کد خبر: ۵۴۶۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲

"کلاس اولی‌ها" را چطور راهی مدرسه کنیم؟

یک روانشناس استرس و اضطراب کلاس اولی‌ها برای ورود به مدرسه را طبیعی دانست و تاکید کرد: این استرس تا زمانی طبیعی است که در عملکرد کودکان تاثیر منفی نداشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
فاطمه مرادی با اشاره به نزدیکی بازگشایی مدارس، گفت: به طور معمول ابتدای مهر و شروع مدرسه برای دانش آموزان با هیجانات خاصی همراه است، اما در این بین شروع مدرسه برای کلاس اولی ها حال و هوای دیگری دارد و برخی از آنها دچار اضطراب و استرس شدید می‌شوند.

وی افزود: برخی از این کودکان به علت اضطراب و استرس بسیار، استقبالی از مدرسه رفتن نداشته و گاها اضطراب و خودداری آنها برای مدرسه رفتن به حدی می‌رسد که نیاز به درمان پیدا می کنند.

مرادی اضطراب و استرس ناشی از قرار گرفتن در محیط های جدید را طبیعی دانست و تصریح کرد: این استرس و اضطراب در تمامی افراد وجود دارد، اما تا زمانی طبیعی است که در عملکرد افراد ایجاد مشکل نکند.

این روانشناس با بیان اینکه استرس و اضطراب تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی است، گفت: در کنار عوامل ارثی و ژنتیکی، محیط زندگی و نحوه تربیت تاثیر زیادی بر میزان اضطراب و رفتار افراد دارد، به طوری که اگر کودک به صورتی تربیت شده باشد که اعتماد به نفس پایینی داشته، از ارتباط گرفتن با افراد جدید امتناع کند، به سختی از والدین خود جدا شود و یا اجازه ندهد دیگران به دنیایش ورود کنند، قطعا این رفتارها در او موجب می شود برای ورود به فضای مدرسه با مشکلات بیشتری مواجه شود.

این روانشناس قصه گویی و بازی درمانی را راهکاری مناسب برای کاهش اضطراب کودکان عنوان کرد و افزود: والدین می توانند برای کاهش اضطراب کودکان کلاس اولی خود از خاطرات روز اول مدرسه یا هر خاطره شیرین دوران مدرسه برای آن ها بگویند، همچنین والدین می توانند پیش از شروع مدرسه، کودکان را به کلاس درس برده تا از نزدیک با محیط مدرسه آشنا شده و از استرس آنها کم شود.

وی تصریح کرد: گاهی والدین مجبور می‌شوند برای اینکه فرزنداشان به مدرسه بروند آن‌ها را همراهی کنند که توصیه می شود والدین با توجه به ویژگی های رفتاری فرزندانشان در این زمینه عمل کنند و تاحدی که لازم می دانند همراه او باشند و شرایط را طوری فراهم آورند که فرزندشان به مرور و به صورت تدریجی به فضای جدید عادت کند.

مرادی با اشاره به نقش مربیان مدارس بر کاهش اضطراب کودکان خاطرنشان کرد: یک معلم خشک و جدی می‌تواند باعث دلزدگی و افزایش اضطراب کودک شود، لذا توصیه می شود معلمان در روز اول مدرسه به گرمی از دانش آموزان استقبال کرده و با دادن هدایایی کوچک آنها را به فضای مدرسه علاقمند کنند.

وی تاکید کرد: در صورتی که  میزان استرس و اضطراب در کودکان کلاس اولی به حدی باشد که برعملکردشان تاثیر منفی بگذارد لازم است به روانشناس و متخصصان کودک مراجعه کرده تا با انجام مراحل درمانی و آموزش های صحیح  این مشکل مرتفع شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین