کد خبر: ۵۴۸۴۹۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

هشدار: روانگردان‌های جدید درمان دارویی ندارند!

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درمان مواد مخدر صنعتی و روانگردان های جدید طولانی مدت و بسیار سخت است و حتی درمان دارویی جایگزین هم ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :
سعید صفاتیان گفت: پیش از این در مورد درمان تریاک یا هروئین به عنوان مخدر سنتی درمان نگهدارنده تجویز می شد و فرد مصرف کننده پس از سه دوره مصرف متادون و ارتباط با روانشناس و مددکار می توانست بسیاری از مشکلات خود را برطرف کند اما در مورد مواد مخدر صنعتی این امکان وجود ندارد.  او تاکید کرد: هیچ کجای دنیا هم درمان روانگردان ها، دارویی نیست و باید این افراد تحت روان درمانی های طولانی مدت قرار گیرند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تنوع مواد مخدر در حوزه مقابله نیز چالش هایی را ایجاد می کند زیرا شناخت این مواد سخت است و حتی در شکل و ظاهر هم قابل تشخیص نیست.
وی افزود: زمانی قرص های اکستازی برای جلب نظر مصرف کنندگان و ترغیب آنان با رنگ های جذاب و علائم خاص طراحی می شد اما اکنون کاملا به قرص های دارویی شبیه است به همین دلیل قابل حمل است و ممکن است در بازرسی ها ایجاد شک و شبهه نکند.

صفاتیان اضافه کرد: در حوزه درمان مواد مخدر هم تنوع زیاد ما را دچار چالش می کند زیرا عموما حتی کارشناسان اعتیاد، اثرات و پیامدهای مواد جدید را نمی شناسند و متاسفانه باید گفت آموزش های حوزه اعتیاد به ویژه در زمینه پیشگیری قدیمی است و نیاز به بروز رسانی دارد.

رسانه‌ها واقعیات موادمخدر را اعلام کنند

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رسانه های رسمی باید واقعیت های مواد مخدر را بیان کنند زیرا اگر اطلاعات ناقص و ناکافی به مخاطبان بدهند، فردی که دنبال دستیابی به اطلاعات است از کانال های نادرست به دست می آورد. او با تاکید بر لزوم شفاف سازی و ارائه اطلاعات کامل به مخاطبان در زمینه انواع مواد مخدر و اثرات آنها، افزود: سودجویان و قاچاقچیان در زمینه اطلاع رسانی بسیار دقیق و حرفه ای برنامه ریزی می کنند و از اینرو رسانه های رسمی به عنوان جبهه مقابل باید برای پیشگیری و کاهش تقاضا، اطلاعات صحیح و کامل در اختیار مخاطبان قرار دهد.

صفاتیان ادامه داد: سهولت دسترسی به اینترنت و فضای مجازی باعث شده است که هرکسی تنها با یک کلیک، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورد؛ بنابراین رسانه ها باید از کارشناسان خبره به طور پیوسته برای اطلاع رسانی درباره انواع مواد مخدر بهره گیرند و جلوتر از شتاب تند تنوع مواد مخدر پیش بروند. او درباره تنوع مواد مخدر اظهار داشت: تنوع این مواد یکی از موضوعات مهم برای متخصصان، کارشناسان و سیاستگذاران اعتیاد است؛ تا ٢ دهه قبل حداکثر ١٠ نوع ماده مخدر و روانگردان وجود داشت که تقریبا برای همه افراد جامعه شناخته شده بود اما اکنون اینطور نیست.

پژوهشگر اعتیاد یادآور شد: تنوع مواد مخدر به ویژه در مواد صنعتی و روانگردان ها نسبت به مواد سنتی بیشتر است؛ در واقع مواد صنعتی بر اساس فرمول شیمیایی و ترکیبات مختلف، ماده جدیدی را به وجود می آورد که هر یک می تواند علایم و اثرات خود را در پی داشته باشد. به عنوان مثال گفته می شود که بیش از 5٠٠ نوع ماده اکستازی وجود دارد اما در مجموع همه اینها روانگردان است.
صفاتیان تنوع مواد مخدر در حوزه پیشگیری از اعتیاد را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: گزینه های متعدد، سهولت دسترسی و استعمال و ناشناخته بودن مواد همچنین قیمت پایین آنها باعث تمایل به تجربه و مصرف می شود.
پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر پیش از این درباره تنوع مواد مخدر به ایرنا گفته بود که مواد محرک جدید صناعی (NPS) با تنوع زیاد و بیش از 700 گونه در دنیا شناخته شده است اما تنوع مواد محرک صنعتی در کشور ما زیاد نیست و این مواد جدید به هیچ عنوان به صورت تجاری وارد کشور ما نشده است.

او همچنین افزود: اطلاع رسانی درباره تنوع مواد مخدر و محرک از طریق رسانه ها، محیط های آموزشی و عمومی باید به صورت مستمر انجام شود تا مردم در مورد اینگونه مواد هوشیار باشند. بر اساس آخرین آمار، ٢ میلیون و ٨٠٨ هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در ایران هستند و تریاک، گل، هروئین و شیشه به ترتیب بیشترین میزان مصرف را دارد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین