کد خبر: ۵۴۵۶۶۵
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱

سایت امارات لیکس فاش کرد: ترامپ می‌خواهد با پول‌های عربستان عراق را نابود کند

سایت امارات لیکس فاش کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد با پول‌های عربستان عراق را به نابودی بکشاند.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از سایت امارات لیکس در گزارشی نوشت: امارات که جاسوسی به صفت ویژه سفرایش در کشورهای عربی و خارجی تبدیل شده است، از طرح آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای تخریب عراق دور نیست. کشوری که از سوی آل زاید اداره می‌شود و در این توهم به سر می‌برد که توانایی زیادی برای تغییر معادلات و وجهه کشورها دارد، نقش تلاشگر را در این فتنه بازی می‌کند و به نوعی به اجرای اقدامات آمریکا برای ضربه زدن به طرح گروه‌های مخالف آمریکا در سوریه و عراق و کاهش نفوذ ایران در آنجا کمک می‌کند. عربستان در این تلاش‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کند و ابوظبی به منزله "چشم همیشه بیدار" است و دقیق‌ترین جزئیات اقدامات عربستان را در راستای طرح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیگیری می‌کند. این نشان می‌دهد که محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و اطرافیانش به عربستانی‌ها به عنوان افرادی بسیار کودن نگاه می‌کنند همانطور که یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن آن‌ها را اینگونه توصیف کرده بود. با این تفاوت که این بار کسی که حکومت در عربستان را در دست دارد یعنی محمد بن سلمان، شاهزاده جوانی است که به بن زاید به عنوان یک الگو نگاه می‌کند و آماده است به نصیحت‌هایش گوش دهد.

بعد از کمتر از یک ماه از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا وی هشدار داد که ایران به سرعت درحال نفوذ در عراق است. این نشان داد که رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا به دنبال این هدف است که عراق در محور ایران نچرخد. حسن الشحی، سفیر امارات در عراق نیز این هدف را اعلام کرد. از آن زمان شرایط نشان داد که آمریکا می‌خواهد تصویر منطقه بین النهرین مابعد داعش را براساس تمایلات خود ترسیم کند. برای تمامی تحلیلگران واضح است که آمریکا تلاش‌هایش را در تمامی سطوح برای دور کردن دولت عراق از وابستگی به ایران و اهدافش افزایش خواهد داد.

الشحی در یک تلگراف با عنوان "سفر وزیر خارجه آمریکا به عراق" استراتژی آمریکا را در شش نکته خلاصه کرد که در رأس آن تقویت حضور نظامی آمریکا در عراق با ابقای تعدادی از نیروهای این کشور است. دیگر نکات عبارتند از: نظارت میدانی و هوایی و ادامه مأموریت‌های امنیتی و اطلاعاتی برای به شکست کشاندن طرح توسعه‌طلبانه ایران در عراق، ممانعت از ایجاد گذرگاه‌های جایگزین یا مسیرهای زمینی دیگر برای تداوم ارتباط میان تهران و دمشق از طریق بغداد.

نکته ششم کمک گرفتن از شرکت‌ها و معماران خصوصی برای تحقق هدف بازگرداندن سه تریلیون دلار که در عراق به هدر رفته و حفظ مرزهای مشترک میان سوریه، عراق و اردن است. به گفته الشحی آمریکا می‌خواهد منافع عالی خود در خاورمیانه را با تحمل کمترین هزینه حفظ کند.

این واقعیت که سفیر امارات در اذعان به آن تردید نکرده، مستقیما به نقش عربستان و امارات برمی‌گردد که برای ضربه زدن به شبکه‌های حامی ایران در جهان عرب مشتاق هستند. در اینجا رابطه میان سند اول که از سفر غیرمنتظره رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا به عراق صحبت می‌کند و سند دوم که درباره سفر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به عربستان است آشکار می‌شود. تیلرسون در سفرش به عربستان به العبادی و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان پیشنهاد تشکیل کارگروهی شامل نمایندگانی از عراق، عربستان و آمریکا را با هدف استحکام ثبات سیاسی در منطقه داد و از عربستان خواست از عراق در سطوح سیاسی و اقتصادی برای تقویت شانس طرح میانه‌رویی که العبادی رهبری آن را برعهده دارد، حمایت کند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین