کد خبر: ۵۴۹۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰

ارز مسافرتی ۱۰هزار تومان می‌شود؟

با توجه به بخشنامه‌های اخیر بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و همچنین سیاست‌هایی که به منظور ایجاد تعادل در معاملات صرافی‌ها در دستور کار قرار گرفته و آنها را ملزم به انجام معاملات ارزی در محدوده قیمتی بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان می‌کند، این توقع ایجاد شده است که بتوان ارزهای خدماتی از جمله مسافرتی را با نرخ حدود ۱۰ هزار تومان تهیه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
هفته گذشته بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که صرافی‌ها می‌توانند معاملات ارزی را تا سقف ۵۰۰۰ یورو به صورت آزاد انجام دهند. به عبارتی صرافی‌ها که تا پیش از این معاملات آن‌ها محدود به خرید و فروش به شرط ارائه مدارک و در قالب ۲۳ ارز خدماتی بود، از این پس می‌توانند تا سقف تعیین شده ارز آزاد بفروشند؛ یعنی حتی معاملاتی که نیاز به ارائه مدرک از سوی خریدار ندارد. بعد از اعلام این بخشنامه سایر خبرها از این حکایت داشت که کانون صرافان به این صنف اعلام کرده است که باید دلار را در محدوده ۱۰ هزار تومان قیمت گذاری کرده و در صورت خرید با این نرخ آن را به فروش برسانند. 

در روز چهارشنبه هفته گذشته یعنی همزمان با ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی برای معاملات آزاد صرافی‌ها، مشاهدات میدانی از این حکایت داشت که برخی صرافی‌ها روی تابلوهای خود نرخ ۱۰ هزار تومان را برای دلار ثبت کرده‌اند. پرس و جو از این صرافی‌ها از این حکایت داشت که قرار است از هفته آینده ارز خریداری شده در محدوده ۱۰ هزار تومان را با همین نرخ ارائه کنند که شامل معاملات آزاد و ارزهای خدماتی از جمله مسافرتی می‌شود. 

اما در کنار صرافی‌ها، بانک‌ها نیز در مدت اخیر نسبت به فروش ارز مسافرتی اقدام کردند که البته در ابتدا هم‌قیمت بازار آزاد بود و در زمانی که یورو در بازار آزاد به ۲۰ هزار تومان رسید، بانک‌ها ارز مسافرتی را تا ۱۹ هزار تومان هم می‌فروختند، اما در روزهای گذشته با ریزش قیمت ارز در بازار آزاد قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها نیز به شدت کاهش یافت و تا ۱۲ هزار تومان هم پیش رفت. در عین حال که اکنون بانک‌ها دلار را تا کمتر از ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، با توجه به شرایط جدیدی که برای معاملات صرافی‌ها و نرخ گذاری ارز در بانک و صرافی ایجاد شده است، باید منتظر کاهش نرخ ارز مسافرتی بود، اما این موضوع قابل توجه است که آیا صرافی ها می‌توانند در رقابت با نرخ‌های بالاتر بازار، دلار را از مردم تا ۱۰ هزار تومان خریداری کرده و با این نرخ بفروشند؟


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین