کد خبر: ۵۴۵۸۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
بحران ارز در بازار ایران پس از "خروج آمریکا از توافق هسته‌ای" آغاز شد

گزارش رسانه‌های جهانی درباره ایران پس از افزایش ناگهانی و شدید قیمت ارز؛ سرزمین "سردرگمی"!

"بسیاری از ایرانیان خواستار دلار هستند. آنان مجبور به روی آوردن به دلالان و واسطه‌های گوشه خیابان‌ها هستند تا از طریق آنان با نرخ تقریبا 15 هزار تومان دلار را خریداری کنند. مصطفی شهریار 40 ساله که به دنبال دلار است می‌گوید: "همه عصبی هستند".
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- روزنامه "نیویورک تایمز" در گزارشی با اشاره به این که ارزش ریال از زمان خروج آمریکا از برجام به این سو به میزان بیش از 140 درصد کاهش یافته است، می‌نویسد: "کسانی که در روز شنبه اولین روز کاری در ایران به سر کار رفتند و روز کاری‌شان تقریبا در چهارشنبه همان هفته تمام شد، دیدند که ارزش سرمایه‌شان به ریال به میزان یک چهارم کاهش یافته است. تمام این موضوع ظرف مدت کوتاهی روی داد."

به گزارش آفتاب‌نیوز، این روزنامه افزوده است: نشانه‌های هرج‌ و مرج ارزی در ایران را می‌توان در همه جا مشاهده کرد. ساکنان شهر تهران نگران هستند، آژانس‌های مسافرتی قیمت‌های تورها را در این شرایط، دشوار ارائه می‌دهند تا شاید مسافری پیدا شود و پوشک‌های بچه از قفسه‌های فروشگاه ها ناپدید شده‌اند. بسیاری از صرافی‌ها در تهران تعطیل کرده‌اند. برخی آنان حتی بر روی سایت‌های‌شان نیز نرخ فعلی ارز را نمایش نمی‌دهند. این در حالیست که بسیاری از ایرانیان خواستار دلار هستند. آنان مجبور به روی آوردن به دلالان و واسطه‌های گوشه خیابان‌ها هستند تا از طریق آنان با نرخ تقریبا 15 هزار تومان دلار را خریداری کنند. مصطفی شهریار 40 ساله که به دنبال دلار است می‌گوید: "همه عصبی هستند".

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که اقتصاد ایران در گذشته نیز بارها با مشکلاتی مواجه بوده است؛ چه در زمان شاه که بودجه زیادی صرف هزنیه‌های خرید تجهیزات نظامی از غرب در دهه 70 میلادی می‌شد و چه تحریم‌های غرب علیه ایران در سال 1979 میلادی و همچنین پس از اشغال سفارت امریکا. نوسانات شدید در قیمت نفت نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده‌اند. نیویورک تایمز می‌نویسد: این بار وضعیت متفاوت است. وضعیت ارزی در ایران با خروج امریکا از برجام به هم ریخت."

گزارش رسانه‌های جهانی درباره ایران پس از افزایش ناگهانی و شدید قیمت ارز؛ سرزمین

خبرگزاری "آسوشیتدپرس" نیز با اشاره به وضعیت کنونی در ایران می‌نویسد: "نمایندگان مجلس طرحی را برای توزیع کالاهای یارانه‌ای به طور مستقیم به مردم ارائه دادند. پس از آن‌که رییس سازمان برنامه و بودجه هشدار داد که صف‌های طولانی در مورد مغازه‌ها مانند صف در مقابل صرافی‌ها می‌تواند صحنه‌های زشتی را در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر ایجاد کند، این طرح لغو شد. این صف‌های طولانی را می‌توانستید روز چهارشنبه در مقابل صرافی‌ها در میدان فردوسی تهران ببینید. صرافی‌ها برای فروش ارز خواستار نشان‌دادن بلیت هوایی مسافران برای سفر به خارج از کشور بودند. افرادی که بلیتی نداشتند باید به دلالان غیررسمی در خیابان مراجعه می‌کردند. در چنین وضعیتی زوجی جوان که به زودی قصد ازدواج داشتند، می‌خواستند برای محافظت از ارزش سرمایه خود دلار خریداری کنند. سجاد 25 ساله که درباره آینده زندگی‌ با همسر آینده‌اش نگرانی دارد می‌گوید ما پس‌اندازی اندک داریم و ارزش پول‌مان هر روز کاهش می‌یابد در حالی که قیمت دلار همچنان بالا می‌رود‌ ما فکر می‌کنیم برای حفاظت از ارزش پول‌مان باید دلار بخریم. فاطمه 24 ساله حتی محبور به تغییر لباس عروس‌اش برای کاستن از هزینه‌های ازدواج شد. شهریار 40 ساله می‌گوید: "هیج نشانه‌ای از امید وجود ندارد". یک مرد دیگر در صف دلار با لبخند می‌گوید: "اینجا سرزمین سردرگمی است".

گزارش رسانه‌های جهانی درباره ایران پس از افزایش ناگهانی و شدید قیمت ارز؛ سرزمین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
2
اين بهترين اسم است كه ميتوان گذاشت سرزمين سردرگمي
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین