کد خبر: ۵۴۵۶۲۷
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌و بودجه خبر داد:

یک میلیارد دلار برای حفظ اشتغال موجود| ۳۹۸ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود| 12 برنامه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا| رسانه‌ها سراغ استانداران بروند تا رقابتی میان استان‌ها ایجاد شود

رئیس سازمان برنامه‌و بودجه با بیان اینکه روحیه خود را در مقابل تهدیدات خارجی از دست نداده و تحریمها را دور می‌زنیم، گفت: برنامه جامع برای مقابله با تحریم از تیرماه آماده شده است و یک میلیارد دلار به صورت ویژه برای حفظ اشتغال موجود در نظر گرفته شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد باقر نوبخت در مراسم رونمایی و امضا و مبادله تفاهمنامه برنامه اشتغالزای دولت که امروز بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار و اختصاص یک میلیارد دلار برای حفظ اشتغال موجود| تهیه برنامه جامع برای مقابله با تحریم‌هامعاونت علمی و فن‌آوری امضا شد با اشاره به نوسانات اخیری که در بازار ارز روی داده است، گفت:‌ دوستان ما در بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار ارز  تلاش می‌کنند که امیدوارم بزودی براین مسئله فایق آیند. در سایر موارد هم دست روی دست نمی‌گذاریم بلکه به جد برای رفع مشکلات تلاش می‌کنیم. بنابراین برای مقابله با تحریم‌های خارجی بسته‌های حمایتی  از تیر ماه تهیه کرده‌ایم.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نوبخت با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها 14 برنامه اشتغالزا ذیل تبصره 18 قانون بودجه را اجرایی خواهیم کرد، گفت‌: به هر حال تحریمها لطماتی را به صنعت کشور که بار اصلی اشتغال روی دوش آن است وارد خواهد کرد. به همین دلیل 5 بسته جبرانی و حمایت در سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و در آینده بسیار نزدیک جزئیات این بسته‌ها اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یکی از بسته‌ها در این طرح، بسته حمایت از تولید است، گفت: بخشی از بار اشتغال روی دوش واحدهای تولیدی است؛ بنابر این باید برنامه‌هایی مرتبط با ایجاد فرصت‌های شغلی ایجاد و از سوی دیگر بایستی جلوی ریزش نیروی کار فعلی را بگیریم که این موضوع نیاز به منابع خاص خود دارد.

نوبخت افزود: برهمین اساس با مجوزی که اخیرا از شورای هماهنگی اقتصادی و با تایید مقام معظم رهبری اخذ شده یک میلیارد دلار به صورت ویژه برای حفظ اشتغال موجود در نظر گرفته شد.

نوبخت با بیان اینکه در مجموع همکاهنگی‌های لازم برای مقابله با اثرات سوء‌ تحریم‌ها انجام شده است، گفت: در 40 سال گذشته دشمنان آرزوی زمین‌گیر شدن نظام را داشتند این در حالی است که ما برای مقابله با تهدیدهای خارجی تحریم‌ها را دور خواهیم زد و روحیه خود را در مقابل دشمنان از دست نخواهیم کرد.

پیش بینی یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی برای سال ۹۷

محمدباقر نوبخت گفت: در تلاش هستیم فرصت‌های شغلی را تا ۱ میلیون و ۳۳ هزار افزایش دهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه مبادله تفاهمنامه برنامه‌های اشتغال وزارت کار و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه پیش از این سالانه برای حدود ۷۰۰ هزار فرصت شغلی جدید برنامه ریزی می‌شد، گفت: در تلاش هستیم این عدد را تا ۱ میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی افزایش دهیم.

وی  اظهار داشت: در برنامه پنج ساله ششم توسعه که دومین سال آن را پشت سر می‌گذاریم پیش بینی کرده‌ایم سالانه بین 700 تا 750 هزار نفر نیروی کار جدید وارد بازار کار شوند و با ادامه روال گذشته حداکثر همین تعداد اشتغال را می‌توان ایجاد کرد این در حالی است که بیش از سه میلیون و 200 هزار نفر بیکار داریم.

وی افزود: اینکه نسبت به گذشته که حدود 200 هزار نفر وارد بازار کار می‌شدند حالا 700 هزار نفر شغل ایجاد کنیم خوب است اما تکلیف کسانی که سال‌ها بیکار بوده‌اند چه می‌شود؟ ما پیش بینی کرده‌ایم بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم تا علاوه بر کسانی که به تازگی وارد بازار کار می‌شوند حدود 300 نفر از افراد بیکار قبلی را هم شاغل کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه سه هزار میلیارد تومان در یک ردیف خاص از بودجه در نظر گرفته‌ایم، گفت: 15 هزار میلیارد تومان از منابع ریالی صندوق توسعه ملی و 30 هزار ملیارد تومان هم از منابع بانکی برای ایجاد فرصت‌های شغلی تعلق می‌گیرد. رسانه‌ها باید سراغ استانداران بروند تا رقابتی میان استان‌ها ایجاد شود هر استانی که فعال‌تر عمل کند اعتبارات به آن استان تعلق می‌گیرد.

نوبخت ادامه داد: ما ماه قبل را نیز همین تفاهم‌نامه را با دستگاه گردشگری و میراث فرهنگی داشتیم و امروز نیز تلاش داریم با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همین اقدام را انجام دهیم.

نوبخت با بیان اینکه در خارج از مرزها اتاق فکری شکل گرفته تا اقدامات داخلی را خنثی کند گفت: مردم از ما انتظار دارند علاوه بر برنامه‌های معمول برنامه‌هایی نیز برای مقابله با تحریم در نظر بگیریم. برنامه جامع تحریم ما از تیرماه کاملا آماده شده و غیر از آنچه برای مقابله با تحریم و تنظیم برخی بازارها مثل بازار ارز در نظر گرفته‌ایم بسته‌های جبرانی و حمایتی داریم که در حوزه اشتغال و همچنین حمایت از بنگاه‌های تولیدی آنها را به کار خواهیم گرفت.

۳۹۸ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود 

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین در حاشیه جلسه مبادله تفاهمنامه برنامه های اشتغال زایی وزارت کار و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت برای ایجاد بیش ازیک میلیون فرصت شغلی در سال ۹۷ برنامه ریزی کرده و برای منابع آن در تبصره ۱۸ بودجه امسال توانسته از مجلس مصوبه بگیرد.

وی افزود: در کشور ما هیچ گاه سالانه تا یک میلیون فرصت شغلی ایجاد نمی‌شد و همیشه حدود ۷۰۰ هزار فرصت شغلی سالانه ایجاد می شد که به خاطر حجم بیکاران قبلی این تعداد شغل جدید چندان به چشم نمی آمد.

محمدباقر نوبخت ادامه داد: ما 14 زیر برنامه در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم فرصت‌های شغلی را که پیش بینی کرده‌ایم عملیاتی کنیم. برای تحقق این برنامه‌ها آنها را در دو حوزه تقسیم‌بندی کرده‌ایم یکی از این حوزه‌ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حوزه دیگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

وی با بیان اینکه از طریق دو بخش یاد شده 398 هزار فرصت شغلی محقق خواهد شد، عنوان کرد: مشخص کرده‌ایم که هر یک از دستگاه‌های زیرمجموعه این دو بخش باید چه اقداماتی انجام دهند و سازمان برنامه و بودجه چگونه بودجه آنها را تامین کنند.

نوبخت افزود: بودجه این کار شامل 3 هزار میلیارد تومان در یک ردیف خاص بودجه، 20 درصد از اعتبارات طرح‌های عمرانی (حدود 12 هزار و 300 میلیارد تومان) یعنی حدود 15 هزار میلیارد تومان منابع نقدی است و امیدواریم با این بودجه حدودا 15 هزار میلیارد تومانی شاهد موفقیت این دو بخش باشیم. شایان ذکر است که علاوه بر بودجه یاد شده صندوق توسعه ملی نیز اعتباراتی تخصیص خواهد داد. صندوق توسعه ملی نیز 15 هزار میلیارد تومان برای این کار تامین خواهد کرد.

نوبخت ضمن اظهار امیدواری نسبت به اجرایی شدن برنامه ششم توسعه از طریق مبادله این تفاهم‌نامه‌ها بیان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که نه تنها نیاز به فرصت‌های شغلی جدید داریم بلکه با تحریم‌هایی که در بخش صنعت و کشاورزی وجود دارد ممکن است شاهد ریزش نیروی انسانی در این بخش‌ها شویم. در همین راستا یک بسته حمایت از تولید و اشتغال هم در نظر گرفته‌ایم و شورای هماهنگی سران سه قوه تصویب کرده است معادل ریالی یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای حفظ واحدهای تولیدی منظور شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص برنامه‌هایی که برای اصلاح بازار ارز در نظر گرفته شده است اظهار کرد: ما 12 برنامه در یک مجموعه برنامه جامع مقابله با تحریم داریم که مسئولیت آن با بانک مرکزی است و امیدواریم به نحو شایسته انجام شود ضمن اینکه در کنار اقدامات برای ثبات و تعادل بازار لازم است بسته‌های جبرانی هم داشته باشیم که مانند آنچه امروز شاهد بودیم بسته‌های خود را رونمایی خواهیم کرد.

نوبخت تصریح کرد: ما اکنون در یک شرایط خاص اقتصادی هستیم و حجم نقدینگی فراوان ایجاد مشکل کرده است. پس همه برنامه‌های ما باید در جهتی باشد که افزایش تقاضایی که نتوانیم آن را با عرضه پاسخ دهیم، نداشته باشیم.

منبع:‌ خبرگزاری ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین