کد خبر: ۵۴۵۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳

از شیب تند قیمت ارز تا تب قیمت‌ها در بازار لوازم التحریر

آخرین ماه تابستان رنگ و بوی خاصی دارد،اگر کمی به اطرافمان نگاه کنیم پدر و مادران و به ویژه کودکان و نوجوانانی را خواهیم دید که با چه شوقی درحال خرید لوازم التحریر برای سال جدید تحصیلی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
 این روزها بازار لوازم التحریر و کتاب داغ است و همه خانواده‌هایی که فرزند دانش آموز دارند با توجه به وضعیت اقتصادی در حال خرید لوازم التحریر هستند، ولی در کنار این شور و اشتیاق افزایش سرسام آور قیمت لوازم التحریر و کتاب برای بیشترخانواده ها به یک دغدغه تبدیل شده است.

محمدی اولیایی حسین توکلی کتابفروش اهل ارومیه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه نزدیک 20 سال است مغازه کتاب فروشی و لوازم التحریر دارد، تصریح کرد: امسال افزایش قیمت چشمگیری در قیمت لوازم التحریر داریم به طوری که ۲۰ درصد در قیمت لوازم التحریر داخلی و۵۰ درصد در قیمت لوازم التحریر خارجی افزایش قیمت داریم.

این کتاب فروش با اشاره به اینکه هیچ نظارتی بر قیمت گذاری محصولات وجود ندارد، خاطرنشان کرد: از اول شهریور که بازار لوازم التحریر داغ است با کاهش۲۰ درصدی خریدار نسبت به سال گذشته مواجه هستیم.

وی با تاکید به اینکه اکثر مردم تمایل به خرید محصولات خارجی دارند اظهار کرد: کیفیت خوب محصولات خارجی در سال های گذشته باعث شده مردم به خرید این وسایل راغب شده و حمایتی از لوازم التحریر باکیفیت داخلی نداشته باشند.

توکلی ادامه داد: باید برای رونق فروش محصولات داخلی برنامه ریزی و فرهنگ سازی کنیم.

وی درخصوص گرانی این روزهای قیمت کتاب نیز افزود: افزایش قیمت کاغذ باعث افزایش قیمت ۲۰ درصدی کتاب شده و در نتیجه باعث کاهش خریدار و کتاب خوان در جامعه خواهد شد.

پیام یکی دیگر از فروشندگان کتاب ولوازم التحریر درگفت و گو با خبرنگار ایسنا بااشاره به اینکه نظارت کافی برعرضه و فروش لوازم التحریر وجود ندارد اظهارکرد: افزایش ۵۰درصدی قیمت لوازم التحریر باعث شده خرید عمده کتاب فروشی ها کاهش یافته و در نتیجه فروش شان نیز کاهش یابد.

پیام با اشاره به اینکه کاهش واردات کاغذ دلیل اصلی افزایش قیمت کتاب و محصولات کاغذی است تصریح کرد: در سال جاری شاهد کاهش چشمگیر خریداران کتاب بودیم و بیشتر استادان و مدرسان درسی برای صرفه جویی در هزینه ها کتاب های پی دی اف به دانشجویان ارائه می دهند که این ضربه بزرگی به فرهنگ کتاب خوانی کشور خواهد زد.

این فروشنده کتاب و لوازم التحریر ادامه داد: تبلیغات کافی و مناسبی درخصوص تبلیغ محصولات باکیفیت ایرانی صورت نمی گیرد و نمایشگاه های عرضه لوازم التحریر بیشتر بازار فروش لوازم التحریر خارجی است.

فرهاد عزیزی یکی از فروشندگان باسابقه تحریم ها و سودجویی را علت افزایش قیمت کاغذ دانست و یاد آورشد: برخی سودجویان تحریم و افزایش قیمت ارز را دست مایه‌ای برای احتکار کاغذ قرار داده‌اند تا قیمت کاغذ افزایش یافته و به سود برسند.

وی اظهارکرد: احتکار کالا باعث کمیابی کاغذ در بازار و در نتیجه افزایش قیمت کتاب در بازار و کاهش قدرت خرید مردم شده است.

عزیزی درخصوص تمایل مردم به خرید جنس خارجی نیز گفت: در چندسال اخیر لوازم التحریر باکیفیت ایرانی دربازار فراوان وجود دارد ولی متاسفانه فرهنگ سازی و تبلیغات خوبی برای آنها وجود ندارد.

این فروشنده کتاب تصریح کرد: از عمده مشکلات کتابفروشان ارومیه دراین روزها، بساط کردن دستفروش ها در مرکز شهر است که بدون هیچ نظارتی بساط کرده‌اند.

سلیمی رئیس اتحادیه کتابفروشان و لوازم التحریر ارومیه درگفت وگو باخبرنگار ایسنا، افزود: امسال بسته به نوع کالا افزایش ۱۰ تا ۲۰درصدی در قیمت لوازم التحریر را شاهد هستیم.

رئیس اتحادیه کتابفروشان و لوازم التحریر ارومیه ضمن اشاره به افزایش قیمت محصولات با بیان اینکه هیچ کمبودی درعرضه کتب درسی و لوازم التحریر در بازار سطح شهر نداریم خاطرنشان کرد: باتوجه به تحریم ها و افزایش قیمت کاغذ نسبت به سال گذشته ۵درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اعتراض برخی کتابفروشی ها بر دستفروشی لوازم التحریر در سطح شهر اظهار کرد: ۲۰بازرس در چند اکیپ هر روزه برای نظارت برعرضه و فروش کتاب و لوازم التحریر اعزام می شوند.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت مواداولیه، کاغذ، افزایش قیمت دلار و احتکار سودجویان دلیل اصلی افزایش قیمت محصولات حوزه نشر است.

سلیمی با تاکید به اینکه کیفیت محصولات ایرانی نسبت به سال های گذشته بهتر شده است یادآور شد: اکثریت محصولات توزیعی درکتاب فروشی ها و فروشگاه ها ارومیه و حتی استان برای حمایت از کالای داخلی ایرانی هستند.

به گزارش ایسنا،وی با تاکید به اینکه ۴۰۰ کتابفروشی در ارومیه فعال است افزود: به دلیل وضع اقتصادی احتمال کاهش فروش وجود دارد ولی تاکنون هیچ کتابفروشی در ارومیه بدلیل مشکل اقتصادی تعطیل نشده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین