کد خبر: ۵۴۸۵۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹

امروز اول اکتبر؛ سالروز تولد ناسا

به دنبال موفقیت‌های شوروی در پرتاب اسپوتنیک-1, نخستین ماهواره جهان و به دنبال آن فرستادن "لایکا", نخستین موجود زنده به فضا, دولت آمریکا تصمیم گرفت به فعالیت‌های فضایی خود مرکزیتی بدهد و بر همین اساس در اول اکتبر 1958 اداره ملی هوانوردی و فضایی(National Aeronautics and Space Administration -NASA) آمریکا بر پایه کمیته مشورتی ملی آژانس هواشناسی(National Advisory Committee for Aeronautics -NACA) که در سال 1946تشکیل شده بود ایجاد گردید و مسئولیت برنامه های فضایی غیرنظامی همچنین تحقیقات هوانوردی را بر عهده آن گذاشت.
آفتاب‌‌نیوز :
دوایت آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا توسعه فناوری فضایی و ارائه برنامه‌های مرتبط با این صنعت و اداره امور را به سازمان فضایی جدید واگذار کرد. از زمان تأسیس ناسا تاکنون، اکثر تلاش‌های اکتشافات فضایی آمریکا از جمله مأموریت‌های فرود آپولو در ماه، ایستگاه فضایی اسکای‌لب و ایستگاه فضایی بین‌المللی با پشتیبانی و نظارت انجام شده است.

اینک و بعد از قریب 60 سال از آغاز فعالیت می‌بینیم که طی این مدت ناسا دارای کارنامه‌ای قابل توجه است:

- انجام 5 برنامه سرنشین‌دار با نام‌های مرکوری, جمینی, آپولو, اسکای لب و شاتل فضایی

- 12 مسافر فضایی در سطح ماه راهپیمایی کرده‌اند. 12 تن دیگر به گرد مدار ماه چرخیده اند.

-  ماهواره‌ها جو زمین را دقیقه به دقیقه وارسی می‌کنند و پیش‌بینی‌ها را دقیق‌تر می‌سازند و از وقوع طوفان‌های مهم از پیش خبر می‌دهند.

-  از اواسط دهه 1960 مکالمات تلویزیونی و تلفنی مانند یک امر عادی از طریق ماهواره‌هایی که در 35 هزار کیلومتری بالای سطح زمین قرار می‌گیرند، انجام گرفته است.

-  عکس‌هایی که توسط ماهواره‌های سنجش از دور برداشته شده‌اند برای کشف آلودگی هوا، وارسی توده‌های برف در کوهستان‌ها، فهرست برداری از جنگل‌های الواری، پیش‌بینی وضع محصول گندم و بسیاری از چیزهای دیگر، به کار می روند.

- کاوشگرهای فضایی علمی روی کره مریخ فرود آمده، از مشتری، زهره، عطارد، زحل، اورانوس و نپتون عکسبرداری کرده‌اند. از برکت این کاشفان خودکار اکنون انسان می‌داند که مریخ قرمز رنگ دارای شرایط اقلیمی پویاست، که مشتری دستخوش چنان طوفان‌های عظیم و سهمگینی است که برای بلعیدن زمین کفایت می‌کنند، که سطح زهره آن قدر داغ است که بتوان روی آن برخی فلزات را گداخت، که عطارد دارای گودال‌های بسیاری است و مانند ماه زمین بایر و عقیم است.

- سامانه‌های ماهواره‌ای ناوبری امروز ناوگان‌های باربری و مسافرتی را به دقت زیر نظر دارد.

- تلفن‌های همراه با بهره‌گیری از ماهواره‌های مخابراتی ارتباط صوتی و تصویری بین مردم دنیا را در هر نقطه کره زمین به سادگی ممکن ساخته است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین