کد خبر: ۵۴۷۹۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶
در واکنش به اظهارات ضد برجامی ترامپ در نشست شورای امنیت؛

جنبش عدم تعهد از برجام حمایت کرد

جنبش عدم تعهد در واکنش به ریاست روز سه شنبه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بر نشست شورای امنیت سازمان ملل که تلاش کرده بود از آن تریبون، خروج غیر قانونی دولت خود از برجام را توجیه کند، بار دیگر حمایت قاطع اعضای این جنبش از برجام را اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
جنبش عدم تعهد با ارسال نامه ای به ریاست دوره ای شورای امنیت، رییس مجمع عمومی و دبیر کل سازمان ملل، خواستار آن شدند تا این نامه به عنوان سند شورای امنیت و مجمع عمومی ثبت شود.

این مواضع شامل بندی در حمایت از انعقاد برجام بین ایران و پنج بعلاوه یک، محکومیت نوسازی سلاح های هسته ای که از جمله در راهبرد هسته ای آمریکا مورد اشاره قرار گرفته است، و انتقاد از عدم پای بندی کشورهای هسته ای به تعهدات خود در قالب ان پی تی است.

در این سند، 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد، علاوه بر تأکید بر جهانشمولی ان پی تی، خواستار انعقاد کنوانسیون جامع در زمینه سلاح های هسته ای شده اند.

همچنین آنها کسب توانمندی هسته ای توسط اسرائیل را محکوم کرده و با اشاره به تهدید این سلاح ها در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن، خواستار پیوستن آن به ان پی تی شده اند.

اعضای عدم تعهد در این راستا به پیشنهاد ایران مبنی بر ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای نیز اشاره کرده و خواستار افزایش تلاشها جهت تسریع در تحقق آن شده اند. 

طبق این سند، با اشاره به اینکه آمریکا طبق کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی موظف بوده تمامی سلاح های شیمیایی خود را حداکثر تا سال 2012 منهدم کند که به این تعهد پایبند نبوده است، از این کشور خواسته‌اند تا سریعاً باقیمانده سلاح های شیمیایی خود را نابود کند.

به گزارش ایرنا از مقر سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد همچنین خواستار جلوگیری از تولید نوع جدیدی از سلاح های کشتار جمعی و نیز ممانعت از دستیابی تروریست ها به اینگونه سلاح ها شده اند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
علی غیاثی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
0
0
آیا جنبش عدم تعهدکه تشکیلات آن به پیش از سقوط اتحاد شوروی مربوط میشود هنوز قدرت و یا وحود خارجی دارد که از برجام حمایت کند !!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین