کد خبر: ۵۴۴۷۶۵
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳

وزیر مسکن احمدی‌نژاد:بانکها سلطان بازارمسکن هستند/تا2ماه قبل مستاجربودم چون برای خودم خانه می ساختم

آفتاب‌‌نیوز :
هشتمین قسمت از برنامه گفت‌وگو محور باشگاه خبرنگاران با عنوان «۱۰:۱۰ دقیقه» با حضور علی نیکزاد وزیر اسبق وزارت راه وشهرسازی با بررسی موضوعات مسکن مهر، و بررسی وضعیت بازار مسکن منتشر شد.

وی در این برنامه گفت: باز هم اگر وزیر راه وشهرسازی بشوم، دوباره به سراغ مسکن مهر خواهم رفت.

وی معتقد است: نوسازی بافت های فرسوده هیچ توجیه اقتصادی ندارد و برای خروج مسکن از کالاهای سرمایه ای باید کارهای عملیاتی و قانونی انجام داد.

نیکزاد عنوان کرد: من خانه دارم، اما به دلیل آنکه مشغول ساخت خانه برای خود بودم، تا دو ماه پیش در تهران مستاجر بودم. روزی هم که رفتم مستاجر شوم نگفتم چه کسی هستم و صاحبخانه هم من را نشناخت. اما واقعا درد مستاجری درد بسیار سختی است.

وی متذکر شد: الان مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای نزد مردم است و وقتی نقدینگی از 490 هزار میلیارد تومان 1394 به یک میلیون و 600 هزار میلیارد تومان تبدیل شده و این میزان سرمایه به هر کجا تزریق شود باعث از بین رفتن آن حوزه خواهد شد. یک سری کارهای عملیاتی و قانونی باید انجام شود.

نیکزاد در پاسخ به این پرسش که منتقدان مسکن مهر می گویند که شما از هر کجا رد می شدید، می گفتید اینجا را مسکن مهر بسازید؟ تصریح کرد: آن فرد فتحلی شاه بوده که با هلی‌کوپتر رد می شد می گفت اینجا مسکن ساخته شود در این دوره مگر چنین چیزی می شود؟

وی در پاسخ به این پرسش که اگر شما دوباره وزیر می‌شدید طرح مسکن مهر را ادامه می‌دادید؟ گفت: بله، حتما، با همان قدرت ادامه می‌دادم، اما تا آنجایی که بتوانم سعی می‌کنم در شهرهای جدید تراکم را کم کنم، 2 طبقه، 3 طبقه و یا 4 طبقه بسازیم.

نیکزاد تاکید کرد: مسکن نقطه بهینه‌اش این است که شما نگذارید قیمتش بالا برود، در عین حال تولید داشته باشید اگر کسی بتواند این کار را انجام بدهد باید به او جایزه بدهیم. 

نیکزاد با اشاره به افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر، یادآور شد: این دولت قیمت را نگه داشت، الان را نمی‌گویم. تا اینکه اخیرا فنر ول شده قبل از این جریانات بالاخره قیمت زمین و مسکن گران نشده بود اما این یک طرفه قضیه بود، میزان تولید پایین بود وقتی تولید نباشد پس از مدتی همانند سال 84 عرضه و تقاضا با یکدیگر هم خوانی نخواهد داشت 17.5 میلیون خانوار تنها 16 میلیون خانه، بنابراین بازار مسکن وارد رکود شد و این رکورد سبب شده بود در سبد تورم، 38 درصد تورم از 360 قلم کالا، مربوط به بخش مسکن شود. وقتی که تولید نکنیم سبب می شود که مسکن و زمین قابل توجه گران بشود یعنی نه توانستیم قیمت زمین را نگه داریم و نه تولید انجام بدهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در حوزه مسکن مانند بحث ارز و سکه، ما سلطان مسکن هم داریم که بخواهد بازار مسکن را تحت‌الشعاع اختیارات خودش قرار بدهد؟ عنوان کرد: اگر بانک‌ها را سلطان حساب کنیم، بله، اگه بانک‌ها را سلطان حساب نکنیم، در این صورت من نشنیده‌ام، اما بالاخره یک مثال معروفی وجود دارد که ملک، کسی را زمین نزده است و تا نقدینگی زیاد می شود، به سمت بازار مسکن هم می رود، اما اینکه سازمان یافته کسی به غیر از بانک ها باشد من خبر ندارم.

نیکزاد همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و یا در انتخابات مجلس شرکت خواهید کرد؟ گفت: تا سال 1400 چه کسی مرده وچه کسی زنده است خیلی مانده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آقای رئیسی برای معاون اولی با شما صحبت کرده بودند؟ متذکر شد: خیر، من هیچ قولی از ایشان نگرفتم و اصلا هم درباره این موضوع با ایشان صحبت نکردیم.  تکلیفی داشتیم و عمل کردم و شیرینی کار هم این بود که اگر آقای رییسی رییس جمهور می شد، من اصلا در دولت نباشم چون ما نرفته بودیم که نفع ببریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین