کد خبر: ۵۴۷۸۹۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳

ورود اردوغان به آلمان با درخواست درج نام جنبش گولن در لیست سازمان تروریستی این کشور

رئیس جمهوری ترکیه که امروز (پنج‌شنبه) به آلمان وارد شد از برلین خواست تا جنبش فتح الله گولن را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت بشناسد؛ جنبشی که ترکیه آن را مقصر کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی می‌داند.
آفتاب‌‌نیوز :
آلمان پیشتر این درخواست را رد و تاکید کرده بود که به اسناد و مدارک بیشتری نیاز دارد تا طرفداران جنبش فتح الله گولن، مبلغ سیاسی مستقر در آمریکا را به کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ برای سرنگونی دولت آنکارا مرتبط بداند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز برای یک سفر رسمی سه روزه جنجالی وارد آلمان شد، سفری که هر دو طرف امیدوارند این سفر بتواند به بازسازی روابط خدشه‌دارشده‌شان بینجامد.

این درحالی است که تدابیر امنیتی در آلمان همزمان با سفر اردوغان تشدید شده است. فرانک‌والتر اشتاینمایر، رئیس‌جمهوری آلمان از اردوغان در نخستین سفر رسمی‌اش به این کشور از سال ۲۰۱۴ استقبال کرد. قرار است اردوغان در یک مراسم صرف شام رسمی در روز جمعه شرکت کند و دو بار با مرکل دیدار خواهد کرد که انتظار می‌رود نشست‌شان متمرکز بر سوریه باشد.

او روز شنبه نیز به کلن سفر می‌کند تا یکی از بزرگترین مساجد اروپا را افتتاح کند.

وی پیشتر در مقاله‌ای در روزنامه فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ نوشته بود: انتظار اصلی ما از دولت آلمان این است که جنبش فتح الله گولن را به عنوان مسؤول کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی به رسمیت بشناسد، درست همانند اقدامی که انگلیس انجام داد.

روابط میان آنکارا و برلین به دنبال سرکوب‌گری‌ها در ترکیه پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ که در جریان آن چندین تبعه آلمانی زندانی شدند، به شدت خدشه دار شده است.

اردوغان در ادامه این مقاله نوشت: ما هدف‌مان یعنی افزایش روابط اقتصادی و تجاری‌مان را دنبال می‌کنیم. به خاطر رفاه و سعادت و همچنین آینده هر دو کشور بیایید منافع مشترک‌مان را افزایش و مشکلات‌مان را کاهش دهیم.

آلمان خانه سه میلیون تبعه ترکیه‌ای محسوب می‌شود. آنکارا از برلین به خاطر اعطای پناهندگی به کودتاچیان ادعا شده خشمگین است و مقامات آلمان نیز از نفوذ اردوغان بر ترک‌های آلمان عصبانی هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اردوغان قصد دارد در هر روز از سفر سه روزه‌اش به آلمان با آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور دیداری داشته باشد اما مقامات هر دو کشور اعلام کردند که کمک مالی برای اقتصاد بحران زده ترکیه در برنامه این دیدارها قرار ندارد. برلین نگرانی‌ها در رابطه با سفر رسمی اردوغان به آلمان را با تاکید بر اینکه مساله حقوق بشر در راس برنامه این سفر قرار دارد، منحرف کرده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین