کد خبر: ۵۴۶۴۸۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
دیپلمات ارشد سابق کشورمان:

نباید برخوردی کنیم که انگار الفبای روابط بین الملل را نمی‌دانیم/ می‌خواهند از دیدارهای ظریف و کری پیراهن عثمان درست کنند/ همه فهمیده‌اند FATF یک نهاد آمریکایی نیست/ حضور روحانی در جلسه شورای امنیت ضروری است

دیپلمات سابق کشورمان درباره ضرورت حضور رییس‌جمهور در نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ و کشمکش‌ها بر سر تصویب لوایح چهارگانه‌ای که سرنوشت انطباق یا عدم انطباق ایران با استاندارهای جهانی بانکداری و ادامه تبادل مالی در دوران تحریم‌ها با بانک‌های جهان را روشن خواهد کرد توضیحانی را عنوان کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
احمد خرم دیپلمات ارشد سابق کشورمان در خصوص ضرورت سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای شرکت در نشست شورای امنیت که این بار با ریاست رئیس‌جمهور آمریکا قرار است به موضوع ایران در آن پرداخته شود توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش آفتاب نیوز، این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه روحانی به عنوان رئیس‌جمهور موظف است طبق قانون اساسی جایی که موضوع ایران مطرح است حضور داشته باشد، گفت: رئیس‌جمهور باید در مقام دفاع بر بیاید؛ اگر شورای امنیت نوبت دوره ‌ای ریاست را به ترامپ داده و موضعی قرار است علیه ایران مطرح شود، ایران باید بتواند در آن شرکت کند. قطعا رئیس‌جمهور باید برای دفاع از حقوق ایران در این نشست شرکت کند.

وی با تاکید بر اینکه لزوم شرکت در چنین نشستی روشن است نسبت به برخی اظهارنظرها درباره عدم  شرکت در نشستی که آمریکایی‌ها در آن حضور دارند، گفت: ما با مقامات آمریکایی در بسیاری نقاط جهان در عرض این چهل سال همزمان در جلساتی حضور داشتیم. مگر در اجلاس مونیخ آمریکا شرکت نمی‌کند؟ وزیر ما هم شرکت  می‌کند و حرف خودش را می‌زند؛ شورای امنیت هم جلسه‌ای است که ۱۵ عضو دارد. از کشوری که مورد اتهام است دعوت می‌شود که از خودش دفاع کند حال  یک عده نگرانی‌های غیرواقعی دارند که فکر نمی‌کنم به این ترتیب بشود به آن پاسخ داد و نگرانی واقعی نیست و اگر واقعی بود می‌شد از نظر کارشناسی توضیح داد.

خرم در ادامه گفت: آقای کری وزیر خارجه پیشین و ظریف دو سه سال باهم نشست و برخواست کردند و به نتیجه رسیدند؛  خیلی از روسای جمهور ما در مجامع عمومی شرکت می‌کنند و این دلیل نمی‌شود برخوردی کنیم که انگار الفبای روابط بین الملل را نمی‌دانیم؛ مگر روسیه و آمریکا سال‌ها دشمن نبودند و الان نیستند؟  ولی الان قرار و مدار می‌گذارند و با هم می‌نشینند و  موضوعات خود را تبیین می‌کنند.

وی با اشاره به عدم مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا در چهل سال گذشته گفت:  این روش ما عرف نیست و در روابط بین‌الملل و از نظر قانونی هیچ مورد موجهی ندارد .

این دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به ضرورت حضور روحانی در نشست شورای امنیت گفت: شما فرض کنید اگر کسی از شما به دادگاه شکایت کند و دادگاه برای شما دعوتنامه بفرست، شما می‌گویید چون او می‌آید من نمی‌روم؟ خیر. این چنین نیست بلکه شما از خود دفاع می‌کنید و قاضی قضاوت می‌کند و ما باید در این نشست از خودمان دفاع کنیم و سایر کشورهای حاضر در نشست شورای امنیت هم قضاوت خواهند کرد.

وی در خصوص نزدیک شدن پایان مهلت تصویب قوانین لازم برای انطباق با قواعد گروه اقدام ویژه علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم (FATF) گفت: این یک توافق است برای اینکه تمام بانک‌های جهان متعهد شوند که پولشویی نکنند و شفافیت داشته باشند و از تروریسم حمایت نکنند. همه بانک‌های دنیا این کار را کردند به جز  ایران و کره شمالی.

خرم ادامه داد: فرض کنید می‌خواهیم ۱۰ میلیارد دلار فرش بفروشیم، ما نمی‌خواهیم پولش را به دریا بریزیم بلکه باید پولش به حساب ما بیاید. هر کالایی که صادر می‌کنیم اعم از نفت و پسته و هر کالای دیگری اگر قرار باشد پولش برگردد حتی بانک‌های عراق و چین و افغانستان هم موظف هستند با قواعد بانکداری اف ای تی اف منطبق باشند.

وی با بیان اینکه قوانین لازم برای انطباق با استانداردهای این نهاد بین‌المللی یک بار به  مجلس رفت و یک عده مخالفت کردند، گفت: در  نهایت رهبری دو هفته پیش  وظیفه رسیدگی به این قانون را بر عهده مجلس و دولت گذاشتند. الان هم هر دو متوجه شدند اف ای تی اف یک نهاد آمریکایی نیست،  ولی آمریکا می‌تواند از آن سوءاستفاده کند. یعنی می‌تواند تحریم‌هایش را به دیگر کشورها از طریق استانداردهای این نهاد تسری دهد. مثلا هند و ترکیه و پاکستان می‌گویند مانعی بر سر خرید کالا از ایران نمی‌بینند اما اگر ایران عضو این نهاد نباشد، آمریکا می‌تواند نحوه پرداخت‌های مالی این کشورها به ایران را به چالش بکشد.

خرم افزود: ما خودمان با دست خودمان راه را برای خود می‌بندیم و بعد می‌گوییم چرا چین و ترکیه و هند از ما نفت نمی‌خرند! آیا فکر کردیم وقتی خرید انجام شد، پولش را چطور برمی‌گردانیم؟ وقتی نفت ایران خریده می‌شود و نمی‌شود پولش را برگرداند، کشورهای خریدار نفت هم به دلیل جنجالی که با ایران بر سر نحوه پرداخت پیدا می‌کنند، از خیرش می‌گذرند.

وی تاکید کرد : رهبری رسیدگی به این موضوع را به مجلس و دولت واگذار کردند و مشکلی نیست جز عده‌ای که زیادی نگرانند.

خرم در مورد اشکال مجمع تشخیص مصلحت به لوایح باقیمانده اف ای تی اف گفت: کسی از مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر نخواسته است و این نظر به صورت مشورتی داده شده است. از نظر قانونی اگر در مجلس گیر کند و شورای نگهبان تصویب نشود از این مرحله به مجمع می‌رود ولی اگر به این مرحله نرسیده،  مجمع اصلا نباید اظهارنظر کند. وقتی رهبری این مساله را به مجلس و دولت واگذار کردند، حجت بر همه تمام است.

وی در خصوص جنجال به وجود آمده در عرصه سیاست داخلی آمریکا بر سر دیدار محرمانه وزیرخارجه پیشین آمریکا و وزیر خارجه ایران گفت: چون ترامپ مخفیانه با روسیه دیدار کرده و از آنها خواسته در انتخابات آمریکا به نفع خودش دخالت کنند و الان تحت تعقیب است؛ می‌خواهند سعی کنند از دیدارهای بین ظریف و کری پیراهن عثمانی درست کنند و یقه دولت اوباما را بگیرند و بگویند فقط ما نبودیم که چنین کاری کردیم. درحالی که ماهیت موضوع کاملا فرق می‌کند.

خرم افزود: جان کری به ظریف توصیه‌هایی نسبت به موضوعی که خودش معمارش بوده کرده و این نه خیانت و نه تبانی علیه آمریکاست و در نهایت رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم می‌گیرد که چه ‌کار کند. همچنان که قبلا تصمیم گرفت از برجام خارج شود و الان اگر روزی تصمیم بگیرد برگردد، این خود اوست که تصمیم‌گیرنده است؛  پس این موضوع قابل بحث نیست و هیاهوی تبلیغاتی است برای سرپوش گذاشتن بر کاری که ترامپ پشت پرده انتخابات آمریکا با روس‌ها کرده است.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
0
دیپلمات ارشد سابق کشورمان:
نباید برخوردی کنیم که انگار الفبای روابط بین الملل را نمی‌دانیم
پس اقرار میکنید که هیچی نمیدونید. بعلاوه چند بار حمله به سفارتهای مختلف نشان دهنده اوج درک و فهم شماست.!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
مگر بلدید
علی فدایی
|
Germany
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
پس هرکس در حوزه علم ودانش خود اظهارنظر کند
تمشکال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
0
وقتی الاحوازیه در دانمارک دفتر دارد و توسط همین سعودی ها کمک مالی می شود FTAFدیگر کجایش شفاف سازی مالی تروریسم است ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین