کد خبر: ۵۴۴۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

فلزات سمی خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند

بررسی‌ها نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض فلزات سمی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
افرادی که در معرض فلزات سمی همچون آرسنیک، سرب، کادمیوم یا مس قرار دارند بیشتر احتمال دارد به بیماری‌های قلبی مبتلا شوند.

درحالیکه این فلزات به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارند اما در برخی شرایط میزان آن‌ها در آب آشامیدنی، مواد غذایی و هوا در نتیجه فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، استخراج معدن و استعمال دخانیات به سطح بسیار بالایی می‌رسد. به طور مثال، مس و سرب از طریق لوله‌های آب وارد منابع آب آشامیدنی می‌شوند درحالیکه، آرسنیک و کادمیوم به دلیل فاضلاب‌های ناشی از فعالیت کارخانه‌ها و سیستم آبیاری محصولات کشاورزی در آب‌های زیرزمینی انباشته می‌شود.

در این بررسی محققان به ارزیابی اطلاعات جمع آوری شده در ۳۷ مطالعه که با حضور ۳۵۰ هزار شرکت کننده انجام شده بود، پرداختند. در مجموع، حدود ۱۳ هزار نفر دچار حمله قلبی شده، جراحی قلب باز انجام داده یا سایر مشکلات مرتبط با بیماری قلبی را تجربه کردند و همچنین حدود ۴۲۰۰ مورد سکته مغزی گزارش شده است.

نتایج بررسی آشکار ساخت در مقایسه با افرادی که در تماس با پایین‌ترین سطح آرسنیک بودند، افرادی که در معرض سطح بالایی از این فلز قرار داشتند ۳۰ درصد بیشتر با خطر احتمالی بیماری‌های قلبی-عروقی مواجه بودند. همچنین این رقم در مورد تماس با فلزهای سرب، کادمیوم و مس به ترتیب ۴۳، ۳۳ و ۸۱ درصد برآورد شده است.

به گزارش ژاپن تودی، متخصصان انگلیسی می‌گویند: یافته‌های بدست آمده حاکی از آن است که تاثیر قرار گرفتن در معرض عوامل زیست محیطی همچون فاکتورهای خطرزای مرسوم از قبیل فعالیت جسمی یا رژیم غذایی در بروز بیماری‌های قلبی-عروقی مهم است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین