کد خبر: ۵۴۴۸۹۱
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳

بولتون: موافقت کره شمالی با خلع سلاح اتمی طی یک سال

مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که کره شمالی ابتدا پیشنهاد خلع سلاح اتمی در عرض 2 سال را ارائه کرده بود اما سپس با پیشنهاد آمریکا مبنی خلع سلاح طی یک سال موافقت کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تازه ترین اظهارات درباره کره شمالی می‌گوید که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در دیدار با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی پیشنهاد خلع سلاح اتمی در مدت زمان دو سال را ارائه کرده بود.

به گزارش یونهاپ،  بولتون می‌گوید که این پیشنهاد از طرف رهبر کره شمالی در دیدار ماه آوریل با رئیس جمهور کره جنوبی که در روستای مرزی پانمونجوم برگزار شد داده شده است.

بولتون مدعی است که کیم جونگ اون سپس عقب نشینی کرده و پیشنهاد متقابل رئیس جمهور کره جنوبی یعنی خلع سلاح اتمی ظرف یک سال را پذیرفته است.

بولتون که در مرکز جامعه فدرال صحبت می‌کرد افزود: مون جائه این از طرف دونالد ترامپ به کیم جونگ اون گفته بود که خب چرا نتوانیم آن را در یک سال انجام دهیم. کیم جونگ اون سپس این را قبول کرد.

بولتون در ادامه افزود: هرچند از نظر من خلع سلاح در زمان کوتاهتری هم می‌تواند انجام بگیرد اما یک سال هم بد نیست. ما هنوز منتظر آن هستیم.

یونهاپ نوشت، جان بولتون از جمله مقامات کاخ سفید است که نسبت به وعده های کره شمالی کاملا بدبین است. وی از جمله عوامل اصلی لغو سفر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به پیونگ یانگ در ماه گذشته بود.

پامپئو پیش از آن دو بار به کره شمالی سفر کرده بود.

رهبران آمریکا و کره شمالی در 12 ماه ژوئن در سنگاپور دیدار کردند و طی آن به توافقی که یکی از مفاد آن خلع سلاح اتمی کره شمالی بود دست یافتند. این درحالیست که بسیاری از منتقدان معتقد بودند که این توافق بسیار کلی و غیرعملی است. با این وجود طرفین به ویژه رئیس جمهور آمریکا از امضای این توافق بسیار خوشحال بود.

علیرغم این خوشبینی‌ها، روند مذاکرات میان پیونگ یانگ به دلایل مختلف از جمله آنچه که رویکرد خصمانه واشنگتن از سوی کره شمالی خوانده شده بسیار کند پیش رفته و در حال حاضر حتی متوقف شده است.

طی روزهای اخیرمجددا نشانه‌هایی از تمایل دو طرف به احیای مذاکرات دیپلماتیک دیده شده است.

روز دوشنبه وبگاه شبکه «سی .بی. سی» به نقل از مقام‌های کاخ سفید اعلام کرد که رهبر کره شمالی نامه‌ای را برای دیدار مجدد با رئیس جمهور آمریکا ارسال کرده است.

رهبر کره شمالی صبح دوشنبه در دیدار با «لی ژان‌شو» رئیس پارلمان چین گفته بود که پیونگ‌یانگ توافق سنگاپور با آمریکا برای خلع سلاح اتمی را حفظ کرده است.

کیم در این دیدار خطاب به آمریکا خواسته تعهدهای خود را در توافقی که ماه ژوئن (خرداد) میان دو کشور به امضا رسید، حفظ کند.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین