کد خبر: ۵۴۹۰۷۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴

گورخر ایرانی در پارک ملی کویر احیا شد

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان از انتقال موفقیت‌آمیز گورخر ایرانی به پارک ملی کویر مرکزی خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
عباسعلی دامنگیر امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان توانسته است پس از 33 سال و برای اولین بار در ایران، عملیات زنده‌گیری گورخر ایرانی به روش بیهوشی را به مرحله اجرا درآورد.

وی اضافه کرد: در این پروژه، تعداد 10 رأس گورخر ایرانی از سایت علمی و تحقیقاتی توران، با روش‌های روز دنیا بی‌هوش شده و پس از قرار گرفتن در محفظه‌هایی که از قبل طراحی و ساخته شده بود، به‌وسیله کامیون‌های مخصوص به پارک ملی کویر مرکزی منتقل شدند.

دامنگیر ادامه داد: علیرغم مسیر سخت و سنگلاخی پارک ملی کویر، خوشبختانه این پروژه با 70 درصد موفقیت به سرانجام رسیده و هفت رأس از این جانوران زنده گیری شده به سلامت به زیستگاه جدید خود منتقل شدند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان اضافه کرد: این انتقال برای اولین بار با یک جمعیت شناسنامه‌دار (بیومتری، ژنی، علامت گزاری شده و ...) برای معرفی مجدد و احیای زیستگاه پارک ملی کویر مرکزی صورت گرفته است.

دامنگیر با اشاره به اینکه تلف شدن حیوانات در فرآیند انتقال امری طبیعی بوده و این امکان در همه جای دنیا وجود دارد، اضافه کرد: یکی از گورها به دلیل حساسیت به داروی بیهوشی مخصوص فردسمان تلف شد و دو رأس دیگر نیز به دلیل شرایط سخت انتقال و بیابانی و کویری بودن جاده تلف شدند.

وی تصریح کرد: اگر مانند اکثر کشورهای دنیا، امکان انتقال هوایی این حیوانات فراهم می‌بود، موفقیت 90 درصدی پروژه حاصل می‌شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان افزود: پارک ملی کویر در گذشته یکی از زیستگاه‌های مهم گور ایرانی بوده که متأسفانه از سال‌ها قبل به دلیل شرایطی که مهم‌ترین آن‌ها خشک‌سالی است، دیگر این‌گونه در معرض خطر انقراض در این زیستگاه مشاهده نشد؛ ولی خوشبختانه در سنوات اخیر با پیگیری‌های صورت گرفته و احیای مجدد زیستگاه، شرایط برگشت دوباره این ‌گونه ارزشمند جانوری به این پارک ملی فراهم آمد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین