و اقدامات تهاجمی تنها بر ضد دیگران اتفاق نمی افتند، بلکه ما را نیز به شدت تهدید می کند. در صورتی که اقدام مناسبی انجام ندهیم، این تهدید ارتباطات، مانورهای نظامی و برنامه های روزانه ما را به خطر می اندازد.»

این سخنان هشدارآمیز در حالی ایراد می شود که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوی فرانسه به تازگی از طرحی با عنوان «استراتژی دفاعی از راه فضا» پرده برداشته که قرار است از سال آینده میلادی در این کشور اجرایی شود.

یک گروه کاری از متخصصان و پژوهشگران وزارت دفاع قرار است تا ماه نوامبر پیشنهادهای خود را برای به اجرا درآوردن مقدمات اولیه این طرح ارائه کنند.

باشگاه خبرنگاران 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین