کد خبر: ۵۴۹۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳

شهردار تهران: باید در کنار هویت تاریخی به هویت طبیعی شهر هم توجه شود

شهردار تهران گفت: هویت تاریخی همواره مورد تأکید است اما باید هویت طبیعی هم در کنار هویت تاریخی شهر حفظ شود.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدعلی افشانی در مراسمی که عصر امروز (شنبه) با حضور استاندار تهران، فرماندار تهران و جمعی از اعضای شورای شهر تهران به مناسبت روز تهران برگزار شد، اظهار کرد: در برنامه‌ای که در شورای شهر هنگام معرفی برای منصب شهرداری ارائه کردند و همچنین در برنامه سوم بر این موضوع تاکید کردند که تهران پایتخت ایران و نماد ملی همگرایی ایرانیان است.

وی ادامه داد: اگر به این نکته توجه کردید، نه‌تنها تهران بلکه ایران را از آسیب‌هایی که بر اثر تفرق و عدم توجه به این واژه بسیار مهم ممکن است دچار شود، نجات خواهیم داد. اینجا مرکز تنوع قومی، مذهبی و دینی است و همه انسان‌ها با گرایش‌های مختلف از سراسر کشور اینجا زندگی می‌کنند و باید به این نکته توجه کرد که اینجا پایتخت ایران است و صرفا مرکز استان تهران نیست؛ پایتختی که تنوع قومی، مذهبی و دینی دارد و این امر تبدیل به همگرایی ملی شده است و این زمانی اتفاق می‌افتد که به جای ساکن، شهروند را بپذیریم. در حقیقت شهروند از زمانی جایگزین شد که انسان‌ها حق رأی پیدا کردند.

شهردار تهران اضافه کرد: ساکن حق سکونت دارد اما شهروند به واسطه حق رأی، حق حکومت دارد. به همین دلیل می‌توان گفت فرقی بین کرد، لر، آذری و زاهدانی وجود ندارد و هر کس حق رأی داشته باشد، حاکم می‌شود. اگر با این نگاه به ساکنان این شهر به عنوان شهروند نگریستیم و وقتی این شهروندان همگرایی ملی داشته باشند، این گاه به صورت شعاعی تمام ایران را در خواهد نوردید.

افشانی خاطرنشان کرد: آن چیزی که عنوان می‌کنم این است که اینجا مرکز ایران و مرکز همگرایی ملی است و بایستی حق شهروندی را به رسمیت بشناسیم.

وی با اشاره به این که تهران مرکز تجدد و نوآوری ایران است، گفت: اولین دانشگاه در تهران بوده است. همچنین شکل‌گیری احزاب، نهادهای مدنی از این شهر اتفاق افتاد. رادیو، تلویزیون و صداوسیما در این شهر ایجاد شدند. در حقیقت تهران موتور محرک انقلاب ایران بود؛ یعنی هر تصمیمی که در تهران گرفته شود در ایران جاری خواهد شد که نمونه آن را می‌توانیم در انقلاب ببینیم. در حقیقت هر شعاری که در زمان انقلاب در تهران داده می‌شد در تمام شهرستان‌های کشور نیز گفته می‌شد.

وی افزود: تهران در زمان نبرد شهر لشکر محمدرسول‌الله (ص) بود. کسانی که در استان خوزستان بودند، می‌دانند فرزندان این شهر چه شجاعانه از این خاک دفاع کردند؛ بنابراین بایستی اینجا را پایتخت ایران بدانیم و تلاش کنیم همگرایی ملی در این شهر و سپس در تمام کشور نقش‌آفرین شود.

افشانی اظهار کرد: گاهی اوقات کسانی تهران را در حد یک شهر تنزل می‌دهند. حتما این افراد به تهران خدمت نمی‌کنند. همچنین کسانی که فقط تهران را گروهی و خاص می‌دانند نیز معنای پایتخت را نمی‌دانند.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به رسمی شدن تهران به عنوان پایتخت ایران در ۱۴ مهر ۱۲۸۶ در متمم قانون اساسی اشاره کرد و گفت: امنیت به قدری اهمیت دارد که حتی خداوند نیز در قرآن به شهر امن قسم می‌خورد. پس باید در شهری که زندگی می‌کنیم امنیت برای همه ایجاد شود که این امنیت شامل امنیت روانی، اجتماعی، فیزیکی و ساختمانی است. شهری که امروز در اختیار ماست، باید برای آن چه کنیم که در جهان کنونی و در میان شهرهای مشابه شهری زیست‌پذیر و مناسب باشد؟

وی ادامه داد: شعاری که انتخاب شد و شورای شهر نیز به آن رأی داد، شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر است که شاخص‌های این زیست‌پذیری شامل ایمن‌پذیری، حمل‌ونقل عمومی مناسب، هوای مناسب و سلامتی است. در حقیقت هدف ما از شهر زیست‌پذیر و ارتقای شاخص‌های زیست‌پذیری، ارتقای کیفیت زندگی در تهران و افزایش رضایت مردم است که رضایت‌مندی زمینه مشارکت مردمی را فراهم خواهد کرد.

افشانی با بیان این که مهم‌ترین شاخص سرمایه اجتماعی، اعتماد مردم است، گفت: اعتماد مردم زمانی ایجاد می‌شود که بدانند مدیران آنها منافع مردم را بر منافع خود ترجیح می‌دهند و در واقع دغدغه آنها منافع مردم است.

وی مهم‌ترین برنامه شورا و شهرداری را شفافیت دانست و گفت: باید همه مردم در جریان اموراتی که در شهر می‌گذرد، باشند. امروز شهرداری با جدیت و با شعار هوشمندسازی و هوشمند کردن شهر را دنبال می‌کند تا همه فرآیندها و اقدامات شهرداری هوشمند باشد و مردم نیز به آن آگاه شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت هوای تهران اشاره کرد و گفت: در روزهای آینده هوای تهران به نوعی خواهد شد که تنفس برای بخشی از جامعه دشوار می‌شود. در این زمینه توجه به حمل‌ونقل عمومی به خصوص حمل‌ونقل ریلی اهمیت ویژه‌ای دارد که خوشبختانه توجه خوبی به آن می‌شود و در همین شرایط حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مالی برای مترو منتشر شده و حدود ۸۰۰ مجوز بانک مرکزی را برای خط دیگری گرفتیم تا این خطوط را توسعه دهیم و تا یک سال آینده ۵۰ کیلومتر به خطوط مترو اضافه می‌شود.

وی در ادامه افزود: قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو منعقد شده است که ساخت آنها از ماه‌های آینده شروع خواهد شد و ۴۲۰ واگن دیگر نیز بعداً اضافه می‌شود.

افشانی همچنین توسعه فضای سبز تهران را یکی دیگر از اقدامات مناسب برای بهبود وضعیت هوای تهران دانست و گفت: بعضی از محلات خصوصا محلات فقیرنشین فاقد حتی یک پارک هستند. ۱۷ محله در تهران وجود دارد که پارک ندارند. در همین راستا قرار شد تا پایان سال آینده این محلات پارک داشته باشند.

وی همچنین به طرح دیگری برای گسترش فضای سبز تهران اشاره کرد و گفت: برای حفظ هویت طبیعی تهران و برای جلوگیری از دست‌اندازی به ارتفاعات تهران از وردآورد تا جاده لشکرک از عرض ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ متر کانال‌ها و گودهایی زده شده و آذرماه نیز تمام این مسیر به میزان ۱۲۵۰ هکتار درختکاری می‌شود و برای همیشه باقی می‌ماند.

به گفته وی، همیشه هویت تاریخی مورد تأکید است اما هویت طبیعی هم باید در کنار هویت تاریخی برای حفظ هویت شهر حفظ شود.

شهردار تهران در پایان صحبت‌هایش خطاب به نقادان گفت: همه کسانی که از ما نقد می‌کنند، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. در حقیقت نقادان مصلحان اجتماعی هستند. فقط خواهش دارم که راست بگویند اما تا می‌توانند نقد کنند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین