کد خبر: ۵۴۸۳۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
ایران قصد دارد با فروش نفت و انجام معاملات بین‌المللی به جای دلار با سایر ارزها، با تحریم های آمریکا مقابله کند

ظریف اروپا را به خروج از برجام تهدید کرد؛ مکانیسم ویژه اروپا ناکارآمد باشد، از برجام خارج می شویم

واشنگتن پست به نقل از وزیر امور خارجه ایران نوشت، در صورتی که مکانیسم ویژه اروپا برای حفظ توافقنامه هسته ای کارایی نداشته باشد، ایران از این توافقنامه خارج می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
'محمد جواد ظریف' شنبه شب طی میزگردی با خبرنگاران حاضر در نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک، درباره پایبندی ایران به توافقنامه هسته ای گفت: در صورتی که مکانیسم ویژه ایجاد شده از سوی اروپایی ها کارایی نداشته باشد، ایران احتمالا از این توافقنامه خارج می شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از واشنگتن پست، در پی خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ ای، کشورهای اروپایی از تصمیم خود برای ایجاد مکانیسم ویژه به منظور تسهیل روند پرداخت‌ های مربوط به صادرات و واردات ایران دارند تا از این طریق، فعالان اقتصادی را به پیگیری داد و ستد قانونی با ایران ترغیب کنند.

ظریف اروپا را به خروج از برجام تهدید کرد؛ مکانیسم ویژه اروپا ناکارامد باشد، از برجام خارج می شویم

ظریف افزود: ایران قصد دارد با فروش نفت و انجام معاملات بین المللی به جای دلار با سایر ارزها، با تحریم های آمریکا بر فروش نفت کشور مقابله کند. مکانیسم اصلی، حذف دلار است.

وی با بیان این مطلب که کشورها شروع به عقد توافقنامه هایی برای استفاده از پول های رایج شان در داد و ستد دوجانبه با ایران کردند، افزود: شما می توانید از پول خودتان استفاده کنید. کالا و اجناس را با پول رایج خود بفروشید، اجناس را با پول رایج سایر کشورها بخرید و در پایان یک دوره مشخص، این را با ارزی غیر از دلار تراز کنید. این کاملا ممکن است و شاید حتی مفید باشد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که ممکن است خروج ایران از توافقنامه هسته ای باب حمله نظامی به ایران را بگشاید، گفت: فکر می کنم اگر آمریکا باور داشت می تواند در چنین حمله ای به ایران موفق شود، این کار را انجام می داد.

به نوشته واشنگتن پست، در حالی که مقامات آمریکا مدعی حضور ایران در درگیری های سوریه، عراق، لبنان و یمن هستند؛ ظریف با زبان انگلیسی سلیس و روان، آمریکا را به عنوان متجاوز منطقه معرفی کرد.

ظریف خاطر نشان کرد: آیا نقشه ای که نشان دهنده همه پایگاه های آمریکایی مستقر در اطراف ماست را دیده و گفته اید چرا ایرانی ها کشورشان را در وسط این پایگاه ها قرار داده اند؟ ما در منطقه خودمان هستیم و به هیچ کشوری حمله نکرده ایم. بدون اینکه از ما درخواست شود، سربازان خود را به هیچ کجا نفرستادیم. ما از اندازه کشورمان، جغرافیای مان و منابع مان راضی هستیم و به خاک، منابع یا مردم هیچ کجای دیگر چشم ندوخته ایم.

'دونالد ترامپ' 18 اردیبهشت‌ امسال به طور یکجانبه از توافقنامه هسته ای ایران خارج شد و متعاقب آن، خزانه ‌داریآمریکا اعلام کرد تحریم‌ های هسته ‌ای ایران که طبق این توافقنامه لغو شده بود، طی دوره ‌های 90 و 180 روزه احیا خواهند شد.

ترامپ شامگاه دوشنبه 15 مرداد دستور اجرای اولین بسته تحریم ‌ها علیه ایران را صادر کرد.

تصمیم ترامپ با مخالفت‌ بسیاری از کشورها در سراسر جهان رو به شد و موافقت با آن، محدود به رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی بود.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
به به زبان انگلیس سلیس دلار شد ۱۷هزار تومن
ناشناس
|
France
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
برای اروپا که بهتر میشه راحت میشوند از شر آمریکا چی گیر شما میاد جناب ظریف
ناشناس
|
Turkey
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
خودمون به اف ای تی اف نمی پیوندیم بعد اروپا رو تهدید می کنیم که اگر برنامه شما به جایی نرسد!
تا وقتی ما عضو پیمان عدم حمایت مالی از تروریسم نشویم یک یورو هم اروپا نمی تواند وارد ایران کند
یعنی م‌فقیت برنامه اروپا هم در گرو پیوستن ما به اف ای تی اف است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین