کد خبر: ۵۴۷۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷

درخواست کناره‌گیری از قدرت اینبار گریبانگیر نخست‌وزیر هند شد

به دنبال ادعای رئیس جمهور سابق فرانسه در مورد عدم شفافیت مالی «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در عقد یک قرارداد نظامی، مخالفان، کناره گیری مودی از قدرت را خواستار شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
به دنبال ادعای «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور سابق فرانسه مبنی بر اعمال نفوذ «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در انتخاب یک شریک محلی در عقد قرارداد بابت خرید 36 جنگنده «رافائل» ساخت کارخانه فرانسوی «داسو»، اینک احزاب مخالف دولت هند با انتقاد از مودی بابت نحوه خرید این تعداد جنگنده در سال 2016 به ارزش 8.7 میلیارد دلار، مدعی هستند که مودی بیش از حد لازم برای خرید این جنگنده‌ها هزینه کرده و در این معامله به طور شفاف رفتار نکرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، احزاب مخالف دولت هند در ماه‌های اخیر انتخاب شرکت «ریلاینس دیفنس» متعلق به «آنیل آمبانی» تاجر میلیاردر هندی به عنوان شریک کارخانه داسو به جای انتخاب یک شریک دولتی با ده‌ها سال سابقه برای این قرارداد نظامی انتقاد کرده و دولت را زیر سئوال برده‌‌اند.

اولاند جمعه گذشته در سخنانی مدعی شد: «دهلی نو شرکت داسو را برای انتخاب شرکت ریلاینس دیفنس در فشار گذاشت و ما چاره‌ای دیگر نداشتیم و طرفی را که به ما معرفی کردند، انتخاب کردیم.»

بر اساس قوانین خرید در هند، یک شرکت خارجی باید دست‌کم 30 درصد از قرارداد را در هند سرمایه گذاری کند تا بدین وسیله به کاهش واردات و تولید در این کشور کمک شود.

«رائول گاندی» رئیس حزب اصلی مخالف دولت در انتقاد از نخست وزیر، در توییتر نوشت: «نخست‌وزیر به طور شخصی مذاکره کرد و پشت درهای بسته قرارداد رافائل را تغییر داد. با کمک فرانسوا اولاند اکنون متوجه شده‌ایم که نارندرا مودی به نفع آنیل آمبانی قرارداد چند میلیارد دلاری را منعقد کرد. نخست‌وزیر به هند خیانت کرده است.»

«آناند شارما» رهبر ارشد کنگره نیز در این زمینه گفت که مودی هیچ حق اخلاقی برای ماندن در قدرت ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مودی سال ۲۰۱۴ با پیروزی در انتخابات پارلمانی نخست وزیر هند شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین