کد خبر: ۵۴۵۵۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵

لیر ترکیه دوباره ریزش کرد

علی‌رغم افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه، لیر ترکیه پس از افزایشی نسبی مجددا در برابر دلار نزولی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از رویترز، لیر ترکیه از ابتدای امسال تاکنون حدود ۴۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است و با وجود آن که پس از تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره توانست در برابر دلار اندکی تقویت شود و هر دلار به ۶.۰۸ لیر برسد، مجددا در معاملات روز جمعه وارد مدار نزولی شود.

در تازه ترین دور مبادلات، هر دلار به ۶.۱۳ لیر رسید. تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره به ۱۱.۲۵ درصد درست ساعتی پس از آن صورت گرفت که رجب طیب اردوغان-رییس جمهور ترکیه بر مخالفت خود با افزایش نرخ بهره تاکید کرده بود. اردوغان خود را دشمن نرخ بهره خوانده است و تقصیر نرخ بالای تورم این کشور را به گردن اقدامات غلط بانک مرکزی انداخته است.

نرخ بهره در ترکیه اکنون در بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۴ قرار دارد. نگرانی از دخالت اردوغان در سیاست گذاری پولی و افزایش تنش ها با آمریکا از اصلی ترین دلایل کاهش ارزش لیر عنوان می شود. اردوغان دیروز در سخنانی نوسانات بازار ارز را مصنوعی خواند و از شهروندان ترک خواست تا با تبدیل ارز خود به لیر از پول ملی حمایت کنند.

دولت و بانک مرکزی ترکیه تاکنون اقدامات گسترده ای را برای حمایت از ارز ملی انجام داده اند. در یکی از تصمیمات دیگر برای حمایت از لیر، اردوغان دستور داد خرید و فروش املاک مسکونی تنها به لیر انجام شود.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین