کد خبر: ۵۴۸۸۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵

نمایش یک مومیایی طبیعی در ایران/ عکس

این اثر یک مومیایی منحصربه فرد است و تفاوت آن با مومیایی دیگر از جمله مومیایی‌های مردان نمکی ایران و مومیایی مصر باستان در این است که این مومیایی طبیعی است یعنی فرد مومیایی شده در باتلاق تبدیل به مومیایی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
در پی برگزاری آثار نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به‌روایت موزه درنتس» در موزه ملی که بالغ بر 331 اثر (500 عدد از نظر تعداد) از تاریخ و هنر هلند را در بر می‌گیرد، یک اثر منحصربه فرد نیز به نمایش درآمده است که در نوع خود می‌تواند برای اهل تحقیق و افراد علاقه مند به مباحث تاریخی و علوم زیستی مورد توجه قرار گیرد.

این اثر یک مومیایی جالب است و تفاوت آن با مومیایی دیگر از جمله مومیایی‌های مردان نمکی ایران و مومیایی مصر باستان در این است که این مومیایی طبیعی است، یعنی فرد مومیایی شده در باتلاق تبدیل به مومیایی شده است.

در توضیحات این مومیایی جالب که معروف به مرد اکسلورموند است آورده شده است: از دوره آهن تعدادی مومیایی طبیعی انسان در باتلاق‌ها یافت شده که بهترین نمونه آنها مرد اکسلورمند است.

این مرد بین سال‌های 430 تا 250 پیش از میلاد می‌زیسته و جسد وی در سال 1914 م (1293 خورشیدی) در باتلاقی نزدیک اکسلورموند کشف شد.

با توجه به اینکه در زمان کشف هنوز شیوه‌های امروزی حفاظت ابداع نشده بود برای حفظ جسد مومیایی آن را خشک کردند در نتیجه شکل ظاهری جسد با زمان کشف آن تفاوت بسیاری دارد.

در مجموع جسد کامل است و فقط ساعد، دست چپ، انگشتان، زانو و پای راست آن از بین رفته است.

با توجه به سیبیل و احتمالا ریش می‌توان نتیجه گرفت که جسد مربوط به مردی است که طبق ویژگی‌های استخوانی کمتر از 45 سال داشته است.

آثار نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به‌روایت موزه درنتس» از 10 مهر افتتاح و علاقه مندان می‌توانند تا فروردین سال 98 از این آثار در ساختمان موزه دوران اسلامی جنب موزه ملی بازدید به عمل آورند.

نمایش یک مومیایی طبیعی در ایران/ عکس

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین