کد خبر: ۵۴۹۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴

اعتراض دو کره ژاپنی

ژاپن به احتمال زیاد در مانور دریایی بین‌المللی که قرار است روزهای آینده در آب‌های کره جنوبی برگزار شود شرکت نخواهد کرد. این تصمیم به دنبال درخواست‌های سئول از توکیو برای تغییر پرچم "آفتاب تابان" بر فراز ناوهای این کشور اتخاذ شده است. کره‌ای‌ها این پرچم را یادآور دوران استعمار ژاپن می‌دانند.
آفتاب‌‌نیوز :
 روابط بین ژاپن و همسایگانش در پی اقدامات و رویکردهای استعماری توکیو و همچنین مناقشات منطقه‌ای و استفاده از دختران و زنان به عنوان کارگران جنسی در جریان جنگ طلبی ژاپن به شدت تیره و تار بوده است.

بسیاری از سکنه دو کره، پرچم قرمز و سفید آفتاب تابان ژاپن را نمادی از تهاجمات قبلی نظامی این کشور و اشغال شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ می دانند.

یوشیهیده سوگا، دبیرکابینه ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت که وزارت دفاع در حال بررسی شرکت در این مانور است.

خبرگزاری رسمی ژاپن گفته است که توکیو به سئول اطلاع داده بعید است در این مانور شرکت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وبسایت کره شمالی "یوریمین جوکری" با تبعیت از اظهارات کره جنوبی در انتقاد از به اهتزاز درآوردن این پرچم توسط یگان نیروی دریایی ژاپن گزارش داد:‌ این پرچم، پرچمی با مصداق جنایت جنگی است که امپریالیست های قرن ۲۰ ژاپن زمانی که تهاجمات وحشیانه خود را علیه ملت ما و سایر کشورهای آسیایی انجام دادند، از آن استفاده کردند. استفاده از این پرچم، یک توهین غیرقابل قبول و تمسخر مردم ماست.

دولت کره جنوبی پیش از این از ژاپن خواسته بود تا این پرچم را در یگان کشتی های نیروی دریایی خود استفاده نکند. دفتر ریاست جمهوری حدود ۲۵۰ درخواست از مردم دریافت کرده مبنی بر اینکه اجازه ورود کشتی ژاپنی داده نشود.

پرچم آفتاب تابان مورد استفاده از سوی ناوگان دریایی سطلنتی ژاپن در سراسر آسیا و پاسیفیک پیش و در جریان جنگ دوم جهانی بود و در سال ۱۹۵۴ با تغییراتی از سوی نیروی دریایی ژاپن استفاده می شود.

همچنین نمونه های دیگری از آن توسط نیروی زمینی و از سوی برخی از ملوانان ژاپنی استفاده می شود اما برخی از مردم کره جنوبی می گویند که این نشانه با نماد نازی صلیب شکسته برابری می کند.

وزیر خارجه کره جنوبی نیز گفته است:‌ وزارت خارجه موضع ما را درباره استفاده از این پرچم از سوی ژاپن اعلام کرده و بنابراین دولت توکیو باید به طور کامل این مساله را مدنظر قرار دهد.

پرچم ملی ژاپن پس از جنگ دوم یک دایره سرخرنگ بر زمینه سفید بوده اما پرچم نیروی دریایی نشانگر طلوع خورشید است که یادآور پرچم این کشور در دوره قبل از جنگ و استعمار کشورهای منطقه از جمله شبه جزیره کره بوده است.

مقامات ژاپنی گفته‌اند که پرچم نیروی دریایی (که نیروی دفاع دریایی خوانده می‌شود) مصوب قانون تشکیل این نیرو است و برای شناساندن ملیت کشتی‌های ژاپنی به کار می‌رود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین